وقتی اتصال به وای فای رایگان، گران تمام می شود!

به گزارش خط رند ۹۱۲ کارشناسان امنیت سایبری خطاب به کاربران سفارش کرده و اخطار داده اند که به هیچ عنوان از اینترنت وای فای رایگانی که در اماکن عمومی عرضه می شود، استفاده نکنند چون که خطرات متعددی را برای آنها به وجود خواهد آورد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، همواره گزارش های متعددی از جانب کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری در فضای مجازی انتشار یافته که از امنیت بسیار پایین و ریسک های مختلف اتصال به اینترنت وای فای یا بی سیم در اماکن عمومی نظیر هتل، رستوران، کافی شاپ و مراکز خرید سخن گفته می شود.
با اینکه اپراتورهای مخابراتی در تمامی کشورهای جهان مبادرت به عرضه سرویس و بسته های اینترنتی حجمی و مدت دار جهت استفاده کاربران موبایل و مشترکان خود در هرجایی به غیر از منزل و محل کار کرده اند، باز هم تمایل زیادی جهت استفاده از خدمات شبکه اینترنت وای فای مجانی در اماکن عمومی در بین کاربران گوشیهای هوشمند دیده می شود.
امروزه استفاده از اینترنت وای فای و بی سیم را می توان در هر جایی پیدا کرد. برخی از رستوران ها، هتل ها، کافی شاپ ها و فرودگاه ها مجهز به این فناوری هستند و به مشتریان خود اینترنت مجانی عرضه می دهند. اما خطر بزرگ وای فای های عمومی این است که اطلاعاتی که فرد رد و بدل می کند، برای تمام کسانی که از آن استفاده می نمایند قابل مشاهده می باشد.
اتصال به اینترنت وایرلس یا وای فای مجانی با اینکه فواید زیادی همچون اینکه اتصال به اینترنت در هر لحظه و مکان در آن نامحدود است دارد، اما چون سیستمی عمومی و همگانی است و تمامی کاربران از یک نام کاربری و رمز عبور استفاده می نمایند، ناخودآگاه کاربران را به سمت ناامنی در آن مکان پیش می برد و افزایش کلاهبرداری های مختلف نظیر حملات سایبری، بدافزاری، باج افزاری و فیشینگ را برای آنها به دنبال خواهد داشت و زمینه ارتکاب جرم و سوءاستفاده بعضی از سودجویان فضای سایبری را فراهم آورده است چراکه هکرها قادر خواهند بود به تمامی اطلاعات ارسالی آنها دسترسی داشته باشند.
بر مبنای تازه ترین تحقیقات و نظرسنجی های صورت گرفته توسط کارشناسان فعال در شرکت معروف لابراتوارهای کاسپرسکی مستقر در روسیه می توان دریافت که بالغ بر ۷۰ درصد صاحبان تبلت و ۵۳ درصد از کاربران گوشیهای هوشمند همگی عنوان کرده اند که در صورت مشاهده و وجود اینترنت وای فای مجانی در اماکن مختلف، تمایل دارند که به آن متصل شده و به انجام کارهای خود و یا وب گردی بپردازند.
اما چیزی که در این میان وجود دارد و تقریباً همه کاربران از آن بی خبر هستند، ضریب امنیت بسیار پایین و ریسک های متعددی است که وای فای مجانی در اماکن عمومی برای آنها بوجود می آورد که امکان دارد هیچگاه از تبعات منفی آن در آینده با خبر نشوند و تنها از حساب های کاربری آنها برای اهداف و انگیزه های شوم و غیراخلاقی هکرها و مجرمان سایبری سو استفاده گردد.
طبق گزارشی که در خلیج تایمز آمده است، یکی از کارشناسان و متخصصان امنیتی در این باره عنوان کرده است: ” به صورت کلی، استفاده از اینترنت وای فای که در اماکن عمومی نظیر رستوران، خیابان ها، کافه ها و فروشگاه های مختلف عرضه داده می شود، از ضریب امنیت بسیار پایینی برخوردار می باشد و شهروندان و کاربران گوشیهای هوشمند و کامپیوتر باید از تمامی تهدیدات، خطرها و ریسک هایی که این سرویس های وای فای عمومی برایشان ایجاد می کند، آگاه و آگاه باشند”.
به همین سبب کارشناسان امنیتی همواره به کاربران سفارش می کنند در صورتیکه می خواهند در همه جا دسترسی به اینترنت داشته باشند و از خدمات آن بهره ببرند، بهترین راهکار آن است که از اپراتور مخابراتی مربوطه سیم کارت خود، بسته های اینترنتی با حجم و زمان مورد نیاز خویش را تهیه و خریداری نموده و بدین ترتیب علاوه بر عدم نیاز به اتصال به وای فای اماکن عمومی با ضریب امنیتی پایین، در هر مکانی که خواستند، به شبکه جهانی اینترنت متصل شده و به انجام کارهای مورد نظر خود بپردازند.