۵ فناوری احتمالی در گوشیهای سال ۲۰۱۹ کدامند؟

خط رند ۹۱۲: به نظر می آید بازار رقابت در گوشیهای هوشمند حالا داغ تر از هر زمان دیگری است و غول های فناوری در سراسر جهان به دنبال اجرایی کردن نوآوری های جدید در این محصول تجاری هستند که حالا دیگر به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل گشته است.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، یک سال است که گوشیهای پرچمدار و پرطرفدار از برترین برندهای دنیا فناوری “ناچ”(notch) را در خود می بینند، اما چیزی تا آخر سال ۲۰۱۸ نمانده و همگان منتظر مواجهه با نوآوری های جدید در سال ۲۰۱۹ هستند.
مظنونین همیشگی، گوشیهای پرچمداری هستند که هر ساله توسط کمپانی های مختلف این عرصه معرفی و عرضه می شوند.

۱. گوشیهای ۵G

در حالی که امکان دارد شما در کوشش برای دستیابی به سرعت ۴G یا LTE باشید، ۵G در حال آمدن است. در حالیکه زیرساخت شبکه ۵G هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد، سازندگان تلفن همراه با جدیت قصد استفاده از آن در پرچمداران ۲۰۱۹ خودرا دارند.

حتی اگر نتوان طی ۱۲ ماه آینده یک سیگنال هم از ۵G دریافت کرد، دیدن این برچسب روی جعبه گوشیهای هوشمند جدید به این معنا است که این دستگاه، آینده را تضمین خواهدنمود. بدین سبب تولیدکنندگان مشتاق هستند که محصولات خودرا به فناوری ۵G مجهز کنند.

در واقع، بیشتر اسم های بزرگ مانند وان پلاس، سامسونگ، سونی و هوآوی تایید نموده اند که فناوری ۵G را در سال ۲۰۱۹ معرفی خواهند کرد. اپل و گوگل هنوز چنین چیزی را اعلام نکرده اند، اما بعید نیست که بزودی به این صف بپیوندند.

زمانی که گوشیها به این فناوری مجهز باشند و زیرساخت ها باز مهیا باشد، سرعت بارگیری و بارگذاری(دانلود و آپلود) شاید حتی تا صدها برابر سریع تر خواهد شد، همین طور ظرفیت بیشتری در شبکه به وجود می آورد. بدین سبب وقتی در یک محل شلوغ مانند یک استادیوم ورزشی هستید، آنتن و شبکه با قطعی مواجه نمی شوند.

۲. گوشیهای قابل انعطاف

گوشی های قابل انعطاف در سال ۲۰۱۹ به صورت قطع و احیانا با قیمت بالا عرضه خواهند شد و توسعه پیدا خواهند کرد.

هفته گذشته سامسونگ یک نمونه اولیه از چنین تلفنی را به نمایش گذاشت.

سامسونگ تنها نخواهد بود، چونکه “ریچارد یو” مدیرعامل شرکت هوآوی در مراسم معرفی گوشی Mate 20 اظهار داشت که این شرکت همین طور بر روی یک تلفن قابل انعطاف و انتشار آن در طول سال ۲۰۱۹ متمرکز شده است.

در حالی که ال جی هنوز رسما اعلام نکرده است، اما اختراعاتی که اخیرا ثبت کرده، نشان داده است که این شرکت هم در حال کار بر روی همین تکنولوژی است.

واضح است که مزیت اصلی این تکنولوژی، یک صفحه نمایش بزرگ و تجربه همزمان گوشی و تبلت است.

البته در مورد دو صفحه نمایش با لولایی در وسط صحبت نمی نماییم، بلکه صحبت از صفحه نمایشی یکپارچه است که واقعا خم میگردد.

احتمالا نمونه اولیه این گوشیها را در نمایشگاه جهانی CES 2019 در ماه ژانویه شاهد خواهیم بود. بدین سبب برای این تلفن ها آماده باشید، چونکه به احتمال قریب به یقین گرانقیمت خواهند بود.

۳. تکامل ناچ

ظاهر صفحه نمایش چیزی نبود که سازندگان تلفن پیش از اینکه آیفون X در سال ۲۰۱۷ معرفی شود، مورد توجه قرار بگیرد، اما حالا همه در حال تقلید از اپل هستند.

مطمئنا این فناوری ضروری بود، چونکه تولیدکنندگان تلفن همراه برای هرچه کمتر کردن حاشیه صفحه نمایش به آن نیاز داشتند. سنسورهای اثر انگشت را می توان به پشت تلفن منتقل کرد یا با فناوری تشخیص چهره جایگزین کرد، اما هنگامی که کار به دوربین های جلو می رسد، باید چاره ای اندیشید.

گوشی هایی نظیر وان پلاس ۶T ناچ را به اندازه ای کاهش داده اند که حدودا دیگر به چشم نمی آید و اگر آخرین تیزر هوآوی یا خبر ما در مورد آغازین دوربین تعبیه شده زیر صفحه نمایش را دیده باشید، بزودی آغازین گوشی هوشمند که تنها دارای یک حفره دایره ای برای تعبیه دوربین آن هم در زیر صحه نمایش است، معرفی خواهد شد.

انتظار می رود سازندگان گوشی در طول سال ۲۰۱۹ به آزمایش انواع و موقعیت های جاگذاری مختلفی از ناچ بپردازند.

در واقع، سال آینده امکان دارد آخرین سال برای ناچ باشد، چونکه تولیدکنندگان هم اکنون در حال کار کردن در مورد چگونگی جاسازی سنسورهای اثر انگشت در زیر صفحه نمایش هستند و احیانا چیزی تا انتقال دوربین و دیگر حسگرها به زیر صفحه نمایش نمانده است.

۴. لنزهای دوربین بیشتر

با پیشرفت بی رویه گوشیهای هوشمند در سال گذشته، به نظر می آید تولیدکنندگان به ایده تعدد لنزهای دوربین بعنوان یک جهش بزرگ فکر می کنند.

ابتدا دوربین دوگانه آمد، سپس دوربین سه گانه و چهارگانه از راه رسید و سال بعد حتی می توانیم انتظار فراتر از آنها را داشته باشیم. از همین حالا مشخص شده است که نوکیا در حال کار برای معرفی دوربین پنج گانه در گوشی خود است و روز گذشته باز خبری از ال جی شنیده شد که می خواهد یک گوشی با ۱۶ دوربین روانه بازار کند.

البته ما در این قسمت بیشتر با شایعات و گمانه زنی ها به جای واقعیت مواجه هستیم. اما در کل به نظر می آید سازندگان گوشی می خواهند آنقدر لنز به پشت گوشیها اضافه کنند که دیگر چیزی به جز لنز در پشت آنها دیده نشود!

اما همه این لنزهای اضافی به چه دردی می خورند؟ در واقع آنها به سبب فقدان عمق فیزیکی در تکنولوژی دوربین گوشیهای هوشمند، اضافه کردن خاصیت هایی مانند زوم اپتیکال، صاف کردن پس زمینه، فناوری ضد لرزش و بازسازی HDR بهتر با ترکیب داده ها از چندین لنز به جای فقط یک یا دو لنز به کار گرفته می شوند.

در این میان شرکت هایی نظیر گوگل باز هستند که ترجیح می دهند به جای استفاده از چندین لنز، از نرم افزارهای پردازش تصویر پیشرفته در گوشیهای خود استفاده کنند.

دوربین هشت گانه پرچمدار بعدی ال جی، با گرفتن یک مجموعه عکس از زوایای مختلف، احیانا قادر به تولید انواع تصاویر سه بعدی و تصاویر متحرک چشمگیر خواهد بود.

در مجموع دوربین های گوشیهای سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال ۲۰۱۸، به صورت قابل توجهی پیشرفت خواهند داشت.

۵. توسعه هوش مصنوعی

اگر شما توجه دقیقی به گوشیهای معرفی شده در سال ۲۰۱۸ داشته باشید، این امر به هیچ وجه جای تعجب ندارد، چونکه هوش مصنوعی هم اکنون نقش مهمی در گوشیهای پرچمدار بازی می کند.

همین طور که سال ۲۰۱۹ را سپری نماییم، انتظار می رود که این نقش بزرگتر و بزرگتر شود. گوشیهای برتر سال ۲۰۱۹ قادر خواهند بود بدون کمک شما بیشترین بازدهی را داشته باشند و کارهای مختلفی انجام دهند.

اغلب تراشه های پردازنده تلفن های پیشرفته حالا دارای مولفه های اختصاصی برای محاسبات هوش مصنوعی هستند. این بدان مدلول است که آنها می توانند وظایفی را که مخصوص یادگیری ماشین است، انجام دهند.

برای مثال قادر به تشخیص سگ یا گربه در یک عکس هستند یا می توانند صدای کابر را از دیگران تمیز دهند. این به نوبه خود به این معنا است که لازم نیست تلفن شما، این نوع کارهای تشخیصی را از فضای ابری بارگیری کند، بدین سبب شما سریع تر نتایج مورد نظر خودرا دریافت خواهید کرد و دستگاه فورا پاسخ می دهد.

با این فناوری می توان تصاویر واقعیت افزوده را با دوربین گوشی گرفت.

مطمئنا تعداد زیادی پیشرفت در قسمت نرم افزاری وجود خواهد داشت، چونکه دستیار هوشمند گوگل، سیری، بیکسبی و دیگر دستیارهای هوشمند، هوشمندتر خواهند شد.