در گفت وگو با خط رند ۹۱۲ اعلام شد؛ توافق همکاری ایران و روسیه در عرصه سلامت و حمل و نقل هوایی

خط رند ۹۱۲: جزئیات دیدار دو جانبه روح الله دهقانی معاون علمی رئیس جمهور با دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه از طرف رئیس مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی تشریح شد.

امیرحسین میرآبادی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به سفر معاون علمی رئیس جمهور به روسیه جزییات دیدار وی با آندره فورسنکو دستیار ارشد رئیس جمهور روسیه در امور علمی و فناوری را تشریح نمود و اظهار داشت: این دیدار پیرو سفری بود که آقای آندره فورسنکو در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری به تهران داشت که ضمن بازدید از نمایشگاه اینوتکس در پارک فناوری پردیس، مذاکرات جانبی را با مراکز علمی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، برخی دانشگاه های منتخب و شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت.
رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به این که بین ایران و روسیه یک کمیته عالی فناوری در گذشته وجود داشت که هم اکنون کارهای آن کند و متوقف شده است، اضافه کرد: این دیدار در راستای احیای این کمیته و تهیه دستور کارهای جدید با موضوعات مشخص برای هر دو طرف بود.
میرآبادی در ادامه به جزییات توافقات همکاری مشترک در جلسه امروز اشاره نمود و اظهار داشت: توافق برای همکاری مشترک در عرصه هایی همچون انرژی، سلامت شامل دارو و تجهیزات پزشکی، حمل و نقل خصوصاً حمل و نقل هوایی غیرنظامی و بحث مواد پیشرفته و میکروالکترونیک همچون مطالبی بود که در این نشست عنوان شد.
وی اشاره کرد: در مسافرت گذشته دستیار ارشد رییس جمهور روسیه در امور علمی و فناوری به ایران، همکاری بنیاد علم ایران و بنیاد علم روسیه مطرح شده بود و خوشبختانه پس از این سفر تفاهم نامه ای منعقد گردید. هم اکنون دو طرف طی فراخوان مشترکی که اعلام کردند، بیش از ۱۰۰ پیشنهاد برای انجام کار علمی مشترک بین دو کشور دریافت شده است. بنیاد علم ایران و روسیه درحال داوری طرح ها هستند و بعد از به اشتراک گذاشتن طرح های منتخب و موافقت طرفین، در نهایت ۲۰ طرح برای اجرا تصویب خواهد شد و دو طرف حمایت مالی خواهند کرد.
میرآبادی، ظرفیتهای ایران در عرصه سلامت خصوصاً در موضوع پروتزها و اجزای مصنوعی بدن را یکی دیگر از مطالب موردبحث در این نشست برشمرد و اظهار داشت: در همین رابطه از یک تیم تخصصی از روسیه برای انجام گفت و گوهای بیشتر برای سفر به ایران دعوت شد.
رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی در ادامه اشاره کرد: موضوع همکاریهای علمی و ایجاد ظرفیت برای همکاری بین دانشگاه های برتر ایران و روسیه از دیگر مواردی بود که در این نشست عنوان شد. در دوره های تابستانی که امسال در یکی از دانشگاه های روسیه برگزار گردید، ۱۱ دانشجوی ایرانی در عرصه انرژی های تجدید پذیر در این دوره ها شرکت کردند.
وی در آخر اظهار داشت: ایجاد ارتباط و همکاری مشترک بین دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری و ظرفیت سازی برای حضور و تعریف پروژه های مشترک از موارد کلی بود که امروز به توافق رسید و مقرر است در دیدارهای آتی که صورت خواهد گرفت، به یک جمع بندی برسیم.

منبع: