گزیده اخبار اقتصادی یک شنبه به نام مردم به کام

به گزارش خط رند ۹۱۲ با وجود آنکه ارز ۴۲۰۰ تومانی طبق قانون بودجه در سال ۱۳۹۸ برای تامین کالاهای اساسی ماندگار شد، اما به نظر می آید دولت به دنبال حذف و جایگزینی آن با ارز نیمایی است که این اتفاق درآمد قابل توجهی را نصیب دولت می کند و البته دولت اعلام نموده که این درآمد را به جیب مردم باز می گرداند اما چگونگی بازگشت آن هنوز اعلام نشده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، بررسی خبرهای روز جاری نشان از آن دارد که عموم خوانندگان، اخباری در زمینه سود حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دولت، رکورد زنی بورس، پرداخت یارانه، خرید و فروش های اینترنتی، واردات دام سنگین از برزیل، خاموشی در سال جاری، ضعف نظارتی بانک مرکزی، حذف دلار از معاملات بین المللی و ارزش نرخ دلار را مورد بررسی قرار داده اند.
در چند روز گذشته خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزینی آن به وسیله ارز نیمایی در اقتصاد ایران، بسیار دست به دست شد که ایسنا طی بررسی های به عمل آمده به این نتیجه رسید که این اقدام حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان نصیب دولت خواهد نمود و جای سوال دارد که مقرر است با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که به قول عبدالناصر همتی – رئیس کل بانک مرکزی -، دارای یارانه پنهان و رانت است چگونه بار دیگر به جیب مردم باز گردد.
در این زمینه، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام نموده که مقرر است مابه التفاوت به نحوی دیگری به زندگی مردم برگردد ولی در مورد این که چگونه بار دیگر به جامعه تزریق شود، توافقی انجام نشده است. این مطالب در حالی بیان می شود که تجربه سال های نه چندان دور نشان از آن دارد که هر زمان یارانه دولتی حذف شود و قرار بر آن باشد تا به صورت نقدی مبالغی به حساب مردم واریز شود، اقتصاد ایران گرفتار نوسان شدید شده و عملاً میزان پولی که از جیب مردم خارج می شود، بیشتر از مبالغی است که به آنها برگردانده می شود.
از این رو به نظر می آید حذف و بازگشت این چنینی، سودی عاید مردم نخواهد کرد و از جانب دیگر تجربه رفتارهای اینچنینی دولت همچون حذف ارز یارانه ای برای پتروشیمی ها نشان از آن دارد که هزینه کرد درآمد از این طریق برای مردم آنچنان متناسب با درآمدهای دولت نیست و دولت از این طریق سهم قابل توجهی را برای خود ذخیره می کند.
از جانب دیگر، جای سوال دارد که دولت چگونه می خواهد عدالت را برای پرداخت مابه التفاوت درآمد ارزی رعایت کند، چونکه برخی افراد اصلاً به این مبالغ احتیاجی ندارند و برخی دیگر حتی مبالغ اندکی در حد یارانه ماهیانه در زندگی آنها تأثیر بسزایی دارد.
رشد اقتصادی منفی شد
در اقتصاد ایران، دو نهاد مرکز ملی آمار و بانک مرکزی به اعلام آمار اقتصادی می پرداختند که از حدود ۶ ماه گذشته بانک مرکزی دیگر بعضی از آمار اقتصادی همچون رشد اقتصادی را اعلام نمی کند، در جدیدترین اعلام مرکز آمار، رشد اقتصادی در ۹ ماهه سال گذشته، با افت بیشتر از هفت درصدی تا منفی ۳.۸ درصد کاهش یافته است. حال با این شرایط به نظر می آید اگر بانک مرکزی این آمار را اعلام می کرد، افت بیشتری را متصور بود. در این آمار محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ به بیشتر از ۵، ۴۱۳ هزار میلیارد تومان با احتساب نفت رسیده که در مقایسه با ۵، ۶۲۷ هزار میلیارد تومان سال قبل ۳.۷ درصد اختلاف دارد.
همینطور تولید ناخالص ملی بدون نفت ۴، ۳۰۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل که ۴، ۳۸۷ هزار میلیارد تومان بود ۱.۹ درصد کاهش دارد.
خودنمایی بورس در تضعیف ریال
شاخص بورس تهران امروز قیمت تاریخی را برای خود به ثبت رساند، در روز جاری شاخص بورس پس از تکیه بر مسیر رشد مداوم قیمت سهام در ایام گذشته وارد کانال ۱۹۶ هزار واحدی شد و بدین سان ۲۵ فروردین ماه سال ۱۳۹۸ بعنوان روز تاریخی بازار سرمایه ایران به ثبت رسید. شاید در نگاه اول این مورد برای بازار بورس و اقتصاد بسیار خوشحال کننده باشد، اما بررسی ها نشان از آن دارد که این رشد تاریخی تنها به واسطه افزایش ارزش سهام و به تبع آن افزایش ارزش شرکت های صادراتی به ثبت رسیده است.
این اتفاق همچون شمشیری دو لبه است که با وجود آنکه بورس را در سرمایه گذاری قوی تر نشان می دهد، نمی توان به آن افتخار کرد. این رشد شاید بتواند سرمایه خویش را به بازار سهام بکشاند، اما به علت آنکه پشتوانه آن افزایش تولید و رونق اقتصادی نبوده و تنها به علت تضعیف ارزش پول ملی به ثبت رسیده آنچنان دلخوری به همراه ندارد.
یارانه نقدی در حساب سرپرست خانوار
یکی از اخباری که در هفته های پایانی هر ماه جزو اخبار پربیننده سایت های خبری و خبرگزاری ها قرار می گیرد خبر واریز یارانه است که نود و هشتمین مرحله از پرداخت یارانه نقدی ساعت ۲۴ روز دوشنبه صورت خواهد گرفت.
دولت در حالی نخستین یارانه نقدی سال ۱۳۹۸ را روز بیست و ششم فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد کرد که رقم آن همچنان بدون تغییر مانند ۹ سال قبل باقی مانده و از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان تغییری نداشته است. دولت در ماه حدود ۴، ۱۰۰ میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه نقدی و افزایش پرداختی به خانوارهای کم درآمد تأمین مالی کند که بیشتر از ۳۶۰۰ میلیارد آن متعلق به یارانه های نقدی است.
این یارانه نقدی که تا به امروز برای هر ایرانی بیشتر از چهار میلیون و سه هزار تومان واریز شده و شاید در هزینه جاری ما اندکی تأثیر داشته باشد، اما در مجموع به نظر می آید هزینه های قابل توجهی برای خانوار و همراه داشته است، چونکه این تصمیم عاملی شد تا هزینه های قابل توجهی بر زندگی افراد افزوده شود.
اینترنت، راهی برای سود و زیان
در سال های اخیر به واسطه رشد فناوری و تکنولوژی، فضای مجازی و فعالیت ها بر بستر اینترنت رشد قابل توجهی به خود گرفته است و توانسته در زندگی عموم افراد نقش قابل توجهی ایفا کند. ورود تکنولوژی خوبی و بدی هایی با خود به همراه داشته و دارد که از معایب آن می توان به سوء استفاده برخی افراد و کلاهبرداران اینترنتی اشاره نمود. برخی افراد در سال های اخیر با طراحی سایت های فروش کالا به اطلاعات حساب های بانکی دسترسی پیدا می کنند و از این طریق حساب آنها را تخلیه می کنند که پیشنهاد شده برای پیشگیری از این اتفاق از سایت های معتبر که دارای نماد الکترونیکی دارند، خرید انجام گیرد. البته در کنار این سایت ها، سایت های تبلیغ و اتصال خریدار و فروشنده در فضای مجازی وجود دارد که متأسفانه با نوسانات صورت گرفته در اقتصاد ایران بعضی از فروشندگان قیمت محصولات خویش را بسیار پرت تر از قیمت منطقی بازار اعلام می کنند که این مورد سبب شده قیمت در بازارهای مختلف آنچنان مشخص نباشد.
واردات سنگین وزن ها به بازار گوشت
پارسال به دنبال نوسانات بازار ارز قیمت محصولات خوراکی روند صعودی به خود گرفت و بازار گوشت قرمز از این قاعده مستثنی نبود، برای کنترل بازار روش های متعددی در پیش گرفته شد که از آنها می توان به واردات گوشت تازه، گوشت منجمد، عرضه دولتی گوشت و واردات دام زنده سبک اشاره نمود که هیچکدام از این روش ها آنچنان تأثیری بر بازار نداشت و تنها واردات دام زنده اندکی بر بازار تأثیرگذار بود. حال با این شرایط رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بازدید از چند کشتارگاه در چابهار و کنارک اعلام نموده علاوه بر دام سبک وارداتی از اروپا در آینده نزدیک دام سنگین از برزیل به کشور وارد خواهد شد.
این خبر در حالی منتشر می شود که در چند روز اخیر با وجود آنکه مجلس شورای اسلامی ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات کالاهای اساسی همچون گوشت در بودجه سال جاری نگه داشت، دولت در اقدامی واردات گوشت قرمز را از ارز ۴۲۰۰ تومانی بی نصیب گذاشت. حال جای سوال دارد که واردات دام سنگین بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ارز نیمایی محاسبه می شود که این تفاوت قیمت تمام شده گوشت دام سنگین را بسیار متفاوت تمام می کند.
خاموشی نداریم اما رعایت کنید
سال قبل به واسطه بارش کم باران و افزایش دمای کشور میزان مصرف برق در تابستان رشد قابل توجهی گرفت و عاملی شد تا ساعت کار ادارات تغییر کند و در کنار آن بر جدول برنامه ریزی شده برای قطعی احتمالی برق داده شد. با این شرایط دولت مصمم شد تا سال ۱۳۹۸ با ارتقای سیستم تولید و توزیع در شرایطی فراهم آورد که قطعی برق وجود نداشته باشد که با عنایت به بارش شدید در ایام گذشته و ایجاد سیلاب به نظر می آید خاموشی برنامه ریزی شده امسال در کشور رخ ندهد. در این رابطه سخنگوی صنعت برق کشور اعلام نموده به دنبال بارش های اخیر و توسعه تولید نیروگاه های برق آبی پیش بینی می شود که امسال خاموشی برنامه ریزی شده ای نداشته باشیم.
همینطور محمودرضا حقی فام با تاکید بر این که با عنایت به برنامه ریزی ها انتظار می رود مدیریت بخش ها در تمام بخش ها مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: بر مبنای برآوردهای صورت گرفته ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ مگاوات نسبت به سال قبل توان نیروگاه های آبی در پیک افزایش یافته است.
ضعف بانک مرکزی در نظارت
در ایام اخیر بحث تغییر پایه پولی و مباحث در رابطه با نظام پولی و بانکی کشور بسیار مطرح شده و در این زمینه کارشناسان معتقدند که اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی سم مهلکی است و این مورد نشان از ضعف نظارتی بانک مرکزی است، البته ضعف نظارتی بانک مرکزی را می توان در دیگر مسائل بانکی جست و جو کرد و عمده این مورد در بررسی پرونده تخلف بانک سرمایه و حسین هدایتی کاملاً مشهود بود چونکه برای یک پسربچه هشت ساله در حدود ۲۴۰ حساب در یک بانک گشایش شده بود.
حذف دلار زود است
در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد یک مرتبه تصمیم بر آن گرفته شد تا دلار از معاملات تجاری حذف و یورو جایگزین آن شود، در آن زمان آنچنان تحریمی اقتصاد ایران را تهدید نمی کرد اما در شرایط فعلی تا حدودی شرایط متفاوت می باشد و استفاده از دلار برای ایران از جانب آمریکا تحریم شده است، در آن زمان کارشناسان معتقد بودند که یورو آنچنان قدرت و ثبات اقتصادی ندارد که بتواند جایگزین دلار قرار بگیرد، حال با این شرایط رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه حذف دلار از معاملات بین المللی را تصمیمی عجولانه می داند.
با این شرایط قیمت دلار در معاملات روز جاری بانک ها با کاهش ۱۰۰ تومانی به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، بانک ها امروز (۲۵ فروردین) هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۱۱۰ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۸۲۱ تومان خریداری می کردند. قیمت خرید دلار در روز گذشته در بانک ها ۱۳ هزار و ۳۴۴ تومان و یورو ۱۵ هزار و ۸۴ تومان بود.
این در شرایطی است که صرافی های مجاز بانک مرکزی امروز قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت فروش آنرا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام نموده اند که نسبت به روز گذشته کاهش ۱۰۰ تومانی داشته است. قیمت خرید یورو هم در این صرافی ها ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است که نرخ یورو هم نسبت به روز گذشته با کاهش همراه بوده است.