ریل گذاری در راه پیشرفت توسعه پروژه های ارتباطی کشور

به گزارش خط رند ۹۱۲، با گذشت دو سال از شروع به کار دولت سیزدهم و تلاشهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کلان پروژه های این حوزه مانند شبکه ملی اطلاعات و فیبرنوری به پیشرفت قابل توجهی دست یافته و مقرر است تا آخر سال به درصدهای قابل توجهی برسد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، با افتتاح دولت سیزدهم، پروژه شبکه ملی اطلاعات کشور بعنوان یکی از مهم ترین طرح های حوزه ارتباطات ایران، بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفت. این شبکه متشکل از زیرساخت های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملا داخلی، شبکه ای حفاظت شده نسبت به اینترنت و شبکه ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم است.

اجرای این پروژه در سالهای پس از ۱۳۸۴ که سال مطرح شدن آن بود، با کندی اجرا رو به رو شد اما در اواخر دولت یازدهم با پیگیری های انجام شده فاز اول، دوم و سوم آن افتتاح و رونمایی گردید اما با افتتاح دولت سیزدهم شتاب بخشی به اجرا و تکمیل آن از پاییز سال ۱۴۰۰ به صورت چشم گیر شروع شد.

این پروژه طی ۱۰ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت اما در مدت دو سال به پیشرفت ۶۰ درصدی رسیده و برپایه اعلام مسؤلان مقرر است پایان سالجاری این شبکه به پیشرفت ۷۵ درصدی برسد و طبق آخرین اعلام مسؤلان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز آغاز به کار دولت سیزدهم تابحال با اتصال ۴۳۳۹ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات، درصد روستاهای دارای اینترنت پرسرعت از مرز ۹۲ درصد عبور کرده است؛ در واقع در جهت اجرای سیاست عدالت ارتباطی دولت سیزدهم در طول ۲۲ ماه گذشته اولویت پوشش روستایی به استان هایی که پایین ترین میزان پوشش را داشتند اختصاص یافته است.

در همین رابطه اخیرا، ۱۶ مردادماه، عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بعضی از نمایندگان مجلس دیدار نمود. وزیر ارتباطات در دیدار با نماینده دزفول ضمن اشاره به این که از ۱۴۸ روستای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان ۱۱۳ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند، اظهار داشت: تا دهه فجر سالجاری ۳۵ روستای باقی مانده به اینترنت پرسرعت تجهیز می شوند و ارتباطات ۵ روستا هم ارتقا پیدا می کند.

طبق اعلام وزارت ارتباطات، زارع پور در دیدار با نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده هم با بیان این که ۲۹۹ روستای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان ها از ۳۰۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند، اظهار داشت: ۵۱ روستا از این تعداد در دولت سیزدهم زیر پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفتند و پنج روستای باقی مانده هم تا آذرماه سالجاری زیر پوشش قرار می گیرند.

از اتصال مدارس به فیبرنوری و پوشش ۸ تا ۱۰ میلیون خانوار

از طرفی تکمیل پروژه فیبر نوری و زیر پوشش قرار گرفتن خانوارها دیگر موضوعی بوده که وزارت ارتباطات در مدت دو سال فعالیت خود آنرا پیگیری کرد، بگونه ای که حالا به پیشرفت های قابل توجهی رسیده است. در خلال این مدت اقدامات بسیاری توسط وزارت ارتباطات جهت پیشرفت این پروژه انجام شد و نتایجی مانند زیر پوشش قرار گرفتن کامل برخی استان ها را به همراه داشت.

به دلیل اهمیت این پروژه و تاکید مسؤلان بر آن، آئین نامه بند «س» تبصره ۷ قانون بودجه تصویب گردید که با این مصوبه حساب توسعه شبکه فیبر نوری با سرمایه اولیه هزار میلیارد تومان ایجاد می شود و با اجرا این پروژه مسیر ایجاد ۱۰ میلیون پوشش تا آخر سال جاری همانگونه که وزیر ارتباطات وعده داده است هموار خواهد شد.

گفتنی است در اردیبهشت ماه عملیات اجرایی اتصال مدارس به طرح فیبر نوری با حضور مسؤلان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش پرورش در یک مدرسه واقع در شهر پردیس انجام شد. وزارت ارتباطات مجریان مختلفی را در شهر های مختلف برای پیشبرد این پروژه در نظر گرفته است و شهر پردیس هم به علت وجود پارک علم و فناوری و سایر وارد از نظر توسعه یافتگی شهر ممتاز و برجسته ای است و همین مساله سبب شد یک رقابت از جانب اپراتورها در این حوزه رخ دهد. ازاین رو وزارت ارتباطات تصمیم به فاز بندی در این منطقه گرفت.

آغاز اجرای این طرح از مدارس مورد استقبال گرفت بگونه ای که سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعتقاد دارد این اقدام مصداق اجرای عدالت آموزشی است و میتوان با آن تحولات پسا کرونایی را اجرا کرد و نکته مهم تر اینست که روستاها هم به واسطه این فناوری به سیستم آموزشی دسترسی پیدا می کنند.

در راستای اجرای پروژه فیبر نوری مقرر است ۱۰ تا ۱۵ درصد مدارس امسال پیش از شهریورماه به فیبر نوری متصل شوند و تا آخر سال ۳۵ درصد مدارس دیگر به این فناوری وصل شوند و طبق اعلام تا آخر این دولت تلاش می شود همه مدارس از راه فیبرنوری به شبکه متصل شوند.

با این اوصاف یکی از هفت کلان پروژه شبکه ملی اطلاعات، توسعه زیرساخت های ارتباطی و فیبر نوری است و با برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان دولت سیزدهم ۸۰ درصد خانوارها و کسب و کارها به فیبر نوری متصل خواهند شد؛ در این حوزه دولت منابع لازم را تأمین کرده و هشت درصد از درآمد اپراتورهای همراه به این مورد اختصاص می یابد و سرمایه لازم و زیرساخت های حقوقی هم فراهم گشته است.

منبع: