نقش پیام رسان بومی در معماری جدید شبکه ملی چیست؟

خط رند ۹۱۲: بااینکه پیام رسان های بومی هنوز هم نمی توانند نیاز کاربران را اقناع کنند، با معماری ارائه شده توسط وزارت ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی، باید دید چه تصمیمی برای این خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات گرفته شده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، حالا رسانه های اجتماعی تبدیل به تکنولوژی فراگیر جهت ایجاد و تسهیل در اشتراک گذاری اطلاعات، ایده ها و علایق بوسیله ارتباطات و تعاملات مجازی بر بستر شبکه شده اند. طیف وسیعی از سرویس های ارائه شده در این عرصه، ارائه یک تعریف مشخص از رسانه اجتماعی را با چالش مواجه کرده با این وجود، همه سرویس ها دارای خاصیت های مشترکی نیز هستند.
رسانه های اجتماعی، تعاملی و مبتنی بر وب هستند و محتوای آن توسط کاربران در چارچوب متن، نظر، عکس، صوت و ویدئو تولید می شود و تعاملات آنلاین کاربران نقش حیاتی و کلیدی در رسانه های اجتماعی دارد. کاربران پروفایل خودرا ایجاد می کنند و رسانه اجتماعی با اتصال پروفایل کاربران به یکدیگر، توسعه شبکه های اجتماعی را تسهیل می کنند.
پیام رسان های اجتماعی نیز از سرویس های محبوب و فراگیر در بین رسانه های جمعی هستند و میلیون ها کاربر از این طریق به تعامل با یکدیگر می پردازند و امنیت و کارایی دو دغدغه اصلی کاربران و توسعه دهندگان این سرویس هاست که سبب برتری یک سرویس دهنده به دیگری می شود. این در حالیست که هنوز با وجود تلاش هایی که در کشور برای توسعه پیام رسان بومی صورت گرفته، این سرویس ها نتوانستند به جایگاه مناسبی درمیان کاربران برسند.
یکی از خدماتی که در زیرشاخه شبکه ملی اطلاعات به آن اشاره شده، پیام رسان است. خصوصا از این جهت که هم اکنون پیام رسان ها ابزاری نیستند که با استفاده از آنها تنها پیام ردوبدل شود، بلکه به یک سکوی جامع و بستر خیلی از کسب وکارها و کارهای روزانه تبدیل گشته اند. از طرفی پیام رسان یک خدمت دانش پایه است و در ارائه یک سرویس پیام رسان ما به دانش زیادی نیاز داریم.
البته از زمانی که پیام رسان های بومی آغاز به فعالیت کردند، تغییراتی نیز داشته اند و روند آنها رو به رشد بوده، چه بسا خیلی از کاربران که تا قبل از این تنها پیام رسان های خارجی روی گوشیهای خود داشتند، حالا سراغ پیام رسان های بومی هم رفته اند و درصورتی که خدمات قابل اطمینان و باکیفیتی دریافت نمایند، میزان استفاده شان از پیام رسانی که هزینه کمتر و قابلیت های بیش تری برایشان دارد، بیش تر خواهد شد.
با این وجود، هنوز هم این سرویس ها با نیاز جامعه در سطح عموم، هنوز خیلی فاصله دارند و چهار پیام رسان بومی ما در مجموع هم هنوز نمی توانند کل نیاز جامعه را پاسخگو باشند. بخصوص در روزهایی که شبکه جهانی اینترنت برای کاربران ایرانی قطع بود، نیاز به پیام رسانی که بتواند پیام های کاربران را ردوبدل کند، احساس می شد؛ پیام رسانی که در هر شرایط بستر انتقال پیام های کاربران باشد.
درنهایت با طرح و معماری جدید شبکه ملی اطلاعات که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شورای عالی فضای مجازی ارائه شده و از آنجائیکه پیام رسان ها هم از خدمات پایه کاربردی محسوب می شوند، انتظار می رود وضعیت پیام رسان های بومی و چگونگی روند پیشرفت آنها مشخص شود.

منبع: