در گزارش خط رند ۹۱۲ اعلام شد؛ امکان تولید ۱۰ هزار موتور برقی ظرف ۸ ماه

به گزارش خط رند ۹۱۲ مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته اظهار داشت: جایگاه شارژ موتورهای برقی ایرانی در منطقه ۱۲ راه اندازی می شود.

دکتر سید شهریار زینی در گفتگو با خبرنگار مهر درباب آخرین وضعیت موتور سیکلت های برقی ایرانی که در ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی درحال پیگیری است، اظهار داشت: این موتورها توسط متخصصان شرکتهای دانش بنیان طراحی و تولید شده و درحال انجام تستهای نهایی جهت گرفتن گواهینامه استاندارد و پلاک هستند.
مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری اضافه کرد: البته چند نمونه نیز موفق به گرفتن پلاک شدند و درحال شماره گذاری هستند.
زینی با اعلان اینکه عمده ماژول های موتورسیکلت های برقی توسط پژوهشگران کشور در شرکت های دانش بنیان تولید شده عنوان کرد: مردم نیز می توانند از این موتورها استفاده کنند اما مقرر است در گام اول از این موتورها در قالب ناوگانی برای پیک موتوری استفاده گردد.
وی افزود: با تفاهم بین ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و متقاضی، خرید ۵۰ دستگاه از این موتورها نهایی شده است و الان به درخواست متقاضی، اصلاحاتی روی موتور برقی در حال انجام می باشد.
جانمایی موتورهای برقی برای شارژ
زینی با اعلان اینکه این موتور پس از تایید وارد قرارداد برای تولید ۵۰ نمونه می شود، افزود: آمادگی انعقاد قرارداد ۵ تا ۱۰ هزار موتورسیکلت برقی و تحویل آن طی ۸ ماه وجود دارد. همین طور گام مهم بعدی، ایجاد جایگاه موتورهای برقی برای شارژ شدن است که این مهم نیز با همکاری شرکت کنترل کیفیت و یک شرکت دانش بنیان درحال پیگیری است.
زینی اشاره کرد: با شهرداری تهران و شرکت دیگری رایزنی هایی داشتیم که جایگاه شارژ موتورهای برقی را به نتیجه برسانیم و برهمین اساس، درحال جانمایی و موقعیت سنجی جایگاه شارژ موتورهای برقی هستیم.
وی با اعلان اینکه در این راستا مقرر است در فضای حداقلی این جایگاه را تعیین نماییم، اظهار داشت: طبق آخرین نتایج بررسی در شروع کار، به احتمال زیاد جایگاه شارژ این موتورها را در منطقه ۱۲ قرار می دهیم؛ برای اینکه این منطقه از نظر آلایندگی وضعیت خوبی ندارد و این که رفت و آمد موتورسیکلت ها به این منطقه بیش تر از سایر منطقه های تهران است.
مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری افزود: همین طور این منطقه در اولویت تجهیز زیرساخت جایگاه های شارژ موتورسیکلت برقی قرار دارد.
وی اشاره کرد: علاوه بر پیک موتوری، مردم هم می توانند موتورهای برقی خودرا شارژ کنند و بطور قطع این جایگاه های شارژ تمامی پروتکلهای شارژ استاندارد را پشتیبانی می کند.
زینی درباب حمایت دولت به جهت توسعه وسائط نقلیه برقی اضافه کرد: امیدوارم که دولت در امتداد هرچه بهتر فرهنگ استفاده از خودرو ها و موتورسیکلت برقی، تسهیلات و مشوق های بهتری را جهت استفاده عموم مردم بوجود آورد و بصورت مشخص در گام اول ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر را درباب موتورسیکلت های برقی به تصویب برساند که این مساله بطور قطع در کاهش قیمت تمام شده این موتورها نقش به سزایی دارد.
وی اضافه کرد: به تبع با کاهش قیمت و رقابتی شدن بازار فروش آن در بازار بهبود یافته و بدین ترتیب یکی از آلاینده ترین وسیله نقلیه در تهران رفته رفته تبدیل به موتورسیکلتی بدون آلودگی و دوستدار محیط زیست خواهد شد.

منبع: