افزایش اثربخشی داروی ضدبیماری های التهابی روده توسط محققان کشور

به گزارش خط رند ۹۱۲ محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران توانستند با استفاده از نانوذرات در سیستم دارورسانی، میزان نفوذپذیری دارو را افزایش داده و این سیستم را به یک سامانه دارورسانی هدفمند تبدیل کنند.

به‬ گزارش‬ خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران برای کاهش اثرات منفی جانبی دارو در بیماران مبتلا به التهاب روده، سامانه دارویی مبتنی بر نانوذرات طراحی کردند.
دکتر وفایی درباره ضرورت انجام این طرح اظهار داشت: این پروژه با عنایت به اهمیت و نیاز کاهش عوارض جانبی دارو و ارتقا کارایی درمانی بیماری های التهابی روده با استفاده از یک سامانه دارورسانی هدفمند بر پایه نانوذرات طراحی شد.
وی درباره خصوصیت نوآورانه و لزوم انجام این طرح اظهار داشت: در این مطالعه، کوپلیمر تشکیل دهنده نانوذرات هیالورونیک اسید با یک روش ابداعی سنتز شد و سپس به منظور دارورسانی بر روی یک مدل سلولی بیماری التهابی روده و در ادامه کار در مدل حیوانی مورد ارزیابی قرار گرفت. طراحی و توسعه سامانه های دارورسانی که به صورت هدفمند دارو را در محل اختصاصی التهاب در کولون آزاد کند، جهت کاهش عوارض جانبی ناشی از جذب سیستمیک دارو و ارتقا درمان بیماری های التهابی روده می تواند بسیار مؤثر باشد.
به گفته این محقق با عنایت به ورود چندین محصول دارویی جدید از سیستم های دارورسانی هدفمند بر پایه نانو به بازار کشورهای ایالات متحده و اروپا، بازار فروش قابل توجه این محصولات و توانمندی این گروه تحقیقاتی در صنعتی سازی طرح، امکان تجاری سازی محصول وجود دارد و در صورت تکمیل کار و تولید محصول، با عنایت به شیوع بالای بیماری و اهمیت درمان، در مرحله اول نیاز داخلی کشور تأمین می شود و در ادامه کار می توان به توسعه صادرات محصول در کشورهای آسیایی همجوار امیدوار بود.
وی تصریح کرد: نمونه آزمایشی محصول ساخته و ثبت اختراع محصول انجام شده است و به منظور تولید محصول در مقیاس صنعتی، تسهیلات مالی در چارچوب سرمایه گذار و دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو مورد نیاز است.. تأمین تسهیلات مالی جهت تجاری سازی این دسته از محصولات با استفاده از امکانات و تجهیزات دستگاهی موجود در دانشگاه ها و مراکز رشد می تواند گره گشا باشد.»
سید یاسر وفایی هم اکنون بعنوان عضو هیئت علمی گروه فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان، در زمینه طراحی و توسعه محصولات دارویی بر پایه نانو فعالیت می کند و طراحی و همکاری در اجرای چندین طرح مصوب جهت تولید محصولات دارویی بر پایه نانو را در چارچوب رساله دانشجویی و طرح تحقیقاتی بر عهده دارد.
این پژوهش حاصل تلاش های سید یاسر وفایی عضو هیئت علمی گروه فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان تحت نظارت و راهنمایی دکتر رسول دیناروند استادتمام فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
نتایج این کار در مجله Carbohydrate Polymers با ضریب تأثیر ۵/۱۵۸ (جلد ۱۴۴، سال ۲۰۱۶، صفحات ۳۷۱ تا ۳۸۱) انتشار یافته است.