آمریکای شمالی بزرگترین و اولین هدف هکرها در جهان

خط رند ۹۱۲: مطالعات نشان می دهد که منطقه آمریکای شمالی، بزرگترین و اولین هدف هکرها و مجرمان سایبری برای سرقت اطلاعات از شرکت های مختلف است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، بر طبق تازه ترین گزارش های انتشار یافته در وب سایت visualcapitalist، منطقه آمریکای شمالی که شامل دو کشور ایالات متحده و کانادا می شود، نسبت به سایر مناطق جهان بیشتر هدف حمله سایبری و هکرها قرار گرفته است بگونه ای که در این تحقیقات اعلام شده است تنها در طول سال ۲۰۱۷ میلادی، بالغ بر یک هزار و ۵۱۴ فقره حمله سایبری به زیرساخت ها و شرکت های مختلف مستقر در این منطقه صورت گرفته است که ۸۶ درصد از مجموع کل حملات سایبری و سرقت اطلاعات در جهان را تشکیل می دهد.
این در حالیست که سایر مناطق جهان سهم بسیار کمتری از هدف هکرها و مجرمان سایبری برای سرقت اطلاعات شرکت ها و نهادهای دولتی و غیردولتی مختلف دارند بعنوان مثال، در همین بازه زمانی، تنها ۱۱۲ مورد سرقت اطلاعاتی در اروپا به ثبت رسیده است و سهم آن در جهان ۶ درصد اعلام شده است.
با عنایت به افزایش روز افزون حملات سایبری از طرف هکرها، کشورهای مختلف زیادی در سراسر جهان هدف این گونه حملات قرار گرفته اند و خسارات جبران ناپذیری را متحمل شده اند. آمارهای حاکیست که حملات سایبری و هک اطلاعات شرکت های مختلف هر ساله روندی افزایش را تجربه می کند.
اخبار و گزارش هایی که طی ماه ها و سال های اخیر از حملات سایبری و هک به بانک ها و مؤسسات بزرگ تجاری و اقتصادی شنیده ایم، همگی حاکی از یک اتفاق بسیار ناخوشایند و وحشتناک در حال وقوع هستند. بدیهی است که دیگر نمی توان گفت هیچ فرد و یا هیچ سازمانی از گزند خطرات و تهدیدهای حملات سایبری در امان است و مشخص نیست این تهدید رو به رشد، تا چه زمانی مقرر است به طول بیانجامد.
برمبنای نمودار و نقشه زیر، می توان دریافت که منطقه آمریکا شمالی اولین هدف هکرها و مجرمان سایبری برای سرقت اطلاعات شرکت ها و سازمان های مختلف است:

طبق داده های ذکر شده در این نقشه، پس از منطقه آمریکای شمالی، مناطق اروپا و شرق آسیا با اختصاص ۶ درصد از مجموع کل حملات سایبری در جهان در جایگاه دوم، منطقه خاورمیانه و آفریقا با اختصاص یک درصد و سایر مناطق همچون آمریکای جنوبی نیز تنها با کمتر از یک درصد سرقت اطلاعاتی رو به رو شده اند.
تحلیلگران در تشریح و توصیف علت اینکه چرا آمریکای شمالی اولین و بزرگترین هدف هکرها برای سرقت اطلاعات به حساب می آید، خاطرنشان کرده اند که اولاً بالغ بر ۹۰ درصد غول های تکنولوژی و شرکت های بزرگ و معروف جهان در ایالات متحده آمریکا مستقر و فعال می باشند ازاین رو طبیعی است که هکرها برای به دست آوردن اطلاعات مورد نظر خود به آنها حمله کرده و داده های موجود در زیرساخت ها و سرورهای آنها را به سرقت ببرند، بر اساس گزارش وب سایت visualcapitalist، ثانیا آنکه اغلب حملات هکری، سایبری و بدافزاری در جهان از طرف چین، کره شمالی و روسیه صورت می گیرد که هدف آنها در منطقه آمریکای شمالی به خصوص ایالات متحده قرار دارد.
کارشناسان امنیت سایبری قبل تر اعلام نموده بودند که حتی با وجود تدابیر امنیتی بسیار بالای سازمان های مختلف در جهان، بدافزارها آنقدر تکامل یافته شده اند که بتوانند اطلاعات مورد نظر خودرا به سرقت ببرند. طبق گزارش های انتشار یافته، بد افزارها، باج افزارها و حملات DDOS همچون تهدیدهای امنیتی بودند که از سال ۲۰۱۶ کاربران فضای مجازی را در معرض خطر حملات سایبری قرار داده اند و سبب لو رفتن اطلاعات شخصی و محرمانه آنها شده است.
همانطور که در اخبار گذشته اشاره شده است، سالانه شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی بزرگی در سراسر جهان متحمل خسارات و لطمه های جبران ناپذیری می شوند که همچون مهم ترین آنها می توان به حمله سایبری به شرکت مالی اکوئیفاکس در آمریکا، سازمان بهداشت و سلامت در انگلستان، وزارت های دفاع و امور خارجه خیلی از کشورها، شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) در آمریکا اشاره نمود.
باج افزار، بدافزاری است که به مجرمان اینترنتی این امکان را می دهد تا بتوانند بوسیله کنترل از طریق دور، کامپیوتر شخص قربانی را قفل کنند بگونه ای که کاربر نتواند از سیستم خود استفاده نماید، سپس یک پنجره روی کامپیوتر شخص نمایان می شود و به او آگهی می دهد تا زمانی که هزینه ای پرداخته نشود، نمی تواند قفل فایل های کامپیوتر اش را بازکرده و از آن استفاده نماید.
حالا برمبنای پیشبینی های تحلیلگران و متخصصان امنیت سایبری، بدافزارها و باج افزارها آنقدر تکامل یافته اند که احتمالاً در سال آینده دیگر تنها به قفل و رمزنگاری کردن فایل های موجود در کامپیوتر ها اکتفا و بسنده نمی کنند و بطور کلی دسترسی کاربران به فایل های موجود در کامپیوتر ها را قطع می کنند بگونه ای کاربر تا زمانی که پول مورد نیاز مجرمان سایبری را نپردازد، به هیچ وجه حتی نمی تواند کامپیوتر خودرا روشن کرده و وارد آن شود.
حمله سایبری توسط بدافزار واناکرای (WannaCry) قطعا یکی از مهلک ترین حملاتی است که در طول سال های اخیر صورت گرفته است.
حملاتی که بدافزار واناکرای پارسال به کشورها، سازمان ها و شرکت های بسیاری کرد، خسارات جبران ناپذیر بسیاری را برای آنها برجای گذاشت. اخیرا نیز ویروس کامپیوتری و بدافزار “خرگوش بد” سرو صدای بسیاری به راه انداخته است و به شرکت ها و بانک ها و مؤسسات کوچک و بزرگی در کشورهای مختلف بویژه در اروپا حمله کرده و اطلاعات محرمانه آنها را به سرقت برده است.

منبع: