فیلترینگ تلگرام به پیام رسان های داخلی ضربه زد

خط رند ۹۱۲: رئیس هیات مدیره ارتباطات زیرساخت، درباره فیلتر تلگرام و نوع برخورد مردم با این مساله اظهار داشت: این که فیلتر تلگرام معادل پیشرفت شبکه های اجتماعی داخلی قرار گرفت، به خود پیام رسان های داخلی ضربه زد و کاربران باز نسبت به این روش موضع گرفتند. بدین سبب فیلتر و مسدودسازی شبکه های اجتماعی خارجی راه مناسبی برای ارتقای پیام رسان های داخلی نیست.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، حمید فتاحی – رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت – با اشاره به این که وظیفه ما در حوزه زیرساخت ارتباطات کشور، حفظ کیفیت و پایداری ارتباطات بین الملل است، اظهار داشت: بر همین مبنا ورودی های دیتای خارج از کشور باید به صورت توزیع شده باشد تا اگر مشکلی در یکی از ورودی ها به وجود آمد، امکان مدیریت شبکه باشد.
وی ادامه داد: الان از جنوب و شمال کشور، ورودی های اینترنت مناسبی به وجود آمده و در پنج نقطه ترافیک را تحویل می گیریم که دو نقطه در تهران و ۳ نقطه هم در شهرهای مشهد، تبریز و شیراز است که ارتباطات جنوب و شمال کشور از راه این نقاط توزیع می شود و با پروژه جدیدی هم که در این حوزه اجرا شد، احداث نظم و پایداری در شبکه بهبود یافت.
فتاحی با اشاره به این که تمرکز ما برروی حوزه ترانزیت قرار دارد، اظهار داشت: در این حوزه با کشورهای آذربایجان، عراق، ترکمنستان و قطر توافقات خوبی در حال اجراست و به سبب موقعیت ژئوپلتیک ایران، کشورهای دیگر حاضر به از دست دادن این فرصت نیستند و تحریم تاثیری در این حوزه نداشته است و اگر از این فرصت استفاده نمائیم می توانیم به هاب منطقه در این حوزه تبدیل شویم.
وی ادامه داد: الان پهنای باند ورودی اینترنت کشور ۲ ترابیت برثانیه است و ۶۰۰ گیگابیت برثانیه باز ترانزیت داریم و عدد این ترانزیت طبق برنامه در حال افزایش می باشد و تا آخر سال به یک ترابیت برثانیه می رسد.
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به تقسیم ترافیک دیتا در شبکه، اظهار داشت: ترافیک در شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و شرق تقسیم شده و شبکه به صورت متوازن عمل می کند و حدودا در هر خط انتقال بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ گیگ دیتا منتقل می شود.
وی درباره دریافت دیتای اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی در ایران باز اضافه کرد: شبکه های اجتماعی پرکاربرد و اپلیکیشن ها، دیتای خودرا در بستر اینترنت دریافت می کنند و با هیچ کدام از این شبکه های اجتماعی ارتباط مستقیمی برای دریافت دیتا وجود ندارد و بستگی به حضور کاربر در جنوب یا شمال کشور این اطلاعات از راه همان خط انتقال اینترنت به دست کاربر می رسد.
برمبنای اطلاعات سایت وزارت ارتباطات، معاون وزیر ارتباطات اشاره کرد: ما در شبکه اینترنت خود هیچ ارجحیت ترافیکی برای اپلیکیشن یا شبکه اجتماعی نداریم و سرویس خاصی به این شبکه ها نمایش نمی گردد.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی، اضافه کرد: بر طبق این مصوبه، کمک هایی مانند وام ۵ میلیارد تومانی، پهنای باند مناسب و فضای هم مکانی به صورت بلاعوض ارائه شد، هم چنین تعرفه مصرف دیتا به یک سوم تعرفه اینترنت کم شد.
فتاحی اشاره کرد: برمبنای مصوبه شورای عالی فضای مجازی، کمک های دیگری غیر از کمک های مادی و فنی باز باید از جانب دستگاه های دیگری انجام می شد که عملا انجام نگرفت و به نسبت پیام رسان های خارجی که ۴۰ تا ۵۰ میلیون کاربر داشتند، پیام رسان های داخلی نتوانستند که بیشتر از ۱۵ میلیون کاربر را جذب پیام رسان خود کنند.
وی با اشاره به این که در حوزه پیام رسان های داخلی ناامید نشده ایم، اضافه کرد: امیدواریم با تشکیل زیست بوم پیام رسان که اعتماد کاربر را جلب می کند و دانش فنی پیام رسانی و معماری فنی تکمیل شده دارد، آینده خوبی برای پیام رسان های داخلی احداث شود و وزارت ارتباطات باز از این مسیر حمایت می کند.
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، اشاره کرد: فیلتر شبکه های اجتماعی خارجی و استقبال از پیام رسان های داخلی دو کفه ترازو نیستند و این که فکر نماییم که هر چقدر شبکه اجتماعی خارجی فیلتر شود، به همان میزان مردم از شبکه های اجتماعی داخلی استقبال می کنند، اشتباه است.