هوش مصنوعی و جایگاه آن در ایران، جامعه پزشکی ما به استفاده از ربات برای انجام طبابت اعتقادی ندارد

به گزارش خط رند ۹۱۲ رئیس انجمن انفورماتیک پزشکی ایران با بیان این که جامعه پزشکی ما به استفاده از ربات برای انجام طبابت اعتقادی ندارد، اشاره کرد: جامعه پزشکی از هوش مصنوعی و تکنولوژی بیشتر استفاده نماید. چونکه در آینده نه چندان دور شاهد اتفاقات عجیب و غریبی در زمینه بهداشت دنیا خواهیم بود و با تولید ربات پزشک ها نقش پزشکان عوض می شود و کیوسک های بهداشتی جای پزشکانی که در مطب هستند را می گیرند.
دکتر حمید مقدسی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: کشور ما در زمینه هوش مصنوعی در بخش انفورماتیک پزشکی سابقه تقریباً ۱۰ ساله دارد و با تولید نرم افزارهای مختلف به تشخیص بیماری، مراقبت از بیمار و خودمراقبتی به جامعه پزشکی کمک کرده است.
مقدسی با اشاره به ایجاد سیستم های «تصمیم یار کلینیکال» در دانشگاه های علوم پزشکی بیان کرد: برنامه داریم این سیستم های تصمیم یار را به سطح سیستم های خبره برسانیم؛ سیستم های خبره در واقع بیان کننده این هستند که یک ماشین هوشمند بتواند بجای یک متخصص کار کند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ضمن انتقاد از این مساله که “جامعه پزشکی ما اعتقادی به استفاده از ماشین برای انجام طبابت ندارد”، در تشریح این وضعیت اظهار داشت: پزشکانی هستند که از کامپیوتر در کارشان استفاده می نمایند، ولی تعدادشان اندک است؛ اغلب پزشکان تمایلی ندارند از هوش مصنوعی یا سیستم های خبره استفاده کنند، جامعه پزشک ما تا اندازه ای با سیستم های تصمیم یار پزشکی که بر پایه راهنمای پزشکی هستند، موافقت دارند؛ ولی سیستم های تصمیم یار بر پایه هوش مصنوعی که داده ها را ترکیب می کنند و نقشه می سازند را نمی توانند بپذیرند.
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه جوامع غربی به کیوسک های بهداشتی و پزشکان ماشینی (machines doctor) روی آورده اند، اظهار داشت: چون جامعه پزشکی آنها با IT عجین و مأنوس است و مردم تمایل به تکنولوژی دارند، جامعه پزشکی نیز هراسی از استفاده آن ندارد، ولی جامعه پزشکی ما ربات پزشک ها را مورد وثوق خود نمی دانند، آنها معتقدند نیستند که می توان از عملکرد این ربات ها اطمینان حاصل کرد.
مقدسی ضمن اینکه هوش مصنوعی را بخش جدا نشدنی از زندگی انسان دانست، پیش بینی کرد: اگر تا یک دهه دیگر از انسان بپرسند مادر علوم چیست، به اشتباه خواهد گفت ITC (فناوری ارتباطات و اطلاعات )، به این علت که هر جایی وارد می شوند فناوری ارتباطات و اطلاعات دیده می شود.
رئیس انجمن انفورماتیک پزشکی ایران در ادامه با اشاره به اینکه در آینده نه چندان دور شاهد اتفاقات عجیب و غریبی در زمینه بهداشت دنیا هستیم، اظهار نمود: با تولید ربات پزشک ها نقش پزشکان عوض می شود و کیوسک های بهداشتی جای پزشکانی که در مطب هستند را می گیرند. درواقع نیروی انسانی کم نمی گردد، تنها نقشش عوض می شود. پزشکان نقش های برنامه ریزان حوزه بهداشت کشورها را می گیرند، در مرکز دانش قرار می گیرند و سپس دانش ربات پزشک ها را آپدیت می کنند.
رئیس انجمن انفورماتیک پزشکی با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در زمینه های دیگر بیان کرد: کشورهای توسعه یافته سرمایه گذاری های زیادی در این زمینه می کنند، حتی می توانند به کمک آن کشورهای دیگر را تحت سلطه قرار دهند و رأی مردم را تغییر دهند.
او در آخر اشاره کرد: ما افراد نخبه و شرکت های خلاق زیادی برای تولیدات داریم، ولی امکانات کافی نداریم، کشور ما باید بیشتر به هوش مصنوعی اهمیت دهد، همین طور بودجه بیشتری را به آن اختصاص دهد.

منبع: