توسط محققان به نتیجه رسید؛ تولید داروی تقویت حافظه از عصاره گیاهی، بدون عوارض گوارشی

خط رند ۹۱۲: محققان کشور درصدد هستند تا با گیاهان دارویی، داروی تقویت حافظه را بدون عوارض گوارشی به تولید برسانند.

نازیلا جعفری یکی از مجریان طرح «مکمل دارویی و گیاهی تقویت کننده حافظه و بهبود فراموشی» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آلزایمر بیماری پیش رونده و برگشت ناپذیری است که موجب تخریب نورون های دستگاه عصبی مرکزی و به دنبال آن سبب از دست رفتن حافظه و توانایی های ادراکی و شناختی در فرد میگردد.
وی با اشاره به اینکه طبق آخرین گزارش انجمن جهانی آلزایمر هر سه ثانیه یک نفر در جهان به زوال عقل مبتلا می شود، اضافه کرد: اما بیشتر این افراد تشخیص داده نمی شوند و مورد حمایت قرار نمی گیرند. برمبنای مطالعات انجام شده حدود ۱۱ درصد افراد بالای ۶۵ سال و ۵۰ درصد افراد بالای ۸۵ سال به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.
این محقق افزود: همین طور طبق اعلام انجمن آلزایمر ایران، پیش بینی میگردد حدود ۷۰۰ هزار بیمار مبتلا به آلزایمر در کشور وجود داشته باشد.
جعفری اشاره کرد: متاسفانه داروهای این بیماران بتازگی کمیاب شده و بیمه ها باز داروهای خارجی را پوشش نمی دهند و هم اکنون دو گروه از داروها برای بهبود شرایط بیماران مبتلا تایید شده اند.
این محقق افزود: این داروها فقط پیشرفت بیماری را به تعویق می اندازند، همین طور دارای عوارض نامطلوبی مانند اسهال، بی اشتهایی، استفراغ، سردرد و خواب آلودگی هستند علاوه بر این مهمترین چالش در دارورسانی به مغز، محدودیت ورود دارو به مغز به سبب وجود سد خونی مغزی است.
وی با اشاره به اینکه از این رو درصدد برآمدیم تا داروی گیاهی تقویت حافظه را تولید نماییم، عنوان کرد: در این محصول با بهره گیری از فناوری نانو، سامانه ای نانو مقیاس و هدفمند طراحی و تولید شده و عصاره گیاهی موثر در بهبود حافظه و کاهش اضطراب و افسردگی در آن بارگذاری شده است.
جعفری با اشاره به اینکه از ترکیبات گیاهی در تولید این دارو بهره برده ایم، اضافه کرد: مصرف عصاره گل محمدی موجب بهبود حافظه، کاهش رفتارهای شبه افسردگی و بهبود در علائم آلزایمر میگردد.
وی افزود: ترکیبات استخراج شده از عصاره گل محمدی با تاثیر بر تولید برخی پروتئین های دخیل در نورون زایی سبب افزایش رشد نورون ها شده، با مهار فعالیت آنزیم «استیل کولین استراز» موجب افزایش انتقال دهنده عصبی استیل کولین در مغز خواهند شد و با کاهش اکسیداسیون ترکیبات درون سلول ها باز سبب کاهش التهابات نورون ها می شوند.
جعفری با اشاره به مزایای محصول اظهار داشت: فرمولاسیون گیاهی و سامانه تولید شده از ترکیبات طبیعی، ابعاد نانومتری و عبور آسان از سد خونی مغزی، دارای لیگاند ویژه برای ورود به مغز (دارورسانی هدفمند)، دوز مصرف پایین، بدون عوارض گوارشی، کاهش هزینه های درمانی بیمار و… از مزایای این محصول به حساب می آید.
این محقق با اشاره به خاصیت های محصول اظهار داشت: مسئله مهم در دارورسانی به مغز، طراحی سامانه دارویی کارامد با اندازه مناسب جهت عبور از سد خونی مغزی است که در تولید محصول این طرح، از نانو ذرات لیپیدی جامد هدفمند و عصاره گل محمدی استفاده شده است.
جعفری اشاره کرد: نانو ذرات لیپیدی کره هایی با اندازه نانومتری هستند. خاصیت چربی دوست بودن این ذرات سبب تسهیل عبور آنها از میان سد خونی مغزی برای ورود به مغز میگردد. با عنایت به اندازه و ترکیبات به کار رفته در تولید این ذرات، مزایایی جهت انتقال دارو به مغز دارند که نهایتا سبب افزایش جریان دارو به مغز و کاهش ورود آن به سایر اندام ها میگردد.
وی با اشاره به اینکه این دارو نقش تقویت کنندگی در مغز دارد، اظهار داشت: تست های حیوانی روی ۲۰۰ «رت» انجام شده و حافظه کوتاه مدت و طولانی مدت سطح افسردگی و استرس حیوان را بررسی کردیم.
این محقق اضافه کرد: در این کپسول هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نشده و هیچ ضرری ندارد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، طرح «مکمل دارویی و گیاهی تقویت کننده حافظه و بهبود فراموشی» با همکاری دکتر بهمن ابراهیمی، دکتر اشرف السادات حاتمیان اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران و مولود جلیلی شاه منصوری فارغ التحصیلان نانو بیوتک در دانشگاه تهران به نتیجه رسیده است.