فیسبوک ۵ میلیارد دلار جریمه شد

خط رند ۹۱۲: کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر افشای اطلاعات کاربران فیسبوک را به پرداخت جریمه ۵ میلیارد دلاری محکوم نمود.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، فیس بوک که در چند سال اخیر به شدت از طرف نهادهای سیاسی، دولتی و غیردولتی در جهان به خصوص ایالات متحده آمریکا تحت فشار قرار گرفته و بارها جریمه های سنگینی را به خاطر سهل انگاری و همکاری با مؤسسات تحقیقاتی و افشای اطلاعات خصوصی کاربران و نقض حریم خصوصی آنها متحمل شده است، برمبنای اخبار و گزارش های انتشار یافته در بلومبرگ، از طرف کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا تحت تأثیر رسوایی امنیتی و سرقت اطلاعات کاربرانش به سبب همکاری با مؤسسه تحقیقاتی و مشاوره ای کمبریج آنالتیکا به پرداخت یک جریمه ۵ میلیارد دلاری محکوم شده است.
البته به عقیده کارشناسان و تحلیلگران، این مبلغ جریمه به هیچ وجه مبلغ سنگین و هنگفتی برای فیسبوک به شمار نخواهد رفت چونکه میزان درآمد این غول تکنولوژی آمریکایی در سال ۲۰۱۸ میلادی معادل ۵۶ میلیارد دلار بوده است بدین سبب پرداخت ۵ میلیارد دلار چیز زیادی از اندوخته های آن کم نمی کند.
تقریباً اوایل سال جاری ۲۰۱۸ میلادی بود که شبکه اجتماعی فیسبوک درگیر بزرگ ترین رسوایی در طول تاریخ خود شد چونکه اخبار بسیاری در خصوص همکاری فیسبوک با یک مؤسسه تحقیقاتی به نام کمبریج آنالتیکا و افشای اطلاعات خصوصی خیل عظیمی از کاربران فیس بوکی منتشر گردید. گزارش های منتشره نشان می داد که اطلاعات بیشتر از ۸۷ میلیون نفر از کاربران فیسبوک در این همکاری به سرقت رفته و افشا شده است.
پس از رسانه ای شدن خبر رسوایی بزرگ فیسبوک، هزاران کاربر فیسبوک در گوشه و کنار جهان تصمیم گرفتند که به فعالیت خود در این شبکه اجتماعی خاتمه داده و از آن برای همیشه بیرون بروند. در همین راستا افراد مشهور نیز به نشانه اعتراض به نقض حریم خصوصی کاربران توسط فیسبوک مبادرت به بستن حساب کاربری خود کردند.
بعد از آنکه وب سایت ها و رسانه های خبری بسیاری گزارش کردند که شبکه اجتماعی فیسبوک در انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی کاربرانش دست داشته است، مردم و منتقدان بسیاری فیسبوک را به خیانت در امانت و همکاری با نهادهای دولتی یا تحقیقاتی متهم کردند.
این شبکه اجتماعی به سرعت آماج حملات کاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت به شکلی که تعداد کثیری از شرکتها و افراد معروف مبادرت به بستن و غیرفعال کردن صفحات مجازی خود در فیسبوک کرده و استفاده از این شبکه اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف کرده اند.
این غول تکنولوژی بارها توسط نهادهای مختلف در کشورهای مختلف جریمه شده که از مهم ترین آنها می توان به جریمه ۵۰۰ هزار پوندی از طرف کمیسیون محافظت از اطلاعات کاربران در بریتانیا اشاره نمود.
بعد از انتشار خبر رسوایی فیسبوک و نقض حریم شخصی کاربرانش، افراد مشهور و شرکت های کوچک و بزرگ بسیاری مبادرت به حذف صفحه کاربری خود در این شبکه اجتماعی کرده اند تا بدین ترتیب، اعتراض خودرا نسبت به سهل انگاری فیسبوک نشان دهند.
با اینکه فیسبوک در تمامی روزنامه ها و شبکه های اجتماعی از تمامی کاربرانش در این خصوص پوزش خواست و در اطلاعیه ای نیز احتمال هرگونه جاسوسی و افشای اطلاعات آنها را رد کرد، اما همچنان خشم عموم مردم در سراسر جهان نسبت به این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار فروکش نکرده است.

منبع: