توسط محققان کشور محقق شد؛ تولید آجرهای نانویی مقاوم در مقابل زلزله از ضایعات ساختمانی

به گزارش خط رند ۹۱۲ محققان کشور موفق به تولید آجرهای ساختمانی از ضایعات سنگبری با فناوری نانو شدند که در مقابل زلزله مستحکم است.

حسین فخاری مدیر طرح تولید آجرهای ساختمانی با استفاده از ضایعات سنگبری به خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال های اخیر استفاده از تکنولوژی های جدید در تولید مصالح ساختمانی کشور مورد توجه قرار گرفته اما صنعت تولید آجر و سنگ در کشور ما همچنان درگیر معضلات زیست محیطی است.
وی با اشاره به اینکه تولید آجرهای رُسی مستلزم استفاده از خاک های مرغوب کشاورزی و زمین های کشاورزی است، اضافه کرد: کوره های پخت آجر چه به شکل سنتی و چه به شکل تونلی، عامل ایجاد حجم زیادی از گازهای سمی و گلخانه ای هستند.
مدیر طرح تولید آجرهای ساختمانی با استفاده از ضایعات سنگبری افزود: همینطور تولید آجر در دمای بالا سبب انتشار گاز فلوئور می شود که میزان آلایندگی بالایی دارد.
فخاری با اشاره به اینکه صنعت تولید سنگ در کشور با محدودیت های ابزارآلات مواجه می باشد، اظهار داشت: برای رفع این معضلات لازم است که اولویت هایی در کشور، مطرح یا تولید این مصالح با روش های نوین به سرانجام برسد.
وی با اشاره به اینکه ما در صدد آمدیم با استفاده از ضایعات کارخانجات سنگبری و حذف فرایند فوق، آجرهای ساختمانی را با فناوری نانو به تولید برسانیم، تصریح کرد: با استفاده از این روش، مشکلات زیست محیطی کاسته می شود و فرایند پخت در تولید آجر حذف می شود.
مدیر طرح تولید آجرهای ساختمانی با استفاده از ضایعات سنگبری با تاکید بر اینکه در این طرح نوآورانه با استفاده از ضایعات و افزودنی های نانو، آجرهایی را با خواص اصلاح شده به تولید رساندیم، بیان کرد: افزایش استقامت کششی و مقاومت به ضربه جهت ایجاد استقامت بهتر در مقابل زلزله، از خصوصیت های این آجرهای ساختمانی به حساب می آید.
فخاری با تاکید بر اینکه مشکلات زیست محیطی در تولید این آجرها برطرف خواهد شد، اظهار داشت: آجر را طوری طراحی کردیم که امکان ساخت دیواری بدون احتیاج به بندکشی داشته باشد و هم نمای زیبایی به ساختمان بدهد؛ بدون آنکه از سایر سنگ ها برای زیباسازی ساختمان استفاده گردد.
وی تصریح کرد: استفاده از مدل آب گریز آن، امکان ساخت دیواری با قابلیت شست وشو برای اماکن داخلی فراهم می آورد که این می تواند جایگزین سرامیک و سنگ در ساختمان ها باشد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، این طرح در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در بخش نمونه های اولیه عرضه شد.