نفوذ پیامک های تبلیغاتی به سیستم آگهی در بحران!

خط رند ۹۱۲: در حالیکه استفاده از سرویس ارسال پیامک اضطراری تنها برای شرایط بحرانی طراحی شده است، ظاهرا بعضی از اپراتورها تخلف کرده و مسیر ارسال پیامک های تبلیغاتی را از این سرویس باز کرده بودند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، سپس اعتراض نسبت به ارسال پیامک های تبلیغاتی انبوه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شش شرکت را که اجازه دارند، در این عرصه فعالیت کنند، توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، به اپراتورها معرفی نمود و محتوای پیامک های ارسال شده هم حائز صلاحیت شناخته شد و سپس آن، اپراتورها اجازه یافتند زیرساخت های خود برای انتشار پیامک های انبوه را صرفاً در اختیار این شرکت ها قرار دهند.
اما با محدود شدن ارسال پیامک توسط سرشماره های تبلیغاتی و مسدود شدن خیلی از آنها توسط کاربرانی که مایل به دریافت نبودند، بعضی از کسب وکارها به سرشماره های شخصی روی آوردند و این مساله سبب شد ارسال پیامک های مزاحم از سرشماره های محدود به شماره های شخصی نامحدودی برسد که رگولاتوری تنها راه پیشگیری از آنها را تابحال ارسال این شماره ها به سامانه ۱۹۵ دانسته است. بااینکه گستردگی شماره های شخصی به اندازه ای است که تا امروز هم با مسدود شدن بیشتر از ۱۰۰ هزار شماره، هنوز ارسال پیامک های مزاحم به صفر نرسیده است.

راه اندازی سرویس آگهی برای شرایط بحرانی
از طرفی، سپس بروز سیل همزمان با شروع سال ۱۳۹۷ و پیامک هایی که از جانب ستاد بحران ارسال شد، این خواسته عنوان شد که به جای ارسال پیامک، از سیستم ارسال پیامک اضطراری برای اطلاع رسانی و پیشگیری از لطمه های بیش تر هنگام وقوع بلایای طبیعی استفاده شود. این مساله هم سبب شد سرویس آگهی شرایط بحرانی توسط اپراتورها شروع به کار کند تا قبل از وقوع بلاهای طبیعی، مردم بوسیله تلفن همراه خود آگاه شوند.
با این وجود، اخیراً اخباری در فضای مجازی انتشار یافته در خصوص این که بعضی از مشترکان اپراتورها همراه، روی صفحه گوشی خود، تبلیغاتی از این سیستم ارسال کننده پیام ضروری دریافت کرده اند که باید صرفاً در شرایط بحرانی از آن استفاده می شده است. این مساله کاربران را بر آن داشت تا از وزیر ارتباطات بخواهند مساله را پیگیری کند که البته وزیر ارتباطات هم در پاسخ، تخلف صورت گرفته را تأیید کرد.
البته اپراتور متخلف، در جوابیه ای، پذیرفت که این خطا توسط یکی از شرکت هایی که با این اپراتور همکاری می کند، ارسال شده و اعلام نمود که با این شرکت برخورد می کند. هرچند باز هم این پرسش عنوان شد که چرا اپراتورها شخصاً زیر بار مسئولیت اینگونه مسائل نمی روند؟ اما از طرفی برخی معتقدند اپراتورها زیرساخت های ارتباطی را فراهم می کنند و بهره گیری از آنها با نظرات متولیان قانونی برای شرکت ها و حتی افراد قابل استفاده می باشد و بهره گیری هر مشترک حقیقی یا حقوقی دلیل بر متهم بودن شرکت نمایش دهنده زیرساخت ها نیست.

اپراتورها اشرافی به محتوای پیامک ها ندارند
در این راستا، مجید حقی -معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری- در گفت و گو با ایسنا با بیان این که بعضی از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، دایر بر این است که ارسال پیامک های تبلیغاتی باید مدیریت شود، اظهار داشت: اپراتورها در چرخه ارسال پیامک قرار می گیرند. آنها از طرفی باید مطابق مصوبات کمیسیون از ارسال پیامک های تبلیغاتی جلوگیری نمایند و از جانب دیگر با عنایت به سوژه حریم خصوصی، اشرافی به محتوا ندارند و نمی توانند محتوا را قبل از این که ارسال شود، بررسی نمایند و اشرافی به این مساله داشته باشند که محتوا تبلیغاتی است.
وی افزود: اما باید سازوکاری داشت که در حین یا سپس آن، بتوانند این مساله را مدیریت کنند که اگر پیامک تبلیغاتی به مشترکی که قبلاً دریافت پیامک های تبلیغاتی را لغو کرده بوده ارسال شود، با پنل داری که این ارسال پیامک را داشته، مطابق قراردادی که دارند برخورد و از وقوع مجدد آن اجتناب کنند.
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در پاسخ به این که چگونه از ارسال پیامک های تبلیغاتی جلوگیری می شود، اظهار داشت: این مساله توسط سامانه *۸۰۰# یا در پنل های اپراتورها مدیریت می شود و مشترکین می توانند تعیین کنند که برایشان چه نوع پیامکی ارسال شود و یا این که اصلاً پیامکی دریافت نکنند و کلاً مسدودش کنند. این مدیریت قبل از ارسال پیامک است.

با ارسال کنندگان متخلف برخورد می کنیم
حقی افزود: اگر پیامک تبلیغاتی توسط سرشماره های هویت دار و شناسنامه دار به کسانی ارسال شود که دریافت پیامک به سمت خودشان را بستند، حتما تخلف است و ما با این مساله به لحاظ پروانه ای و هر آنچه که به صورت قانون آمده، برخورد و جریمه می نماییم. البته این مانع از این نمی گردد که مشترکان خودشان مقابل این سرشماره ها شکایت کنند.
وی درباره ی نحوه ی جریمه ی اپراتورهای متخلف بیان کرد: این یک سلسله است که مسؤولیت دست به دست انتقال پیدا می کند. ما اپراتور را مطابق مصوبات کمیسیون و آنچه که در پروانه بعنوان جریمه در پروانه هایشان در نظر گرفته شده، جریمه می نماییم و اپراتور هم آن شرکت و ارسال کننده را با نسبتی که در قرارداد داشته، جریمه می کند.
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در ادامه با بیان این که اپراتور متخلف جریمه ی نقدی شده است، اظهار نمود: ما به اپراتور تذکر دادیم و برخورد کردیم و اپراتور هم با شرکتی که این پیامک را ارسال کرده، برخورد و دسترسی اش را قطع کرد و همین طور تضمین داده که از این پس این مساله تکرار نشود.
با توجه به این و بااینکه رگولاتوری اظهار می کند به اپراتور متخلف تذکر داده و تضمین گرفته که این مساله دیگر تکرار نشود، بنظر می رسد مسیر ارسال پیامک های مزاحم تبلیغاتی که بارها به سبب مسدود شدن سرشماره های تبلیغاتی و شخصی بسته شده، این دفعه بوسیله سیستم ارسال پیامک اضطراری باز شده تا گوی مسؤولیت بار دیگر از زمین اپراتورها خارج شود؛ موضوعی که شاید رضایت کسب وکارها و اپراتورها را به دنبال داشته باشد اما چندان مطبوع کاربرانی که از هر راهی برای دریافت نکردن پیامک های مزاحم تلاش می کنند، نیست.