معاون فناوری های نوین بانک مرکزی خبر داد تعیین ضوابط استفاده از ارز دیجیتال تا آخر شهریور ماه

خط رند ۹۱۲: معاون تکنولوژی های جدید بانک مرکزی در آئین تبادل تفاهمنامه همکاری در زمینه توسعه ارز دیجیتال و فناوری های مالی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تعیین ضوابط استفاده از ارز دیجیتال تا آخر شهریور ماه اطلاع داد و اظهار داشت: امیدواریم با استفاده از توسعه همکاری بین بانک مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعامل با لایه های پایین تر کسب و کار برقرار شده و چارچوب های استفاده از این نوع ارز تعیین شود.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، ناصر حکیمی در آئین تبادل تفاهمنامه همکاری در زمینه توسعه ارز دیجیتال و فناوری های مالی که امروز ۱۲ تیر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، در ابتدای سخنانش به مصوبه شورای عالی مبارزه با پول شویی و ابلاغ مطابق آن در بخشنامه بانک مرکزی پرداخت و توضیح داد: فلسفه صدور این بخشنامه این است که شائبه این که ارزهای دیجیتال در کشور به منظور پول شویی مورد استفاده قرار می گیرد، از بین برود.

وی با تاکید بر اینکه صدور این بخشنامه به مفهوم ممنوعیت ابدی استفاده از ارزهای دیجیتال نیست، تصریح کرد: سابقه ورود فناوری های نوین به کشور را داریم و در این مورد هم قرار بود این تکنولوژی خاص به رسمیت شناخته شود.

معاون تکنولوژی های جدید بانک مرکزی ادامه داد: گاهی اضطرار حاکمیتی کشور ایجاب می کند که انعطاف به خرج دهیم و صدور بخشنامه فوق هم ذیل این مورد قرار می گیرد.

حکیمی تشریح کرد: اتهامی که در عرصه بین المللی در خصوص استفاده ما از ارز دیجیتال بعنوان ابزار پول شویی مطرح شده، به هیچ عنوان پذیرفته نبوده، اما این به مفهوم ممنوعیت استفاده از رمزارزهای رایج یا تولید شدن آن ها نیست. این مورد نیازمند تعیین ضوابط است که این ضوابط تا آخر شهریور ماه در اختیار نهادهای مربوطه قرار می گیرد.

وی تکنولوژی را یک بحث سیال دانست و با اشاره به اینکه امکان تعیین ضوابط به صورت جزئی وجود ندارد، اظهار نمود: در این زمینه تنها می توانیم چارچوب های کلی را معین نماییم، اما اینکه حدود و آزادی عمل هم به صورت دقیق معین شود، مقدور نیست.

معاون تکنولوژی های جدید بانک مرکزی تصریح کرد: در این مورد باید تعاملی تولید شود که حاکمیت در کل پذیرای آن باشد؛ ازاین رو بهتر است این تعامل در قالب چارچوب ها تعیین شده و اینطور نباشد که صرف رفع تکلیف در قالب مقررات جزئی صورت گیرد.

حکیمی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در شرایط کنونی مسائل بسیاری را پشت سر می گذارد، ازاین رو در این زمینه بخصوص همکاری هایی را با معاونت علمی و فناوری شروع کرده تا با استفاده از این نهاد بتوانند با لایه های پایین تر کسب و کار تعامل برقرار کنند.

وی با اشاره به اینکه پس از مشخص شدن چارچوب ها فضای رقابتی تولید می شود، اظهار داشت: در مجموع بهتر است که دولت از این فضا حمایت نکند، چون که هزینه هایی که برای کسب و کار مطالبه می کند، بسیار زیاد است.

معاون تکنولوژی های جدید بانک مرکزی در انتها رفع ابهامات این فضا را وظیفه بانک مرکزی دانست و اظهار داشت: امیدواریم پیش از آنکه تصمیمات عجولانه گرفته شود، باب تعامل بین بانک مرکزی و لایه های پایین تر کسب و کار گشوده شده و این فضا مورد حمایت قرار گیرد.