برای نخستین بار رخ داد؛ سنتز مصنوعی برای تولید نشاسته از دی اکسید کربن

به گزارش خط رند ۹۱۲ محققان چینی برای نخستین بار از یک روش سنتز مصنوعی برای تبدیل دی اکسید کربن به نشاسته بهره برده اند که کارایی آن در مقایسه با استفاده از ذرت ۸.۵ برابر بیشتر است.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از نیواطلس، نشاسته ماده ای ضروری برای انجام خیلی از امور مانند پخت نان، تولید کاغذ و غیره است. این ماده در صنایع غذایی، داروسازی، نساجی و غیره کاربرد دارد و بنابراین تولید کم هزینه این ماده لزوم زیادی دارد.
پژوهشگران چینی برای نخستین بار از دی اکسید کربن برای تولید نشاسته بهره برده اند که باعث صرفه جویی بی سابقه در مصرف آب و استفاده از زمینهای زراعی بدین منظور می شود. هم اکنون تولید این ماده مستلزم انجام ۶۰ واکنش بیوشیمیایی است و برای انجام آن احتیاج به مقدار زیادی زمین زیر کشت و آب شیرین است.
روش مورد استفاده بدین منظور آنابولیک نشاسته مصنوعی نام دارد و در چارچوب آن دی اکسید کربن ابتدا با کمک یک کاتالیزور آلی به متانول تبدیل می شود. سپس متانول در معرض آنزیم های مهندسی شده قرار می گیرد که آنرا به قند تبدیل می کند و سپس این ترکیب به نشاسته پلیمری تبدیل می شود.
کل این فرآیند به ۱۱ واکنش نیاز دارد و نشاسته مصنوعی به دست آمده ساختاری مانند نشاسته طبیعی داشته و به سادگی قابل استفاده می باشد. کاهش تخریب محیط زیست با استفاده از انواع آفت کش و کود برای تولید نشاسته مزیت دیگر ابداع این روش است که به حفظ امنیت غذایی هم کمک می نماید.

منبع: