استفاده از سیستم هوشمند آبیاری بارانی در اراضی خوزستان

به گزارش خط رند ۹۱۲ با تلاش متخصصان یک شرکت دانش بنیان، سیستم هوشمند آبیاری بارانی لینیر در مزرعه ای به وسعت ۶۰۰ هکتار به بهره برداری می رسد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایران کشوری گرم و خشک است که با کمبود منابع آب شیرین مواجه می باشد. با این وجود حجم عظیمی از منابع آب کشور در بخش کشاورزی به هدر می رود. این یعنی هر چه سریع تر باید به فکر اصلاح روش های آبیاری باشیم تا لااقل از گسترش بیشتر بحران جلوگیری نماییم.
آبیاری هوشمند سیستمی است که آبیاری زمین مورد نظر را با عنایت به نیاز آن زمانبندی کرده و به صورت خودکار، در زمان های مختلف زمین را آبیاری می کند. برخلاف کنترلرهای آبیاری قدیمی که بر مبنای برنامه ها و تایمرهای از پیش تعیین شده عمل می کنند، کنترلرهای آبیاری هوشمند آب وهوا، شرایط خاک، تبخیر و میزان آب مورد نیاز گیاه را می سنجند و به شکل خودکار زمانبندی آبیاری را برای شرایط حال حاضر محل تنظیم می کنند.
نیما ترابی فارسانی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان این که فعالیت های این شرکت در دو، سه سال گذشته معطوف به پروژه های بزرگ طراحی و اجرای سیستم های هوشمند آبیاری تحت فشار بوده تصریح کرد: سیستم طراحی شده شامل ۱۸ دستگاه لینیر است که به صورت همزمان کار می کنند. الان فاز اجرای این سیستم در حال پیگیری است و در مرحله بعد با طراحی سیستم کنترل مرکزی نسبت به هوشمندسازی سیستم آبیاری تحت فشار اقدام خواهد شد.
وی در مورد مزایای سیستم های هوشمند آبیاری تحت فشار اظهار داشت: این سیستم که با سنجش رطوبت خاک، امکان آبیاری خودکار در زمان بهینه را فراهم می آورد، ضمن پیشگیری از اتلاف آب به بالا بردن راندمان سیستم و کم کردن مصرف انرژی و صرفه جویی در نیروی انسانی و همینطور کاهش تنش وارده به گیاه کمک می نماید.
ترابی تصریح کرد: راندمان آبیاری سیستم های بارانی به تنهایی حدود ۶۰، ۷۰ درصد است که با مدیریت هوشمند آن امکان بهره برداری بهینه از منابع آب موجود و صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب به میزان یک سوم تا یک دوم فراهم می شود.
وی با بیان این که این قبیل سیستم های هوشمند آبیاری به اقتضای شرایط و به صورت منحصر به فرد برای هر مزرعه طراحی و اجرا می شود در مورد میزان اشتغالزایی این مجموعه دانش بنیان اظهار داشت: با آغاز اجرای این طرح برای حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر اشتغالزایی می شود که امیدواریم تا آخر سال بتوانیم همین میزان اشتغالزایی را حفظ نماییم.