ستاری خبر داد؛ اجرای ۷۰ پروژه فناورانه با چین

معاون علمی و فناوری اظهار داشت: هم اکنون ۶۰- ۷۰ پژوه مشترک فناورانه بین ایران و چین درحال اجراست.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، سورنا ستاری امروز در نشست «دیپلماسی علم و فناوری؛ فرصت ها، چالش ها، راهکارها» که در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: یک زمانی وقتی صحبت از دیپلماسی علمی و فناوری می شد نمی دانستم از چه موضوعی صحبت می شود.
وی با اعلان اینکه می بینیم برداشت همه ما در بحث دیپلماسی علمی و فناوری یکی نیست اظهار داشت: باید در این خصوص صحبت و مذاکره شود تا به یک نتیجه مشخص برسیم.
به گفته معاون علمی و فناوری بخشی از صحبت های ما در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری با رؤسای دانشگاه هاست.
وی در مورد فعالیت معاونت علمی و فناوری در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری اظهار داشت: ما از آغاز فعالیت مان در معاونت علمی روی بازگشت محققان کار کرده ایم؛ تا هم اکنون سه هزار نفر از دانشجویان مقیم کشورهای خارجی که ۴۵۰ نفر از این تعداد در دانشگاه های برتر دنیا درس خوانده اند به کشور بازگشته اند.
ستاری با اشاره به سفرهای رئیس جمهور قبلی به نیویورک اظهار داشت: در آن زمان وقتی رئیس جمهور به نیویورک سفر می کرد من هم با ایشان همراه بودم و در یک سفر پنج روزه جلسات مختلفی را برگزار می کردیم؛ ۷۰ جلسه طی پنج روز برگزار می شد تا بتوانیم برنامه بازگشت محققان از این کشور را به خوبی اجرایی نماییم.
معاون علمی و فناوری با اعلان اینکه هیچ کس در آن کشور ویزا نداشت، اظهار داشت: کشورهای دیگری چون انگلیس و … هم ویزا نداشتند.
وی با اشاره به همکاری ها با نماینده آلمانی اظهار داشت: زمانی که آلمانی ها به کشور ما آمدند به تفاهم نامه منعقد شده در سال ۵۶ اشاره کردند در صورتیکه با حضور آنها در کشور بین رؤسای دانشگاه ها دعوا بود که بتوانند با نماینده آلمانی به گفتگو بپردازند.
وی با اعلان اینکه ما روی بازگشت دانشجویان ایرانی غیرمقیم برنامه ای را اجرایی کردیم که به نظرم این درست ترین برنامه بود، اظهار داشت: ما به سادگی از این پتانسیل استفاده کردیم چونکه این که بخواهیم دانشجویی را به خارج از کشور بفرستیم و پس از ۱۰ سال نتیجه مطالعات آنرا بچشیم خیلی زمان بر است.
ستاری با اشاره به کارهای معاونت علمی در حوزه دیپلماسی علم و فناوری اظهار داشت: ما توانستیم ارتباطات خوب فناورانه ای را با روسیه و چین فراهم نماییم تا بتوانیم بیشتر از گذشته محصولات فناورانه شرکتهای دانش بنیان را به مرحله صادرات برسانیم.
معاون علمی و فناوری افزود: در مورد این ارتباطات هیچ کس خصوصاً وزارت علوم اعتراضی نکرد چونکه ما سعی کردیم با کشورهایی که تابحال با آنها ارتباط نداشته ایم تعامل نماییم.
وی افزود: اگر این تعامل ما با آلمان بود حتما وزارت علوم اعتراض می کرد.
وی با اعلان اینکه همینطور ۶۰ الی ۷۰ پروژه فناورانه با چین درحال اجراست، اظهار داشت: در مبحث دیپلماسی علمی و فناوری چه بخواهیم چه نخواهیم دانش بنیان ها تاثیرگذارند، مخصوصاً این شرکت ها و فناوری های آنها از بحث های جدی کشور شمرده می شود و می تواند همه چیز را متحول کند.
راه اندازی خانه های نوآوری برای افزایش صادرات
ستاری با اعلان اینکه معاونت علمی خانه های نوآوری را برای افزایش صادرات محصولات دانش بنیان در کشورهای مختلف همچون کنیا، روسیه، سوریه، ترکیه و … راه اندازی نمود، اظهار داشت: هم اکنون ۷۰ استارت آپ در خانه نوآوری مستقر در کنیا فعالیت می نمایند و خیلی از محصولات و تجهیزات ساخته شده دست متخصصان در این خانه به نمایش گذاشته شده است.
معاون علمی و فناوری با اعلان اینکه دو بیمارستان را مقرر است به یکی از این خانه های نوآوری که ساخته دست محققان شرکتهای دانش بنیان است ببریم، اظهار داشت: ما در شرق آفریقا حتی صد ایرانی هم نداریم و اغلب ایرانیان به آمریکای شمالی و اروپا می روند. از آنجاییکه ساختار کشور کنیا صادراتچی است لازم است با چنین کشورهایی ارتباط بگیریم.
ستاری با تاکید بر این که زمانی بود که تمام کتاب های نوشته شده توسط خارجی ها را می خواندیم اظهار داشت: همه کتاب های ما در دوران تحصیل ترجمه شده بود اما حالا به مرحله ای رسیده ایم که تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی در خیلی از دانشگاه های خارجی مستقر است. بطوریکه میتوان گفت ۹۵ درصد تجهیزات آزمایشگاهی را محققان خودمان ساخته اند و آنها را صادر کرده ایم.
وی با اعلان اینکه تمرکز ما برای صادرات به کشورهای CIS آسیای جنوبی، آسیای شرقی و آفریقا است، اظهار داشت: به سبب این که صادرات به اروپا راحت نیست و برای دریافت تاییدیه ها شاید ۱۰، ۱۲ سال زمان نیاز باشد.
معاون علمی و فناوری با تاکید بر این که ما باید به یک اجماع در کشور در حوزه دیپلماسی علمی و فناوری برسیم، اظهار داشت: مشکلات ما زیاد است از آنجاییکه کشور ما وارداتچی بوده و نفت می فروخته باید بیشتر از گذشته به دیپلماسی علمی و فناوری دقت نماییم.
وی با اشاره به یکی از چالش ها در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری اظهار داشت: کشور ما مهاجرپذیر نیست و باید به این مورد توجه ویژه ای شود چونکه خیلی از متخصصان که خواهان فعالیت در کشور ما هستند برای دریافت مجوزهایشان باید دوندگی کنند.