دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته : اتوبوسهای برقی تلفات جاده ای را کم می کنند

دبیر ستاد فناوریهای حمل و نقل پیشرفته با اشاره به اینکه اتوبوسهای برقی تلفات جاده ای را کم می کنند، اظهار داشت: اتوبوس های برقی ایرانی ۱۰ تا ۴۰ درصد نسبت به نمونه های چینی و اروپایی ارزانتر هستند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، منوچهر منطقی امروز در «آئین بهره برداری از طرح های ملی معاونت علمی» که از شبکه تلویزیونی بصورت آنلاین و ویدئو کنفرانسی با حضور رییس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: حالا حوزه خودرو در دنیا درحال دگرگونی است.
وی با اعلان اینکه در امتداد جبران این شکاف فناوری، با شرکتهای خودروسازی درصدد برآمدیم تا تولید خودرو و اتوبوس های برقی را بواسطه شرکت های دانش بنیان تولید نماییم، اظهار داشت: استفاده از این خودرو ها علاوه بر عدم ایجاد آلایندگی، موجب کاهش تلفات جاده ای نیز می شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته با اعلان اینکه پیش بینی شده تا سال ۲۰۵۰، ۵۵ درصد خودرو ها برقی می شوند، اظهار داشت: در این راستا پروژه تولید اتوبوس برقی را با همکاری شرکت های دانش بنیان و خودروسازی در پیش گرفتیم.
منطقی با اعلان اینکه این خودروی برقی و قوای محرکه آن توسط فناوران کشور طراحی شده است، اظهار داشت: فناوری این اتوبوس برقی متناسب با جغرافیای ایران و معادل تکنولوژی روز دنیا است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته با اعلان اینکه ساخت این اتوبوس برقی که حالا رونمایی می شود، از یک سال و نیم گذشته شروع شده است، اظهار داشت: این نوع اتوبوس به سه شکل طراحی شده است.
وی با اشاره به سه نوع طراحی این اتوبوس اظهار داشت: یک نوع اتوبوس برقی «شب شارژ» مناسب شهرهای بزرگ است که می تواند ۲۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی نماید.
منطقی افزود: نوع دوم طراحی این اتوبوس ها می تواند ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی نماید و در ایستگاه ها مجدداً شارژ شود. علاوه بر این، نوع دیگر این اتوبوس برای شهرهایی است که زیرساخت اتوبوس شهری ندارند و ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی می کنند این اتوبوس ها هیبرید هستند که در صورت تمام شدن شارژ می توانند گازسوز شوند.
دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته اظهار داشت: این اتوبوس ها که بواسطه شرکت های دانش بنیان و پژوهشگران کشور طراحی شده، ۱۰ الی ۴۰ درصد نسبت به نمونه های اروپایی ارزانتر است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، تفاهمنامه ۲۰۰ اتوبوس برقی بین شهرداری و شرکت دانش بنیان دانشگاه تهران با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته و تائید رییس جمهور منعقد شد.