آخرین اخبار از اتصال دانشگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

خط رند ۹۱۲: بر طبق اعلام معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، تا حالا ۱۳۶ دانشگاه و موسسه آموزشی عالی دولتی و غیردولتی و سازمان های تابعه ذیل وزارت علوم به این پنجره متصل شده اند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، یکی از مهم ترین اهداف دولت سیزدهم ایجاد دولت هوشمند است که بدون مراجعه حضوری، بصورت برخط و بدون ارسال هرگونه مدرکی قابل دریافت باشد، بدین سبب این دولت اقدامات بسیاری دراین زمینه برداشته و آنرا به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاهها تبدیل نموده است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چند ماه زودتر از مهلت قانونی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را راه اندازی نمود و با شروع پاییز سال ۱۴۰۱ دستگاهها و سازمان های زیادی به این پنجره متصل و خدمات خودرا از این طریق ارائه کردند. در شرایطی که دستگاه در حال اتصال به این پنجره بودند و این روند همچنان وجود دارد؛ برخی مسئولان اعلام نمودند نظام آموزشی کشور در انجام تکلیف خود در حوزه اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هنوز نتوانسته اند به نقطه مطلوبی برسد.

محمد خوانساری- رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران- دراین زمینه اظهار داشته بود: تا حالا بیش از ۴۰ دانشگاه به پنجره خدمات هوشمند دانشگاهی متصل شده اند، ولی نسبت به وجود ۱۴۵ دانشگاه دولتی کشور، میزان مطلوبی برای محیط فرهیخته دانشگاهی به شمار نمی رود. حال چنانچه تعداد کل دانشگاه های کشور را به این مهم اضافه نماییم، تکلیف ما در ارائه خدمات فناوری اطلاعات در عرصه دانشگاه ها را مشکل تر می کند.

اما با گذشت یک ماه از این مساله بنظر می رسد روند اتصال دانشگاه های ذیل وزارت علوم به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سرعت گرفته است، به شکلی که بتازگی جواد موحد – معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران- بتازگی دراین زمینه گفته است: تا حالا ۱۳۶ دانشگاه و موسسه آموزشی عالی دولتی و غیر دولتی و سازمان های تابعه ذیل وزارت علوم به این پنجره متصل شده اند.

وی اضافه کرد: دانشگاه شریف، تهران و شهید بهشتی پروسه اتصال به خدمات دانشگاهی را آغاز نموده اند که امیدواریم تا اواسط هفته آتی پروسه فنی به اتمام برسد. کماکان دانشگاه های بزرگی مانند علمی- کاربردی، فرهنگیان و دانشگاه آزاد همچنان مبادرت به اتصال نکرده اند.

چندی پیش مدیرکل پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی اعلام نمود آمارهای واصله تا پایان ماه تیر نشان می دهد، تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، بیش از ۲۲ میلیون نفر است.

درواقع بیش از ۱۸ ماه از شروع به کار پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می گذرد؛ این سامانه توانسته است ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان های دولتی و دستگاه های اجرائی را با یک دفعه احراز هویت برای اقشار مختلف مردم فراهم کند؛ بطوریکه آمارهای واصله تا پایان ماه تیر نشان می دهد، تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، بیش از ۲۲ میلیون نفر است.