فناوری خورشیدی از تولید تا مصرف۱۴ دستورالعملهای تشویقی برای ساخت تجهیزات تجدیدپذیر باید تسهیل شود

به گزارش خط رند ۹۱۲ مدیر عامل انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران اظهار داشت: هم اکنون دستورالعمل مشوق ساخت داخل تجهیزات تجدیدپذیر به شدت سخت گیرانه است که باید این مورد تسهیل شود.

دکتر سید مسلم موسوی درچه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ابلاغیه وزارت نیرو پارسال اظهار داشت: این ابلاغیه در خصوص آن است که سرمایه گذارانی که از تجهیزات ساخت داخل برای نیروگاه های خود استفاده کنند، می توانند بعنوان مشوق تا سقف ۳۰ درصد برق تولیدی خویش را گران تر به وزارت نیرو بفروشند.
وی افزود: ازاین رو اگر افرادی برای نیروگاههای خود از پنلهای ساخت داخل استفاده کنند، می توانند از این مشوق بهره مند شوند.
موسوی درچه بیان کرد: دستورالعملی که از جانب وزارت نیرو صادر شده بود برای افرادی بود که از پنل های وارداتی استفاده نکنند، در صورتیکه زنجیره تولید پنل های خورشیدی به صورت کلی وارداتی بوده و تنها انتهای این زنجیره که ساخت پنل است، ایرانی هستند.
مدیر عامل انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران با تاکید بر اینکه تشویق وزارت نیرو برای این افراد تا سقف سی درصد است، بیان کرد: این دستورالعمل ابلاغ گردیده و تا کنون هم یک سالی از ابلاغ آن گذشته و مجموعه هایی هم درخواست دادند که وزارت نیرو با امتیازهایی که در نظر دارد، برقشان را خریداری کند و الان این فرایند با همکاری انجمن انرژی های تجدیدپذیر در حال ارزیابی هستند.
به گفته وی، متأسفانه دستورالعمل به سمتی سوق پیدا کرده که سخت گیرانه اعمال می شود. به این مفهوم که متناسب با وضعیت بومی این صنعت در داخل نیست. در واقع باید در ابتدا سهل گیرانه عمل شود و به افرادی که تنها پنل خورشیدی در داخل کشور تولید می کنند امتیاز بیشتری تعلق گیرد تا تعداد شرکت های تولیدکننده پنل به تدریج در کشور افزایش یابد و سپس امتیازدهی به سمت ابتدای زنجیره سوق پیدا کند.
وی افزود: به عبارت دیگر باید این دستورالعمل متناسب با میزان بومی سازی این صنعت در کشور، پویا باشد؛ یعنی در سالهای ابتدایی باید امتیاز شرکت های تولید کننده پنل و تولید کننده سل بالا باشد و بعد از آنکه انتهای زنجیره به اندازه کافی رشد پیدا کرد و تقاضا برای ابتدای این زنجیره شکل گرفت، می توان امتیاز شرکتهای انتهای زنجیره (تولید سل و پنل) را کم کرد و امتیاز شرکتهای ابتدایی زنجیره (شرکتهای تولیدکننده سیلیسیوم سولارگرید و ویفر و شمش) را افزایش داد.
وی با تاکید بر اعتراض به این سخت گیری ها افزود: این اعتراض را بعنوان انجمن اعلام کردیم که این در حال بحث و بررسی است، چونکه دستورالعمل ابلاغی وزیر نیرو برای بومی سازی و شرکتهای تولیدی داخل سخت گیرانه است. لازم است برای شروع توسعه این فناوری و تکمیل زنجیره تولید پنل های خورشیدی تا حدی نگاه سهل گیرانه ای اعمال شود تا کم کم ارتقا پیدا کند.
موسوی درچه افزود: لازم است که قسمتهای انتهایی تولید زنجیره را راحت بگیریم که کسی که انتهای زنجیره را سرمایه گذاری می نماید امتیاز بالاتری را بگیرد در صورتی که امتیاز پایینی را دارند.
وی با اشاره به امتیاز سی درصد از جانب وزارت نیرو اظهار داشت: این سی درصد زمانی است که سرمایه گذار کل تجهیزاتی که برای تولید برق به کار می گیرد داخلی سازی شده باشد و این مورد با عدم تکمیل زنجیره تولید داخل پنل ها مغایرت دارد ازاین رو ضروری به نظر می آید که وزارت نیرو برای این مورد یک مقدار دیدگاه سهل گیرانه تری داشته باشد.