نوکیا پیروز میدان تحریم های آمریکایی مقابل هواوی

خط رند ۹۱۲: تحلیلگران معتقدند که در تحریم های کاخ سفید مقابل شرکت چینی هواوی، ورق تسلط بر بازارهای جهانی برای توسعه زیرساخت های مخابراتی و برقراری شبکه ۵G به سمت و سوی نوکیا بازخواهد گشت.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، پس از تشدید نگرانی های امنیتی کاخ سفید مقابل هواوی و تلاش دولت ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا برای متقاعد کردن متحدانش همچون کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و برخی دیگر از کشورهای اروپایی، کمتر از یک ماه پیش بود که با انتشار لیست جدیدی از طرف واشنگتن، نام هواوی در بین نام شرکت های ممنوعه برای تجارت قرائت شد و بدین ترتیب تمامی شرکت های آمریکایی و بین المللی از هرگونه همکاری و تجارت با این غول تکنولوژی چینی منع شدند.
به دنبال اعمال محدودیت و تحریم های جدید آمریکا، خیلی از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری برآورد و اعلام نمودند که سنگ اندازی های ایالات متحده جلوی هواوی سبب خواهد شد سایر اپراتورهای بزرگ جهان که تابحال از استقبال کمتری نسبت به رقیب چینی خود برخوردار بودند، مجال بیشتری برای فعالیت و همکاری با دولت کشورهای مختلف پیدا کنند.
حالا اخیرا یکی از مقامات ارشد در شرکت فنلاندی نوکیا در مصاحبه و گفتگویی با گزارشگر بلومبرگ خاطرنشان کرده است: ما تا پیش از اعمال محدودیت های جدید برای هواوی، تنها یک سوم پروژه های مخابراتی و شبکه های اینترنتی در جهان را در اختیار داشتیم اما حالا بالغ بر دو سوم پروژه های مذکور در دستان ماست.
طبق گزارش های انتشار یافته، دولت کشورهای مختلف تابحال از آنجایی که همکاری با هواوی صرفه و توجیه اقتصادی بیشتری برای آنها داشته، همواره ترجیح داده اند که توسعه زیرساخت های لازم برای برقراری شبکه های مخابراتی و اینترنتی خود خصوصاً شبکه نسل پنجم اینترنت ۵G خودرا به دست هواوی بسپارند اما حالا بنظر می رسد که ورق به نفع سایر رقبای اروپایی آن یعنی شرکت فنلاندی نوکیا و همین طور اریکسون برگشته و آنها به شدت در تلاشند با در اختیار گرفتن پروژه های نیمه کاره این شرکت چینی و همین طور عقد قراردادهای جدید با کشورهای مختلف، از فرصت موجود بیشترین و بهترین استفاده را کرده و جای خالی هواوی را بگیرند.
قبل تر نیز خیلی از تحلیلگران برآورد کرده بودند که سه شرکت سامسونگ، نوکیا و اریکسون از تحریم های آمریکا مقابل هواوی سود و منفعت زیادی عایدشان خواهد شد چونکه هواوی الان بزرگترین شرکت مخابراتی فعال در توسعه تجهیزات و زیرساخت های فناوری شبکه ۵G در جهان به حساب می آید و سهم عظیمی از بازارهای جهانی مربوطه را به خود مختص کرده است. بدین سبب در صورتیکه این سهم حذف شود، مسلم است که شرکت های جایگزین و رقبای آنکه از مهم ترین آنها می توان به نوکیا، اریکسون و سامسونگ نام برد، فرصت بهتری برای عرض اندام و توسعه فعالیت های مخابراتی پیدا خواهند کرد.
به باور این کارشناسان، در این میان شرکت آسیایی و کره ای سامسونگ فرصت بهتری در بین سایر رقبای هواوی خواهد داشت که در حوزه فناوری شبکه اینترنت ۵G نیز به موفقیت و دستاوردهای بزرگ و قابل توجهی نائل شود.
ماجرا از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی شروع شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام نمود که گوشیهای هوشمند ساخت شرکت های چینی نظیر هواوی و زدتی ای از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می دهد که مقابل ایالات متحده از آنها استفاده نماید.
هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه کننده موبایل در جهان شمرده می شود، در طول یک سال اخیر از طرف دولت ترامپ و خیلی از کشورهای هم پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و خیلی از این کشورها شامل آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و بعضی از کشورهای اروپایی استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شرکت چینی را تحت تأثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین و نقض حریم خصوصی کاربران، ممنوع اعلام نموده اند.
از طرفی دیگر، با عنایت به افزایش بیش از پیش محبوبیت تکنولوژی های جدید و گسترش تلاش و فعالیت شرکت های مختلف تکنولوژی و اپراتورهای بین المللی برای برقراری و توسعه زیرساخت های لازم برای فناوری نسل پنجم اینترنت ۵G، می توان اظهار داشت که یک ماراتن و رقابت تنگاتنگ میان این غول های تکنولوژی درگرفته است و هر یک از آنها در تلاشند اولین اپراتور و شرکت مخابراتی باشند که امکان دسترسی و بهره برداری از جدیدترین نسل اینترنت را در اختیار کاربرانشان قرار می دهند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که بعد از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می شود.

منبع: