گزیده اخبار اقتصادی خط رند ۹۱۲ در روز یکشنبه حرف های ارزی پس گرفته شد

خط رند ۹۱۲: به سبب حساسیت بازار پولی و مالی در کشورهای مختلف اهتمام می شود که از طرف مسئولان بازار پولی و مالی اظهارات شتاب زده و احساسی مطرح نشود تا در زمان نیاز بتوان با صحبت های لازم بازار را کنترل کرد؛ موضوعی که بنظر می رسد آنچنان در ایران رعایت نمی گردد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، بررسی خبرهای روز جاری نشان داده است که مهم ترین اخبار از نگاه خوانندگان خبرهای اقتصادی ایسنا، به صحبت های اخیر رئیس کل بانک مرکزی در ارتباط با بازار ارز، تأمین هزینه جبران خسارات سیل، ساخت وسازهای جدید در مناطق سیل زده، برداشت چند باره از صندوق توسعه ملی، راهکارهای تحقق رونق تولید، شرایط فضای کار، قراردادهای کارگران، تعیین نرخ بلیت اتوبوس، روابط تجاری ایران و عراق و گرانی باردیگر در محصولات کشاورزی مربوط بوده است.
نوسانات بازار ارز از سال قبل عاملی شد تا قیمت خیلی از اجناس در بیشتر بازارهای اقتصادی دستخوش تغییر شود. بطوریکه با آغاز نوسانات نرخ ارز، دولتمردان سیاست های مختلفی را در دستور کار خود قرار دادند که بعضی از این سیاست ها، عمر مفید کوتاهی داشت و از افزایش بی رویه قیمت دلار جلوگیری نکرد و حتی در میانه سال قبل قیمت ارز برای چند روزی در محدوده ۲۰ هزار تومان قرار گرفت.
در نتیجه سال ۱۳۹۷ با شرایط پرنوسان بازار ارز به اختتام رسید و در این سال اظهارنظرهای مختلفی از طرف مسئولان خصوصاً رئیس کل بانک مرکزی عنوان شد که یکی از آنها کنترل و نظارت جدی بانک مرکزی بر بازار ارز بوده است. با وجود این، عبدالناصر همتی – رئیس کل بانک مرکزی – در جدیدترین اظهارنظر خود اعلام کرده بانک مرکزی و دولت از تلاطم و نوسان در بازار ارز ممانعت می کنند و سال ۱۳۹۸ سال تعیین کننده در عرصه اقتصادی می باشد. از این رو از مدیران عامل بانک ها درخواست می شود که با اعطای هدفمند تسهیلات به رونق تولید و همین طور جبران خسارت سیل کمک نماید.
معمولاً در بازار پولی و مالی تمام کشورها، صحبت های رئیس کل بانک مرکزی همواره تأثیرگذار و تعیین کننده است؛ از این رو، رؤسای بانکهای مرکزی می کوشند صحبت های به دور از حاشیه و احساسی داشته باشند که بازار و اقتصاد از صحبت های آنها تأثیرات مثبت دریافت کند، اما تجربه نشان داده تا حدودی در اقتصاد ایران، این مساله رعایت نمی گردد و گاهی حرف های احساسی و تکراری در ابعاد مختلف اقتصاد از طرف برخی مسئولان مطرح شده که بعضاً بازار توجه آن چنانی به این صحبت ها ندارد. بطور مثال در ماه های ابتدایی فعالیت رئیس کل پیشین بانک مرکزی، در حالیکه نرخ دلار در محدوده ۲۸۰۰ تا ۲، ۹۰۰ تومان بود و روند صعودی به خود گرفته بود، اینگونه صحبت ها عاملی شد تا قیمت دلار به بیشتر از ۳، ۰۰۰ تومان هم صعود کند.
چنین اظهارنظرهایی در ماه های گذشته باز از طرف همتی اعلام گردید و او گفته بود که دلار به محدوده ۱۱ هزار تومان باز می گردد، اما این چنین نشد و وی در نشست خبری روز جاری خود در این رابطه اعلام نموده که هیچ گاه نگفته ام که دلار ۱۱ هزار تومان می شود من فقط به کاهش قیمت اشاره کردم اما بعضی از رسانه ها تیتر زده اند که قیمت دلار ۱۱ هزار تومان می شود.
او هم چنین در این جلسه خبری به عملیاتی شدن بازار متشکل ارزی تا اختتام فروردین ماه و تعیین نرخ سود برای بانک ها اشاره کرده، اما در این رابطه توضیحات تکمیلی نمایش نکرده و این سوال وجود دارد که بازار متشکل ارزی دقیقاً چه کارکردی خواهد داشت.
سیل ذخایر ارزی را می برد؟
یکی از موضوعات مهم در ایام اخیر حواشی سیل در مناطق مختلف کشور است و حال جای سوال دارد که با عنایت به بسته شدن پرونده بودجه ۱۳۹۸ و اولویت اصلی بانک ها در نمایش تسهیلات به رونق تولید، قرار است دولت از چه مسیری خسارات را جبران کند؛ طبق بررسی ها بنظر می رسد دولت بار دیگر باید به منابع ارزی صندوق توسعه ملی یا انتشار اوراق قرضه روی بیاورد. این مسائل در حالی مطرح می شود که تا به امروز در بودجه سال جاری با دریافت مجوز و تصویب مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه داده شده تا دو میلیارد و ۳۷۵ میلیون یورو از منابع ورودی سال جاری به صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات ارزی و با تضمین دولت در اختیار ۱۰ بخش قرار گیرد و این در شرایطی است که صندوق توسعه ملی برای حفظ سهم های آینده از محل نفت و گاز و فرآورده های نفتی به وجود آمده و مصارف آن کاملاً مشخص است.
اما فارغ از محل تأمین جبران خسارت سیل زدگان، نکته مهم آن است که در ساخت وسازهای جدید بار دیگر راه پر اشتباه گذشته در پیش گرفته نشود و ساخت وسازهای جدید در راه رودخانه ها و محل های حادثه خیز انجام نگیرد که در این رابطه، مجید جودی – مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن – اعلام نموده در تمام مناطقی که مقرر است بازسازی شود، بستر توسط پژوهشگران سوانح طبیعی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد و اگر ساختار مناسبی برای ساخت وساز وجود نداشته باشد، خانه ها جابه جا می شود. برای جابه جایی باز اهتمام می نماییم از زمین های دولتی استفاده نمائیم که به صورت بلاعوض در اختیار مردم قرار گیرد. اگر هم زمین دولتی نبود، بنیاد مسکن زمین مورد نیاز را خریداری و در اختیار مردم قرار می دهد، اما به هیچ عنوان در نقطه قبلی که گاهی در راه رودخانه قرار دارد، اجازه ساخت وساز نمی دهیم.
رونق تولید از شعار تا عمل
سال جاری از طرف مقام معظم رهبری سال رونق تولید نام گرفت که ایسنا در ارتباط با راهکارهای تحقق رونق تولید از روزهای ابتدایی سال بررسی هایی را داشت که در این زمینه، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران معتقد می باشد نامگذاری امسال به سال رونق تولید با عنایت به شرایط امروز کشور هدفی هوشمندانه است اما این که دولت و دستگاه های اجرایی مسئول چگونه در ارتباط با این شعار عمل می کنند و چگونه دستیابی به این هدف را تعیین می کنند. عدنان موسی پور معتقد است تولید بعنوان یکی از اصلی ترین مبناهای اقتصادی کشور مطرح می شود و در کنار رشدی که در آمارهای کلان ایجاد می کند، می توان با رونق تولید شاخص هایی همچون اشتغالزایی و بهبود سطح معیشت مردم را باز پوشش داد.
این مسائل در حالی مطرح می شود که برای رونق تولید باید از واحدهای تولیدی و فضای کارگری کشور حمایت قابل توجهی انجام گیرد و کمیل طیبی – عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان – معتقد است سازوکار پشتیبانی از تولید بر نیروی کار و سرمایه استوار است. پشتیبانی از سرمایه گذاری در تولید به شکلی تخصیص منابع هم شمرده می شود. البته به شرطی که تکنولوژی سطح بالا برای این سرمایه گذارها هم در نظر گرفته شود. در کنار این موارد نایب رییس کانون انجمن های صنفی کارگران معتقد می باشد باید با قراردادهای موقت و غیرقانونی کارگران مقابله شود.
عمر رشد قیمت بلیط اتوبوس به اندازه یک نوروز
در روزهای پایانی سال قبل برخلاف روال سال های گذشته قرار بر آن شد که نرخ بلیت اتوبوس رشد ۲۰ درصدی خودرا برای کل سال ۱۳۹۸ حفظ کند اما این تصمیم عمر کوتاهی داشت و سپس سه روز وزیر راه و شهرسازی با این مساله مخالفت کرد و رشد ۲۰ درصدی نرخ اتوبوس با اختتام تعطیلات نوروزی به نرخ قبلی بازگشت و بنظر می رسد طبق روال سال های گذشته نرخ اتوبوس در تابستان افزایش یابد و به مدت یکسال این افزایش قیمت ثابت بماند.
رایزنی برای رشد صادرات قانونی
از روز گذشته نخست وزیر عراق به همراه هیئت تجاری به تهران سفر کرده که در این سفر دو طرف به بررسی مسائل اقتصادی و سیاسی می پردازند؛ یکی از حوزه هایی که در این سفر نقش قابل توجهی را ایفا می کند، حوزه تجارت خارجی دو کشور است و بگفته رحمانی – وزیر صنعت، معدن و تجارت – با عنایت به توافق تجاری با عراق قرار بر آن است تا سال ۱۴۰۰ میزان تجارت دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد که در چند هفته گذشته با عنایت به رشد ارزش دلار در ایران حجم قابل توجهی محصولات کشاورزی به این کشور صادر گردیده است. خیلی از فعالان حوزه کشاورزی دلیلهای افزایش مقطعی قیمت پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی و کاهو را افزایش حجم صادرات به کشورهای همسایه اعلام نموده اند و این در شرایطی است که این افزایش صادرات مایحتاج مردم که تورم ملموسی را در بازار داخلی به وجود آورده و تنها ۱.۵ میلیارد دلار بازگشت ارز به سامانه نیما از قبل صادرات این محصول برای کشور داشته است.
قرعه کشی برای اعطای جوایز خدمات ارزش افزوده ممنوع شد
در حوزه ارتباطات اما سپس ممنوع شدن فعالیت پیش فرض سرویس ارزش افزوده برای سیم کارت های جدید، همراه اول امروز اعطای جوایز در چارچوب قرعه کشی سرویس های ارزش افزوده را باز ممنوع کرد.