خط رند ۹۱۲: ماه نشین خصوصی ژاپنی رزیلینس (Resilience)، تنها دو هفته قبل از تلاش تاریخی خود برای فرود، تصویری زیبا از ماه به ما ارایه کرده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، شرکت آی اسپیس (ispace) مستقر در توکیو، که رزیلینس را ساخته و اداره می کند، تصویری را در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشت که این کاوشگر از منطقه قطب جنوب ماه ثبت کرده است.
به نقل از اسپیس، رزیلینس این عکس از قطب جنوب ماه را از مدار ماه گرفته است و ناهمواری های خیلی از خاصیت های زمین شناسی سطح ماه را به تصویر کشیده است. این تصویر برای برخی یک خطای دید به وجود می آورد و بااینکه تصویر پر از دهانه های مقعر است، اما از این جهت ممکنست به نظر برسد که محدب هستند.
رزیلینس در روز ۱۵ ژانویه سوار بر موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس که یک ماه نشین خصوصی دیگر را نیز حمل می کرد، به فضا پرتاب شد. شبح آبی (Blue Ghost) از شرکت فایرفلای ایرواسپیس نیز سوار این موشک بود.
شبح آبی در روز دوم مارس روی سطح ماه فرود آمد و به دومین وسیله نقلیه تجاری تبدیل شد که با موفقیت فرودی نرم روی ماه را تجربه نمود. رزیلینس دومین ماه نشین آی اسپیس، مسیری طولانی تر، حلقه ای و با مصرف انرژی بهینه را تا نزدیکترین همسایه زمین طی کرد و عاقبت در روز ۶ مه به مدار ماه رسید.
مقرر است این ماه نشین ژاپنی در روز پنجم ژوئن (۱۵ خرداد) در یک دشت آتشفشانی در نیمکره شمالی ماه فرود بیاید. موفقیت برای آی اسپیس و ژاپن بسیار بزرگ خواهد بود؛ این کشور تنها یک فرود بر ماه را در کارنامه خود دارد.
رزیلینس پنج محموله علمی و فناوری را به ماه حمل می کند، همچون یک مریخ نورد مینیاتوری به نام تنسیوس.
این روبات کوچک چرخ دار که توسط شرکت تابعه اروپایی آی اسپیس تولید شده است، طبق قراردادی که در سال ۲۰۲۰ با ناسا به امضا رسید، اهتمام در جمع آوری خاک ماه خواهد داشت.








