وزارت صنعت تیتر یک شد!

خط رند ۹۱۲: یکی از مهم ترین خبرهای اقتصادی امروز (یکشنبه) مبحث استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت بود. در حالی از جانب یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان شد که محمد شریعتمداری استعفای خویش را به رییس جمهوری تقدیم کرده است، اما در نهایت خبر مربوطه از جانب این نماینده تکذیب شد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، در حالیکه ماجرای استعفای محمد شریعتمداری امروز در رسانه های مختلف منتشر گردید اما در نهایت روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام نمود که استعفای محمد شریعتمداری صحت ندارد. موضوعی که در ابتدای امر از جانب الیاس حضرتی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت عنوان شد و در نهایت هم حضرتی مصاحبه مربوطه را تکذیب نمود.

چرا کالاهای مکشوفه به بازار عرضه نمی شوند؟

موضوع دیگری که در خبرهای امروز به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط است، مبحث کشف کالاهای احتکار شده ای است که به بازار ارائه نشده است. در این رابطه رئیس اتحادیه بنکداران اعلام نمود که کالاهای اساسی مکشوفه که توسط سودجویان احتکار شده بود تا به امروز به بازار ارائه نشده است. حدود ۱۰ روز پیش مذاکراتی صورت گرفت تا کالاهای اساسی مکشوفه شهر ری در سطح شهر توزیع شود اما تا به امروز کالاهای مکشوفه محتکران برای توزیع در اختیار خرده فروشان قرار نگرفته است.

وی در این رابطه اضافه کرد: در زمینه عرضه اقلام مکشوفه محتکران از اتحادیه کمک خواسته شد که اتحادیه برای جلوگیری از تولید حلقه های بیش از اندازه در زمینه توزیع اعلام کرد؛ محصولات به صورت مستقیم در اختیار خرده فروشان قرار گیرد و عمده فروشان از این چرخه خارج شوند.

از هفته آینده جایگاه ها مجدد بنزین سوپر عرضه می کنند

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تولید بنزین سوپر که حدود سه ماه با وقفه مواجه شده بود، از هفته آینده از سر گرفته می گردد. گفتنی است سه ماهی می گردد که شاهد کمبود بنزین سوپر در بعضی جایگاه های سراسر کشور هستیم که علل مختلفی برای این کمبود اعلام شده است. در نهایت اما بعد از آنکه کمبود بنزین سوپر در بعضی از جایگاه ها توسط وزیر نفت تایید شد، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام نمود که تولید بنزین سوپر در پالایشگاه های امام خمینی شازند و اصفهان از هفته آینده از سر گرفته می گردد و به دنبال تولید بنزین سوپر، توزیع این فرآورده هم از چند روز پس از آن آغاز خواهد شد.

سکه و طلا مجددا افزایشی شد

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به تعطیلات چند روز گذشته اظهار داشت که علی رغم تعطیلات در بازار غیر رسمی، قیمت ارز افزایش داشته که همین مساله سبب افزایش قیمت سکه و طلا شد. همینطور با وجود اینکه بامداد روز گذشته، قیمت طلا در بازار کاهشی بود، اما از ظهر روز گذشته به بعد قیمت ارز افزایش پیدا کرد و به تبع آن بازار سکه و طلا هم افزایشی شد.

گفتنی است امروز (یکشنبه) قیمت سکه ۱۰۰ هزار تومان بیشتر شد، در حالیکه قیمت جهانی طلا با عنایت به تعطیلی روز یکشنبه در کشورهای غربی ثابت بود. همینطور قیمت هر مثقال طلا با افزایش حدود ۷۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۷۶۹ هزار تومان رسید.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر همینطور با اشاره به آخرین قیمت های سکه و طلا اظهار داشت: سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان فروخته می گردد. همینطور سکه های یک گرمی ۶۴۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۰۸ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد.

شروط جدید برای کارت های بازرگانی جدید و قدیم

در پی سوءاستفاده از کارت های بازرگانی، اتاق بازرگانی ایران بعنوان متولی صدور این کارت ها پایش را به طور جدی از سر گرفته است به صورتی که اعضای اتاق بازرگانی ایران می گویند همه کارت های قدیمی و دائمی بازبینی نمی شوند، مگر اینکه گزارشی از فساد دارندگان آن ها عنوان شود. با تصویب شرایط جدید برای دریافت کارت بازرگانی، قرار است متقاضیان ثابت کنند یک عامل واقع تجاری و بازرگانی هستند و متعهد شوند که قصد فرار از پرداخت عوارض دولتی ندارند، بنابراین باید یک دوره به صورت آزمایشی در مدت حداقل یک سال چند حرکت اقتصادی داشته باشند و پس از آن کارت بازرگانی را دریافت نمایند.

همچنین هیات انضباطی که یک گروه نظارتی فعال در اتاق بازرگانی است، در این زمینه فعال است که اگر گزارشاتی از منابع دولتی یا بخش خصوصی برسد که دارنده کارت بازرگانی، اقدام به حرکت غیر قانونی و غیرمتعارف می کند، در آن زمان مهلت اعتبار کارت بازرگانی را تعدیل یا به صورت کلی ابطال کند، ازاین رو اینطور نیست که کسانی که به فرض کارت های بازرگانی پنج ساله دارند، یک سال فعالیت کنند و بعدا برایشان کارت صادر شود، چراکه در اینصورت اطمینان و اعتبار دارنده کارت های قدیمی زیر سوال می رود.
تعرفه مکالمات تلفن همراه یکسان سازی شده است؟

در ادامه، در حالیکه اپراتور اول تلفن همراه تعرفه ی تماس های درون و برون شبکه ای خویش را از امروز، اول مهرماه، یکسان کرده است، به نظر می آید مکالمات درون شبکه ی این اپراتور برای سیم کارت های اعتباری با افزایش قیمت مواجه شده باشد. اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه، به یکسان سازی تعرفه های خود اقدام نموده اند که البته به نظر می آید این یکسان سازی در بعضی از سیم کارت های اعتباری و دائمی برای تماس های درون و برون شبکه، با افزایش قیمت برای مشترکان همراه می باشد اما این روش جدید قیمت گذاری باعث سهولت و شفافیت بیش تر در محاسبه هزینه مکالمات مشترکین خواهد شد.

هزینه ی برقراری تماس با سیم کارت های دائمی در اپراتور اول که ۵۷ تومان برای مکالمات درون شبکه و ۶۲.۵ تومان برای مکالمات برون شبکه بود، به ۵۹.۹ رسیده است؛ این مبلغ برای مکالمات درون شبکه شامل ۲.۹ تومان افزایش و برای مکالمات برون شبکه شامل ۲.۶ تومان کاهش می گردد. برای سیم کارت های اعتباری هم درحالی که هزینه ی برقراری برای مکالمات درون شبکه ۶۷ تومان و برای مکالمات برون شبکه ۹۳.۷ تومان بود، این هزینه به ۸۹.۹ رسیده است که شامل ۲۲.۹ تومان افزایش برای مکالمات درون شبکه و ۳.۸ تومان کاهش برای مکالمات برون شبکه می گردد.

بازهم افزایش بی قانون قیمت لبنیات (شیر)

امروز در حالی مجددا شیر و برخی محصولات لبنی با افزایش چشمگیر قیمت مواجه شدند که هیچ یک از مسئولان سازمان حمایت، صنایع لبنی و وزارت جهاد کشاورزی حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند و همچنان روی سامانه ۱۲۴ نرخ های مصوب قبلی وجود دارد. باید تصریح کرد مشاهده ها حاکی از این است که شیر کم چرب ۱.۵ لیتری که به تازگی با افزایش قیمت به ۳۵۰۰ تومان رسیده بود، امروز با قیمت ۴۰۰۰ تومانی در بعضی برندهای مطرح در بازار ارائه شد که تعجب همه مشتریان را به دنبال داشت. انواع شیر کم چرب، نیم چرب و پر چرب یا همان شیر کامل دارای نرخ مصوب از جانب ستاد تنظیم بازار است و طبق آن نرخ مصوب برای هر بطری شیر کم چرب ۱.۵ لیتری ۲۹۵۰ تومان است که این نرخ ها در سوم مرداد امسال به روز و ابلاغ گردیده است. با این حال، امروز انواع لبنیات با قیمت های جدید در بازار عرضه شده که چهار قلم آن مشمول نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار می گردد که هنوز مصوبه ای در خصوص افزایش قیمت ونرخ های جدید ابلاغ نشده است.