ایمنی داروی ضدسرطان حاوی نانوذرات بررسی می شود

به گزارش خط رند ۹۱۲ یک شرکت خارجی می خواهد فاز جدید کارآزمایی بالینی را روی نانوداروی ضدسرطان خود آغاز کند. این دارو حاوی نانوذرات و اسیدهای نوکلئیک بوده و مقرر است ایمنی آن در این کارآزمایی بررسی شود.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، بیوپد هولدینگز (Bio-Path Holdings) یکی از شرکت های حوزه زیست فناوری بوده که صاحب فناوری DNAbilize® است. فناوری که بعنوان یک داروی مبتنی بر اسیدهای نوکلئیک برای درمان سرطان ساخته شده است.
براساس اعلام شرکت بیوپد، این دارو که از نانوذرات RNAi استفاده شده، در حال انجام مراحل آزمون بالینی است و فاز دوم این آزمون روی بیماران مبتلا به لوسومی میلوئید انجام شده است.
تغییر اساسی در این مطالعه بالینی این است که در آن دو دسته از بیماران مورد آزمایش قرار می گیرند، بیمارانی که مبتلا به سندرم میلودپلاسمی با ریسک بالا هستند و بیماران مبتلا به AML که بیماری آنها عود کرده است. در این کارآزمایی مقرر است ایمنی پرکسی گبرسن به همراه دسیتابین در بیماران با دوز ۶۰ mg/m۲ استفاده گردد.
در این مطالعه ۶ بیمار جهت بررسی ایمنی دارو مورد بررسی قرار خواهند گرفت. تابحال این شرکت ۵ بیمار را برای انجام کارآزمایی ثبت نام کرده است و دو بیمار هم از کارآزمایی قبلی تحت درمان هستند. در صورتیکه ایمنی این کارآزمایی بالینی با موفقیت به پایان برسد داروی دیگری به این ترکیب دارویی اضافه خواهد شد. آزمون روی هر دو گروه از بیماران صورت خواهد گرفت.
بعد از ارزیابی این کمپلکس دارویی روی شش بیمار، این شرکت می خواهد تا اثربخشی آنرا بررسی کند. پیشبینی می شود که در هر دوره ۱۹ داوطلب مورد آزمایش قرار گیرند تا مشخص شود که کارایی دارو روی آنها چگونه است.
شرکت بیوپد با سازمان غذا و داروی آمریکا رایزنی هایی به منظور تسریع پذیرش و تایید این دارو انجام داده است. پس از آمریکا، شرکت بیوپد می خواهد تا کارآزمایی بالینی را در اروپا هم انجام دهد.
این دارو حاوی نانوذرات RNAi بوده که پروتئین ۲Bcl- را در بیماران مبتلا به سرطان لنف هدف قرار می دهد. این بیماران از نوعی سرطان لنف رنج می برند که در مقابل دارو مقاوم بوده و به سرعت عود می کند.