اولین صابون جهان از پلاستیک ساخته شد

به گزارش خط رند ۹۱۲، تعدادی از پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا تک برای نخستین بار از روشی نوین برای ساخت صابون از پلاستیک استفاده کردند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، آنها با کمک این روش نوین توانستند پلاستیک را به مواد شیمیایی به نام سورفکتانت ها تبدیل کنند که به صورت گسترده در ساخت صابون و شوینده به کار می رود. به قول کارشناسان پلاستیک ها از لحاظ شیمیایی مشابه اسیدهای چرب موجود در صابون ها هستند. محققان به علت مشابهت ها، این فرضیه را عرضه کردند که احیانا بتوان پلی اتیلن را به اسید های چرب و به تدریج به صابون تبدیل کرد. اما روش مذکور ساده نیست. محققان با مشکل اندازه روبرو بودند. مولکول های پلاستیک بزرگتر هستند و حدود ۳ هزار اتم کربن دارند اما اسیدهای چرب بسیار کوچک تر هستند. محققان برای مرتفع ساختن این چالش یک راکتور اجاق مانند ابداع کردند که میتوان پلاستیک را به صورت ایمن در آن سوزاند.
برای این منظور دمای زیر اجاق گاز بسیار بالا می رود تا زنجیره پلیمرها شکسته شود. دراین میان دمای قسمت بالای اجاق نسبتا پایین نگه داشته می شود تا از شکستن بیش از اندازه پیوندها جلوگیری نماید. این فرآیند به نام «ترمولیز گرادیان دما»(temperature-gradient thermolysis)مشهور است. نتیجه حاصل، ماده ای متشکل از پلی اتیلن هایی با زنجیره کوتاه یا نوعی موم است. محققان چند گام دیگر همچون صابون سازی را به این فرآیند اضافه کردند و بدین سان اولین صابون جهان از پلاستیک تهیه شد. روش نوین مذکور برای پلی اتیلن و همینطور پلی پروپیلن ( دو نوع پلاستیک پرمصرف) کارآمد است. این دو ماده حدودا نیمی از زباله های پلاستیکی را می سازند و حجم آنها سالانه به ۲۰۰ میلیون تن می رسد. بیشتر از ۸۰درصد زباله پلاستیک دور ریز و فقط کمتر از ۱۰ درصد آن بازیافت می شود.

منبع: