گزیده اخبار اقتصادی سه شنبه عقب ماندگی مسکن از طلا و ارز

خط رند ۹۱۲: بررسی ها نشان از آن دارد که سرمایه های سرگردان هر چند وقت یک دفعه برای کسب سود به یک بازار ورود می کنند که این شرایط رشد ۸۰ درصدی قیمت مسکن را رقم زده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، خبرهای اقتصادی مورد علاقه عموم خوانندگان در روز جاری (سه شنبه) مربوط به اخبار حوزه مسکن، یارانه نقدی، حقوق بازنشستگان، تک نرخی شدن ارز، واریز نخستین قسط بدهی های عراق به ایران، داستان دنباله دار وزیر و گوشیهای اپل، فیلترینگ، تغییر ساختار در صنعت خودرو، انتقاد وزیر کشاورزی به بازار سیاه مرغ و نرخ ارز و دلار بوده است.
امسال به واسطه رشد ارزش ارز خصوصاً دلار و افت ارزش پول ملی قیمت در بازارهای مختلف روند صعودی به خود گرفت و عاملی شد تا قدرت خرید افراد در بازارهای مختلف به شدت کم شود. این در شرایطی است که سرمایه های سرگردان برای کسب سود بیشتر هر چند وقت یک دفعه با رشد قیمت در بازاری خاص به آن بازار وارد می شود که شرایط بازار را به کلی دستخوش تغییر می کند.
این سرمایه های سرگردان امسال بیشترین تأثیر را بر بازار سکه، ارز، ساختمان و خودرو داشته است که بررسی ها نشان از آن دارد امسال مسکن از دو بازار دیگر رشد کمتری را به ثبت رسانده است.
اما همین رشد کمتر افزایش قیمت ۸۰ درصدی را به ثبت رسانده و عاملی شده تا میانگین قیمت هر متر مسکن در تهران به حدود ۱۰ میلیون تومان برسد و خرید یک مسکن نقلی را برای خیلی از افراد به یک آرزو تبدیل نموده است.
چقدر یارانه گرفتیم؟
هفته پایانی ماه خیلی از افراد در انتظار دریافت پیامک واریز یارانه نقدی هستند، یارانه ای که مبلغ آن در هر ماه برای هر دریافت کننده ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، افرادی که انتقادات بسیاری به یارانه نقدی دارند معتقدند که این یارانه به ارزش ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در حالی پرداخت می شود که پول بسیار زیادی را از دست افراد گرفته است.
حال با تمام این تفاسیر روز گذشته یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که با احتساب نود و هفتمین مرحله پرداخت یارانه نقدی مجموع پرداختی یارانه نقدی برای هر ایرانی به چهار میلیون و ۴۱۳ هزار تومان رسیده است.
حقوق بازنشسته ها چقدر است؟
در ایام اخیر که لایحه بودجه زیر دست نمایندگان مجلس قرار گرفته، پیشنهاد دولت در خصوص افزایش ۲۰ درصدی حقوق کنار گذاشته شد و نمایندگان پیشنهاد آنرا دارند تا برای تمام کارمندان ۴۰۰ هزار تومان و ۱۰ درصد افزایش حقوق در نظر بگیرند. این مسال در حالی مطرح می شود که خیلی از بازنشستگان با حقوق دریافتی فعلی توان گذران زندگی را در آرامش ندارند و حتی بعضی از آنها به مسافرکشی و شغل های پاره وقت روی آورده اند، بررسی ها نشان از آن دارد که ۷۵ درصد بازنشسته ها کمتر از ۲.۵ میلیون تومان حقوق می گیرند.
این میزان پرداختی به بازنشستگان در حالی به ثبت رسیده که در حدود دو میلیون و ۱۱۱ هزار بازنشسته از دولت حقوق می گیرند.
بازگشت ارز تک نرخی، مسئله این است!
در حدود ۱۵ سال پیش بود که برای اندک مدتی ارز در کشور تک نرخی شد و خیلی از این تصمیم دفاع کردند اما این تصمیم عمر کوتاهی داشت و از آن سال ها تا به امروز همواره بخش خصوصی و کارشناسان امر معتقدند که باید بار دیگر ارز تک نرخی به اقتصاد ایران باز گردد، این مساله یا به عبارت بهتر مطالبه اقتصادی در پسابرجام به اوج خود رسید برای اینکه ولی الله سیف- رئیس کل سابق بانک مرکزی- با دستابی به برجام اعلام نمود ظرف مدت ۶ ماه ارز در کشور تک نرخی خواهد شد اما با وجود آنکه بیشتر از ۲ سال از برجام گذشت و سیف مسئول بود این اتفاق رخ نداد و حالا که ارزش ارز به محدوده ۱۳ هزار تومان رسیده است، رئیس اتاق بازرگانی تهران خواهان تک نرخی شدن ارز است.
عراق قسطی بدهی خودرا پرداخت کرد
در هفته های گذشته بود که عبدالناصر همتی- رئیس کل بانک مرکزی- سفری به عراق داشت تا بتواند طلب ایران از صادرات برق و گاز را از این کشور دریافت کند، به دنبال این سفر مقرر شد که دو حساب برای واریز بدهی عراق به ایران گشایش یابد، حال طی سفر رئیس جمهوری به عراق و پیگیری های بانک مرکزی نخستین قسط مطالبات ایران از عراق به حساب بانک مرکزی واریز شد.
آقای وزیر و ماجرای آیفون آمریکایی
طی یکی دو هفته اخیر اپل دسترسی شرکت های توسعه دهنده برنامه های موبایل که در ایران فعالیت دارند را قطع کرد و این مساله منجر به آن شد تا تمام برنامه های ایرانی تلفن های همراه آیفون از دسترس بیرون رود، شرکت های ایرانی در اقدامی پس از چند روز راه های جایگزینی برای نصب و استفاده کاربران خود در نظر گرفتند که مشکل تا حد بسیاری زیادی رفع شد، وزیر ارتباطات در توئیتر خود در این زمینه اعلام نمود که با اتفاقات رخ داده برای آیفون خیلی از افراد آیفون های خودرا خاموش کرده اند. با گذشت زمان و رفع مشکلات اما وزیر همچنان بر گفته خود تاکید دارد برای اینکه در جلسه سالیانه سازمان نظام صنفی کامپیوتری برای بار دیگر اعلام نموده که روزانه ۷۰ هزار گوشی آیفون در شبکه خاموش می شود و اپل در حال از دست دادن بازار خود در ایران است.
بنظر می رسد آقای وزیر آنچنان از حال و هوای بازار خبری ندارد برای اینکه خیلی از افراد هم اکنون در ایران از آیفون استفاده می نمایند و کسی تلفن همراه خودرا برای همیشه خاموش نکرده است و در هر شرایطی و به خصوص در شرایط گرانی محصولات ارتباطی از تلفن همراه خود استفاده می نماید.
تغییر ساختار خودروسازان، شاید زمانی دیگر!
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از لزوم تغییر ساختار در صنعت خودرو کشور آگاهی داده است، این گفته وی در حالی مطرح شده که صنعت خودروسازی کشور در تحریم قرار دارد و خود سعید زرندی باز به این مساله اشاره داشته است و شرایط امروز بوجود آمد، شرایطی که روسیه از سال ۲۰۱۴ با آن دست و پنجه نرم می کند اما به سبب آنکه قراردادهای تولید مشترک روس ها با دیگر کشورها به گونه ای بود که سرمایه گذاری قابل توجهی از طرف شرکای خارجی انجام شده و این مساله عاملی شد تا شرکای خارجی برای حفظ منافع و سرمایه های خود به بازار روسیه بازگردند، اما این اتفاق در قراردادهای خودروسازی کشور رخ نداد و ایران تنها مونتاژکار خارجی ها شد و تمام قوانین زیبا و آرمانی که تهیه شده بود در امضا قراردادها فراموش شد.
خواهش می کنم؛ با مردم مهربان تر باشید
هر ساله دولت با تاکید بر توان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهادکشاورزی به ذخیره میوه به خصوص سیب و پرتقال و مایحتاج اصلی برای عرضه در روزهای عید می پردازد که سال جاری از این مساله مستثنا نیست و سیب و پرتقال برای ایام عید بگفته وزیر جهاد کشاورزی به میزان نیاز ذخیره و تأمین شده است.
حجتی به بازار مرغ باز اشاره کرده و گفته که کمبودی در بازار مرغ وجود ندارد و مرغ یخ زده به وفور توزیع شده است و خواهش کرده تا عرضه کنندگان عمده مرغ با مردم مهربان تر باشند و مرغ را به قیمت خرید و مصوب در میدان بهمن عرضه کنند.
دلار همچنان ارزان می شود
از شروع هفته ارز ارز خصوصاً دلار روند نزولی به خود گرفته که در معاملات روز جاری این روند نزولی ادامه داشته است و به ترتیب دلار و یورو با افت ۱۰۰ و ۱۵۰ تومانی روبرو شده اند.
شعب ارزی بانک ها امروز (۲۱ اسفند) هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۵۰۸ تومان می خرند که نسبت به روز گذشته که ۱۲ هزار و ۵۷۶ تومان بود، حدود ۷۰ تومان کاهش قیمت دارد. قیمت خرید یورو باز ۱۴ هزار و ۷۶ تومان است که نسبت به روز گذشته با کاهش حدود ۵۰ تومانی همراه می باشد. همین طور امروز قیمت خرید هر پوند انگلیس در شعب ارزی بانک ها ۱۶ هزار و ۵۱۸ تومان اعلام شده است.
سپس افزایش قیمت دلار در ضمن هفته های اخیر، رئیس کل بانک مرکزی از کاهش قیمت بازار ارز و بازگشت قیمت دلار به کانال ۱۱ هزار تومان آگاهی داد که بر همین مبنا در ایام گذشته قیمت ارز عموماً با کاهش همراه بوده و بنظر می رسد که همتی با این صحبت ها و اجرای سیاست های ارزی می خواهد تا قیمت دلار را بار دیگر با کانال ۱۱ هزار تومان بازگرداند.