یک مقام مسوول معاونت علمی خبر داد؛ دستیابی ایران به دانش فنی تولید پانسمان بیماران پروانه ای

خط رند ۹۱۲: متخصصان یک شرکت دانش بنیان به عنوان اولین تولید کننده پانسمان های پیشرفته ترمیم زخم در ایران، بعد از اعمال تحریم ها مقابل ایران و کمبود آن، به دانش فنی ساخت این نوع پانسمان ها رسیدند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، میثم فرج الهی درباب این طرح عنوان کرد: مطابق با گایدلاین جهانی مراقبت از زخم بیماران پروانه ای از اقدامات اولیه برای درمان هر نوع زخم، استفاده از پانسمان مناسب آن زخم می باشد و این مساله درباب بیماران EB (پروانه ای) نیز صدق می کند، برای اینکه زخم حاصل از این بیماری جزو زخم‎های مزمن محسوب شده و مبتلایان به آن لازم است از پانسمان‎های فومی مخصوص بهره گیرند که خود لطمه بیشتری به تاول ها و پوست بسیار حساس آنها وارد نکند.
رئیس مرکز مدیریت طرح های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اضافه کرد: مناسب ترین پانسمان برای بیماران، EB پانسمان مپیلکس است که به سبب استفاده از تکنولوژی safetac به زخم های بیماران پروانه ای نمی چسبد، به آسانی قابل تعویض است و تا سه روز نیاز به تعویض ندارد. در سالهای اخیر به سبب تحریم های ظالمانه امکان تامین پانسمان مپیلکس برای بیماران وجود نداشت و عدم وجود پانسمان جایگزین مناسب در بازار سبب شد برخی از کودکان مبتلا به EB جان خودرا از دست بدهند.
فرج الهی افزود: شرکت طبا زیست پلیمر (تریتا) به عنوان نخستین تولید کننده پانسمان های پیشرفته ترمیم زخم در ایران، پس اعمال تحریم ها به کشور ایران و کمبود پانسمان بیماران پروانه ای با تاکید بر تحقیقات و دانش متخصصین خود و با پتانسیل بالایی که در تیم تحقیق و توسعه خود دارد توانسته است به فرمولاسیون پانسمان مپیلکس سوئد منطبق با گایدلاین جهانی سفارش شده جهت پانسمان های ای بی برسد و درصدد است تا این محصول را با هدف یاری رساندن و ارتقای سلامت این بیماران حساس و لطمه پذیر کشورمان در مقیاس نیمه صنعتی بومی سازی نماید.
وی پانسمان فوم طبافلکس با جذب عمودی ترشحات و مدیریت رطوبت و خاصیت بالشتکی که دارد موجب ضربه گیری و پیش گیری از اصطکاک می شود. این پانسمان به سبب خاصیت انعطافی که دارد در محل های مختلف بدن قابل استفاده می باشد و محیطی ایده آل جهت بهبودی زخم فراهم می آورد.
به گفته رییس مرکز مدیریت طرح های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این شرکت دانش بنیان در امتداد دستیابی به اهداف یاد شده در روند اجرائی تولید و تجاری سازی این محصول، تا حالا با حمایت های مرکز مدیریت طرح های کلان و پیشران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موفق به کسب دانش فنی تولید پانسمان مپیلکس(Mepilex)، راه اندازی اتاق تمیز جهت تولید پانسمان بیماران ای بی، خرید قسمتی از تجهیزات اساسی و گرفتن مجوزها از لابراتوار های همکار غذا و دارو شده است.

منبع: