به گزارش خط رند ۹۱۲، رئیس مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن اشاره به برگزاری رویداد طبا، اظهار داشت: هر محصول، خدمت و ایده ای که قابلیت عرضه در زمینه بین المللی دارد، می تواند در این رویداد شرکت نماید و از ایده های برتر در حوزه دیپلماسی حمایت می نماییم.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، دکتر مهدی رحیم در تشریح ایده مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و اهداف آن، اظهار داشت: ما در مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه به دنبال فعال سازیِ استعاره «هزار تدبیر هزار اراده» یا حل مسائل حاکمیت توسط اکوسیستم نوآوری کشور و ایفای نقش تنظیم گری حاکمیت و ارکان آن در مقابل استعاره «یک تدبیر یک اراده» یا حل مسائل حاکمیت صرفا توسط ارکان حاکمیت هستیم. بر همین مبنا مرکز در جهت چشم انداز و اصول تحولی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نظر دارد از رهگذر استفاده ظرفیت نخبگانی موجود در کشور متشکل از پنج گروه «اساتید»، «کارگزاران نظام»، «نخبگان جوان»، «نوآوران» و «خبرنگاران»، در قالبی نظام مند، فعالانه و کنش مندانه، اول این که اتصال ظرفیت مورد اشاره را با شبکه مدیریتی کشور برای شناسایی و حل حوزه های مسئله خیز و طرح های تحولی حاکمیت بوجود آورده و دوم آنکه بر شکل دهی و توسعه فناوری های نرم و سخت نوظهور و تحول آفرین «در» و «بر» حوزه حکمرانی توسط آن ظرفیت اقدام نماید.
وی در مورد اهداف مرکز رشد و نوآوری در زمینه هسته های نوآور، اظهار داشت: مرکز در صدد است در هر یک از هسته های فناور و نوآور (و یا شرکتهای خلاق یا دانش بنیان) خود بتواند مقوله نوآوری را هدف امور هر هسته و شرکت قرار داده و در کنار نوآوری در محصول، دیگر اشکال نوآوری همچون نوآوری در خدمت، فرآیند و بازار را هم مدنظر قرار دهد و هدف نهایی ایده های هسته ها را مسائل اساسی حاکمیت قرار دهد. با نظر به آنکه حل مسائل در گرو همکاری با دیگر ذی نفعان کشوری است، نسبت به شکل دهی اکوسیستم نوآوری در همکاری با نهادهای حکمران و سیاست گذار همچون معاونت علمی ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، مرکز پژوهش های مجلس، بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح و دیگر وزارت خانه های کشور در هر هسته و شرکت همت گمارد. در هر هسته و حول ایده محوری آن، نسبت به شبکه سازی میان سه قشر اساتید، کارگزاران حاکمیت و نخبگان جوان در سطح ملی و بین المللی اقدام ورزد. نگاه پیشران محور به نخبگان جوان ایرانی خارج از کشور داشته و برای ایجاد ارزش افزوده نسبت به درگیر کردن آنان نسبت با مسائل اساسی کشور، در کنار هر نخبه ایرانی خارج از کشور، یک نخبه ایرانی در داخل کشور را هم درگیر ایده محوری هر هسته کند.
رحیمی افزود: ما در این مرکز درصدد هستیم نگاه پیشران محور به نخبگان بومی خارج از کشور دارای علقه به ایران داشته و برای ایجاد ارزش افزوده نسبت به درگیر کردن آنان در نسبت با مسائل اساسی حاکمیت و کشور مقصد، در کنار هر نخبه بومی خارج از کشور، یک نخبه ایرانی در داخل کشور را هم درگیر ایده محوری هر هسته نماییم.
رحیمی در مورد رویداد طرحی برای آینده، پشتیبانی از ایده ها، خدمت و محصولات در حوزه دیپلماسی، اضافه کرد: بر مبنای ترسیمی که اشاره شد، یکی از کارویژه های اساسی ما برای شناسایی و پشتیبانی از ایده ها، خدمات و محصولات نوآور در حوزه علوم انسانی آن است که دست به طراحی رویدادهای جمع سپاری زنیم. حال که نقطه تمرکز ما برای شناسایی مشخص شد، باید حوزه های موضوعی اولویت دار را مشخص نماییم. در اتاق فکر مرکز بدین نکته رسیدیم که یکی از پیشران های راهبردی مهم کشور می تواند مقوله دیپلماسی باشد. چونکه در قرن بیست و یک و به دنبال تقویت رسانه ها و پیام رسان ها، دیپلماسی عمومی به دستیاری مهم در صحنه دیپلماسی بدل شده است. این مهم، با تقویت نهادهای مدنی و قدرتی که آنها از راه رسانه و فضای مجازی کسب کرده اند، روز به روز اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. هوشمندی در زمینه حکمرانی کشور اقتضا می کند تا با استفاده از حوزه دیپلماسی عمومی نوین، منافع کشور در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به صورت حداکثری پیگیری شود.
رئیس مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه اظهار داشت: دولت ها و دولتمردان هم با آگاهی از این ظرفیت، تلاش دارند با همراه کردن مجموعه های غیردولتی و استفاده از توان، دانش و نیروی انسانی آنان به پیشبرد اهداف سیاسی کمک کنند. اما این مهم در جمهوری اسلامی ایران به رغم دغدغه مدیران حوزه دیپلماسی با کندی و مشکلاتی مواجه بوده است. حال ما به سهم خود و بنا به ظرفیت تخصصی که در مبحث دیپلماسی داشتیم، برآن شدیم که در چارچوب برگزاری رویداد پشتیبانی از ایده ها، محصولات و خدمات حوزه دیپلماسی، با اتکا به نیروهای خلاق و نوآوری که در مجموعه های مردمی فعال می باشند، از راهکار ها و پیشنهادهای افراد خلاق و نوآور برای برون رفت از وضع موجود و تقویت ظرفیت دیپلماسی کشور کمک بگیریم. بر همین مبنا هم رویداد طبا (طراحی برای آینده) با هدف توانمندسازی مجموعه های مردمیِ خلاق و نوآور در حوزه دیپلماسی طراحی شد.
رحیمی، اهداف رویداد طرحی برای آینده را در چهار عنوان خلاصه کرد و اظهار داشت: شناسایی و شکل دهی شبکه نوآوران حوزه دیپلماسی، پشتیبانی از ایده های برتر در حوزه دیپلماسی، پرورش و شتاب دهی به ایده های نوآورانه حوزه دیپلماسی و توانمندسازی مجموعه های مردمیِ خلاق و نوآور در حوزه دیپلماسی اهداف رویداد پشتیبانی از ایده ها و محصولات و خدمات حوزه دیپلماسی است.
وی در مورد خصوصیت ها و انواع ایده ها و محصولاتی که می توانند در این رویداد شرکت نمایند، اضافه کرد: ما محدودیتی برای حضور افراد نداریم. هر کسی که ایده ای در رابطه با محورهای رویداد داشته باشد و یا به محصول یا خدمتی رسیده باشد که قابلیت حضور در صحنه بین المللی داشته باشد، می تواند در رویداد طبا شرکت نماید. با بررسی و ارزیابی ایده ها و طرح ها، افراد صاحب ایده، محصول یا خدمت به تشخیص داوران خبره، شناسایی شده و از راه حمایت های معنوی و مالی مرکز رشد، تشویق می شوند تا پیشنهاده های خویش را به ثمر برسانند.
رئیس مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد حمایت های این رویداد از افراد برگزیده، اظهار داشت: ما تلاش کردیم که یک بسته جامع برای پشتیبانی از افراد صاحب ایده یا محصول یا خدمت نوآورانه ترتیب دهیم. تأمین مالی تا سقف ۶ میلیاردریال برای راه اندازی شرکت/ مؤسسه خلاق یا دانش بنیان، حمایت اول ما از تیم هاست. در اینجا لازم به ذکر است که بعضی از مخاطبان از ما این سؤال را دارند که این حمایت ۶ میلیاردی به چند شرکت یا مؤسسه تعلق می گیرد. پاسخ اتاق طراحی رویداد به این دوستان اینست که از یک شرکت تا ۱۰ شرکت تا ۱۵ شرکت و یا بیشتر! مهم آن است که ایده یا محصول یا خدمتی که افراد پیشنهاد می دهند، واقعا خلاقانه و خصوصیت ممتاز داشته باشد. اگر واجد نوآوری ویژه باشند، بطور حتم ما کنار آنها خواهیم بود و از آنها حمایت خواهیم کرد.
وی در زمینه سایر حمایت ها از برگزیدگان رویداد، اظهار داشت: بهره مندی از خدمات رشد و شتاب دهی همچون کمک به خلاق یا دانش بنیان شدن، راهنمایی، بازاریابی بین المللی از دیگر حمایت های ما خواهد بود. حمایت دیگر ما، اتصال افراد و تیم های خلاق به ظرفیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور است. دیگر حمایت ما که شاید خیلی هم خاص باشد، کمک به اتصال تیم ها به مخاطبان هدف در قسمت حاکمیتی یا خصوصی است. به هر حال ظرفیت و اعتبار پژوهشگاه در این بخش شاید بی بدیل باشد. از دیگر حمایت های مرکز هم میتوان به استقرار در ساختمان مرکز رشد و نوآوری، کمک به فراهم آوردن فضای اشتغال و یا حتی تعریف پروژه های مشترک در حوزه دیپلماسی اشاره نمود.
منبع: rond912.ir