آتشسوزی جنگلی باعث رشد حیات دریایی می شود!

به گزارش خط رند ۹۱۲، پژوهشگران می گویند، خاکسترهای حاصل از آتشسوزی های جنگلی سبب رشد و شکوفایی حیات دریایی می شوند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، در سال ۲۰۱۷، شهر سانتا باربارا گرفتار آتشسوزی ویرانگری به نام «آتش سوزی توماس»(Thomas Fire) شد که مقدار قابل توجهی خاکستر را در کف اقیانوس مجاور خود رسوب کرد و بعد از آن، اتفاقی که افتاد غیرمنتظره بود.
یک نتیجه غیر منتظره
نتیجه ی حاصل از انباشت خاکسترها در دریای مجاور شهر سانتا باربارا این بود که جانداران دریایی به جای خفه شدن و مرگ، از محصولات جانبی این آتشسوزی بعنوان مواد مغذی برای رشد و نمو استفاده کردند.
این اکتشافاتی است که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا انجام شده، تیمی که فورا بعد از توقف گسترش آتش، خاکسترهای حاصل از آنرا بررسی کردند.
تانیکا لاد نویسنده اصلی این مطالعه که در آن زمان دانشجوی دکترا بود، اظهار داشت: ما این را تنها در چند هفته برنامه ریزی کردیم. آتشسوزی در چهار دسامبر رخ داد و سفر دریایی ما فوری برای ۱۷ دسامبر برنامه ریزی شد و این آماده سازی برای سفر دریایی بطور قطع پیش از شروع آتشسوزی در برنامه های ما نبود.
لاد و تیمش، خاکسترها را از شیشه جلوی خودرو ها در سرتاسر شهر سانتا باربارا جمع آوری کردند و آنرا برای حدود ۲۴ ساعت در محلول آب نمک مخلوط کردند. آنها از این محلول برای ایجاد کشت های آب دریا با مقادیر مختلف محلول استفاده کردند و آنها را به مدت چهار روز مشاهده نمودند.
بعد از این مدت کوتاه، آنها نتایج شگفت انگیزی را کشف کردند. کربن آلی ذرات معلق، نماینده ای برای زیست توده، در نمونه هایی با محلول خاکستر بیشتر به صورت قابل توجهی بالاتر بود که نشان داده است پلانکتون ها درحال تکثیر و جذب کربن از جو از راه فتوسنتز هستند.
این گونه ها بعنوان پایه ای برای شبکه غذایی دریایی عمل می کنند. ازاین رو رشد آنها نشان دهنده افزایش همه جانداران دریایی خواهد بود.
تحلیل و بررسی بیشتر مواد مغذی، سطوح بالاتری از نیترات، نیتریت، آمونیوم و نیتروژن را نشان داد که معمولا برای فتوسنتز استفاده می شوند. اسید سیلیسیک هم افزوده شد که ماده ای است که بیشتر توسط پلانکتون ها برای ساختن پوسته هایشان استفاده می شود.
نتایج متفاوت برای آب های مختلف
به صورت کلی، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که آتشسوزی ها مواد مغذی و انرژی را از خشکی به اقیانوس منتقل می کنند، واقعیتی که سزاوار توجه ویژه است، چونکه تغییرات آب و هوایی عامل اغلب بلایای طبیعی در طول زمان هستند.
این کشف همینطور در تضاد کامل با آن چه در مورد سطوح بالای خاکستر در سیستم های آب شیرین اتفاق می افتد، است. در آن محیط ها، شیرابه مخلوط با خاکستر در یک لایه ضخیم باقی مانده در کف آب جمع می شود که نور و مواد مغذی را می بندد و زندگی در عمل توسط شیرابه خفه می شود.
حالا پژوهشگران می خواهند کار خویش را برای تحلیل و بررسی بیشتر آن چه که برای سایر آب های تحت تاثیر آتشسوزی های جنگلی اتفاق می افتد، گسترش دهند.
لاد می گوید: اکوسیستم های ساحلی امکان دارد تولید اولیه را در طول این آتشسوزی ها افزایش داده باشند، اما ما باید بدانیم که این واقعاً چه معنایی در مقیاس جهانی دارد.
پژوهشگران همینطور خاطرنشان کردند که بسته به آن چه در آتشسوزی می سوزد و شرایط محلی، نتایج مطالعه آنها متفاوت خواهد بود و پیش از رسیدن به نتیجه گیری نهایی، کار بیشتری مورد نیاز است.
آتشسوزی توماس، آتشسوزی قابل توجهی بود که در جنوب کالیفرنیا بخصوص در شهر های ونتورا و سانتا باربارا رخ داد. این آتشسوزی از این نظر قابل توجه است که یکی از بزرگترین و مخرب ترین آتشسوزی های جنگلی در تاریخ کالیفرنیا بشمار می رود.