مزایا و معایب آنتی ویروس های بلاعوض

خط رند ۹۱۲: این گزارش به مرور و بررسی مزایا و معایب نرم افزارهای آنتی ویروس بلاعوض در سیستم های کامپیوتری می پردازد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، نرم افزارهای آنتی ویروس بلاعوض همواره از طرف خیل عظیمی از کاربران کامپیوتر های شخصی و لپ تاپ مورد توجه و استقبال فراوانی قرار گرفته اند به شکلی که در آخرین گزارش های انتشار یافته، بالغ بر ۵۲.۶ درصد از کاربران در سراسر جهان برای شناسایی ویروس، بدافزار و باج افزارهای کامپیوتری از آنتی ویروس های بلاعوض استفاده می نمایند این بدان معناست که آنتی ویروس های پولی با وجود خدمات و قابلیت های مختلفی که برای کاربران به ارمغان می آورند و حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی آنها را خیلی بیشتر تضمین می کنند، اما با این وجود کاربران همچنان اهتمام دارند از نسخه های بلاعوض آنها استفاده کنند.
برمبنای گزارشی که در وب سایت startups.co.uk آمده است، مزایا و معایب استفاده از نرم افزارهای آنتی ویروس بلاعوض در سیستم های کامپیوتری ذکر شده است که در زیر به آن خواهیم پرداخت:
مزایای نرم افزارهای آنتی ویروس بلاعوض کامپیوتر ای: ۱. کاهش و صرفه جویی در هزینه های کاربران رایانه
یکی از مهم ترین عواملی که باعث شده است نرم افزارهای آنتی ویروس بلاعوض از استقبال و محبوبیت فراوانی در سراسر جهان برخوردار شود، کاهش هزینه ها و کمک به صرفه جویی مالی در بین کاربران است چونکه به عقیده خیلی از کاربران، خریداری یک ماهه، چند ماهه و نهایتاً یک ساله یک نرم افزار کامپیوتری برای آنها به دلار هزینه بالایی شمرده می شود و توجیه و صرفه اقتصادی چندانی ندارد. البته این در حالیست که کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری اعتقاد دارند که عدم آگاهی کاربران نسبت به اهمیت بسیار بالای محافظت از حریم خصوصی و امنیت سایبری باعث شده است که آنها صرف هزینه برای خریداری و استفاده از نرم افزارهای آنتی ویروس پولی را هزینه های مازاد و اضافی تلقی کنند در غیر این صورت، آنرا هزینه ای ضروری خواهند دانست و با میل و اشتیاق درونی خود آنتی ویروس های پولی را نیز خریداری خواهند کرد.
۲. امکان تست و استفاده آزمایشی پیش از تصمیم به استفاده همیشگی از آن
آنتی ویروس های بلاعوض به کاربران این امکان را می دهند تا به مدت کوتاهی آنرا نصب و استفاده کنند و در صورتیکه از خدمات و قابلیت های آن رضایت کافی را داشتند، بعنوان آنتی ویروس در کامپیوتر خود از آن استفاده کنند.
معایب نرم افزارهای آنتی ویروس بلاعوض کامپیوتر ای: ۱. احتمال بیشتر لطمه پذیری
لطمه پذیری آنتی ویروس های بلاعوض همواره بیشتر از سایر نسخه های پولی آن است چونکه در این نسخه ها، معمولاً جدیدترین و پیشرفته ترین ویروس ها و بدافزارهای آنلاین موجود در فضای وب شناسایی و تشخیص داده نمی گردد و تنها ویروس های قدیمی تر و شناخته شده تر را بعنوان تهدیدهای کامپیوتری شناسایی می کند.
۲. امکان نفوذ هکرها و مجرمان سایبری با استفاده از حفره های امنیتی
با وجود لطمه پذیری های بالاتر، هکرها و مجرمان سایبری نیز قادر خواهند بود با استفاده از حفره های امنیتی به اطلاعات شخصی و ذخیره شده در کامپیوتر کاربران موردنظر دسترسی و نفوذ پیدا کنند.
۳. عدم محافظت آفلاین
نسخه های بلاعوض نرم افزارهای آنتی ویروس معمولاً تنها در صورتیکه به فضای وب متصل شده و آنلاین باشید، قادر خواهند بود از اطلاعات شما در مقابل ویروس های کامپیوتری محافظت کنند و آنها را تشخیص داده و به مقابله با آنها بپردازند.
۴. عدم محافظت از تمامی دستگاه های الکترونیکی مرتبط و یکپارچه
نسخه های بلاعوض آنتی ویروس های کامپیوتری معمولاً از سایر دستگاه های متصل به کامپیوتر اصلی پشتیبانی نمی کند و شما باید برای حفظ حریم خصوصی و بهبود امنیت سایبری آنها به صورت جداگانه نرم افزارهای جداگانه ای تهیه، نصب و دانلود کنید.

منبع: