مدیر عامل شرکت ملی پست ایران خبر داد شیوه جدید محاسبه هزینه مرسولات پستی در آینده

خط رند ۹۱۲: مدیر عامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به رشد ۳۵ درصدی پست ویژه و ۲۴ درصدی پست سفارشی از افزایش درآمد ۱۱ درصدی در شش ماهه نخست امسال نسبت به شش ماهه نخست سال قبل اطلاع داد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، حسین نعمتی امروز در آستانه روز جهانی پست، با اشاره به حضور ۱۱ ماهه خود بعنوان مدیر عامل شرکت ملی پست ایران، اقدامات انجام شده در این حوزه را شرح داد.
وی به افزایش درآمد ۱۱ درصدی شش ماهه نخست سال جاری نسبت به شش ماهه نخست سال قبل اشاره نمود و اظهار داشت: عوامل مختلفی در این افزایش نقش داشته است، مانند افزایش ترافیک برخی سرویس ها اما درمجموع ترافیک نسبت به قبل سربه سر بوده ولی این افزایش درآمد با شفاف سازی در این حوزه به دست آمده است.
مدیرعامل پست اظهار داشت: رشد سرویس سفارشی ۲۴ درصد، پست ویژه ۳۵ درصد و پست عادی هم در شش ماهه نخست امسال به نسبت شش ماهه نخست سال قبل ۱۲ درصد کاهش داشته است.
نعمتی به اصلاح ساختار و ساماندهی مدیریتی بعنوان یکی از اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره نمود و اظهار داشت: این برنامه با کمترین تنش ها و مشکلات در شرکت پست انجام شد و در این ساماندهی ۶۰ درصد از مدیران با نگاه تخصصی و بدون نگاه سیاسی تغییر کردند.
وی، تبدیل مناطق پستی تهران از هشت به شش منطقه را یکی از برنامه های اجراشده در حوزه اصلاح ساختار عنوان نمود و اظهار داشت: تمرکز مجدد مرکز مکانیزه و تقویت معاونت حوزه فناوری اطلاعات پست برای تامین زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری پست از دیگر اقدامات انجام شده در برنامه اصلاح ساختار پست است.
وی تقویت سرویس های نوین پستی و تجارت الکترونیکی را از اقدامات انجام شده در این حوزه بیان کرد و اضافه کرد: این اقدامات با هدف عرضه تمام خدمات پست به صورت هوشمند انجام شده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه شرکت ملی پست در تمام ایران نقاط ایران دارای دسترسی و امکان دریافت بسته است، خاطرنشان کرد: برای این منظور ۱۵ هزار نفر به صورت پاره وقت فعالیت می نمایند و هم چنین ۱۲ هزارو ۸۰۰ نفر نیروی انسانی به صورت مستقیم، ۳۰۰۰ نفر نیروی شرکتی و ۶۰۰۰ نفر به صورت قراردادی در شرکت ملی پست در حال عرضه خدمت هستند.
وی در بخش دیگر از این گفت وگو به ۵۲ میلیون رکورد اماکن در طرح استانداردسازی آدرس ها «جی نف» اشاره نمود و اضافه کرد: تابحال ۷۶ شهرکه ۶۰ درصد اماکن شهری را دربرمی گیرد، در آدرس های آن ها در پروژه جی نف به صورت یکپارچه استانداردسازی شده است.
نعمتی، نبود نقشه، مشکل نام گذاری و پلاک را از مشکلات اجرای این طرح بیان کرد و اظهار داشت: شرکت پست برای استاندارد کردن آدرس ها نیاز به این موارد دارد که اگر همکاری دستگاه های متولی در این حوزه ها مناسب باشد، طرح جی نف با سرعت بهتری انجام می گردد.
وی به راه اندازی و توسعه درگاه «گیت وی» با استفاده از یک نرم افزار در حوزه تجارت الکترونیکی اطلاع داد و اضافه کرد: با استفاده از این درگاه در هر نقطه ای می تواند به خدمات پستی دسترسی داشت و از نقطه قبول مرسوله تا تجزیه و ارسال با استفاده از این درگاه انجام می گردد.
رییس هیات مدیره شرکت ملی پست ایران درباره ارسال مرسولات فرهنگی و مطبوعاتی هم تصریح کرد: این سرویس به علت مشکلاتی در گذشته، تعطیل شده بود اما با شفاف سازی و تعاملی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، دوباره به راه افتاده است و مرسولات فرهنگی با تخفیف ۱۲ تا ۳۰ درصدی ارسال می گردد.
وی از ارسال محصولات موسیقی و فیلم بعنوان اقدام دیگر در این حوزه یاد کرد و اضافه کرد: با سرویس «پست نوا» محصولات اصلی، موسیقی و فیلم را در کمترین زمان از انتشار آن ها به دست علاقمندان می رسانیم که در این حوزه تا ۷۰ هزار نسخه هم توزیع شده است که در تلاشیم تا آمار توزیع این محصولات را افزایش دهیم.
نعمتی، ارسال صنایع دستی و سوغات را از دیگر خدمات عرضه شده در حوزه سرویس ها عنوان نمود و اظهار داشت: با عنایت به قابلیت های نقاط مختلف کشور در حوزه صنایع دستی و سوغات، شرکت ملی پست، سازوکاری برای ارسال این محصولات در نظر گرفته است و هم اکنون هم توزیع زعفران به وسیله این سرویس انجام می گردد.
وی از برنامه پست برای ارسال صنایع دستی و سوغات در خارج از کشور اطلاع داد و اضافه کرد: با شرکت پست ترکیه و شرکت های خصوصی در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم این سرویس را در خارج از کشور هم فعال نماییم و البته مشکلاتی در حوزه گمرک برای ارسال این مرسولات داریم که در حال پیگیری مبحث برای حل این مشکلات هستیم.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران، به همکاری با برخی استارت آپ ها در حوزه پست هم اشاره نمود و اضافه کرد: در این حوزه با استارتاپ هایی در شیراز و کرمانشاه برای پیک شهری همکاری داریم و برای کلان شهری مانند تهران هم در برنامه داریم که بتوانیم با استارت آپ هایی که ظرفیت کاملی در این حوزه دارند، همکاری نماییم.
نعمتی، درباره برنامه پست برای حذف وزن کشی برای دریافت هزینه پستی هم اظهار داشت: عوامل وزن و مسافت در تمام دنیا برای بسته های بستی اعمال می گردد اما در بسته های کوچک با فراهم کردن جعبه های یک، دو، سه و پنج کیلویی هزینه را برمبنای میزان مسافت بسته محاسبه می کنند و شرکت پست هم در آینده نزدیک ارسال مرسولات پستی را به همین شیوه طراحی و اجرا می کند.