فناوری در آینه انقلاب-۱ انفجار علمی در حوزه نانو

خط رند ۹۱۲: دبیر ستاد فناوری نانو با اشاره به اینکه موضوع فناوری پس از انقلاب توسعه پیدا کرد اظهار داشت: میزان تولید مقاله و تولید محصولات یک انفجار علمی در حوزه نانو بود که نتیجه آن ورود محصولات به بازار است.

دکتر سعید سرکار درباب پیشرفت فناوری و رشد صعودی فناوری نسبت به ۴۰ سال قبل به خبرنگار مهر اظهار نمود: چهل سال قبل ما موضوعی صرفاً درباب توسعه فناوری و فناوری در کشور نداشتیم و دانشگاه ها به ندرت دوره های کارشناسی ارشد آموزش می دادند.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو بیان کرد: در آن زمان دانشگاه های ما رسالت آموزشی داشتند و دانشجویان برای تحصیل در مقطع دکتری به خارج از کشور اعزام می شدند.
وی با تاکید بر اینکه پیش از انقلاب دانشجوها معمولاً به امریکا فرستاده می شدند، اشاره کرد: پس از تحصیل در امریکا به کشور برای تدریس در دانشگاه ها باز می گشتند.
سرکار اشاره کرد: پس از انقلاب بود که دانشگاه ها دوره های ارشد و مقطع دکتری را راه اندازی کردند و از آن زمان منشا کار پژوهشی شکل گرفت؛ به سبب اینکه لازمه دکتری پایان نامه بود و می بایست منشا آن کار پژوهشی می بود.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، با راه اندازی دوره های تحصیلات تکمیلی پژوهش در کشور به تدریج نهادینه شد. ۲۵-۳۰ سال پیش به ندرت پیدا می شد که استادی مقاله «ISI» داشته باشد اگر هم بود تعدادش اندک بود.
توسعه علم در دانشگاه ها پس از انقلاب
وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب فرهنگ تولید علم و نشر علم در دانشگاه ها شکل گرفت، عنوان کرد: اما حالا موضوع توسعه فناوری در دانشگاه ها مطرح است؛ بطوریکه دانشگاه ها رسالت خودرا این می دانند که در کنار تولید علم به توسعه فناوری هم بپردازند. کشور ما از برکات دانشگاه و پژوهش و تولید فناوری بهره مند خواهد شد.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه همواره تولید محصولات نانو رو به افزایش است، اظهار نمود: کشور ما در ابتدای انقلاب محصول نانویی نداشت و تولیدات دراین زمینه از سال ۱۳۸۵ شروع شد.
سرکار با تاکید بر اینکه محصولات نانو از همان ابتدا با تمرکز در طراحی و ساخت تجهیزات نانویی به تولید رسیده اند، بیان کرد: در زمان انقلاب، ایران رتبه ای در سطح دنیا نداشت و ما از رتبه ۵۷ دنیا شروع کردیم که مربوط به ۲۰۰۱ میلادی بوده است.
روزی ۱۰ مقاله نانویی از پژوهشگران ایرانی
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به میزان تولید مقاله و جایگاه ایران نسبت به پیش از انقلاب اظهار داشت: در سال ۲۰۰۱، کلاً ۱۰ مقاله از کشور ما در زمینه فناوری نانو تولید شده اما حالا در جایگاهی هستیم که روزی ۱۰ مقاله از محققان ایرانی داریم و این قابل قیاس نیست.
وی با اشاره به اینکه میزان تولید مقاله و تولید محصولات یک انفجار علمی در حوزه نانو بوده است، بیان کرد: محصولاتی که در زمینه نانو به تولید می رسند در حوزه های آب، دارو، ساختمان، نساجی، خودرو، پوشاک، ابزار آموزشی، کالاهای صنعتی، خدمات صنعتی و … هستند.
سرکار با اشاره به اینکه تمام محصولاتی که در حوزه نانو به تولید می رسند در شرکت های دانش بنیان زیر نظر ستاد توسعه فناوری نانو هستند، اظهار داشت: سرعت پیشرفت در توسعه نانوی کشور زیاد است؛ محصولات نانو ماه به ماه به سبد نانو اضافه شده و به بازار وارد می شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، حالا باید بتوانیم راهی برای بازار بین المللی باز نماییم و وارد عرصه فروش بین المللی شویم که تا حدودی این مساله هم اتفاق افتاده است.
ایران در نانو بالاتر از کشورهای اروپایی
به گفته سرکار، ایران در زمینه نانو بالاتر از تمام کشورهای اروپایی قرار گرفته در صورتی که سایر کشورها سرمایه های هنگفتی روی نانو داشته اند. ایران نسبت به سایر کشورها سرمایه گذاری کمتری روی نانو داشته ولی به پیشرفت های خوبی رسیده است.
وی افزود: ایران از نظر تولید علم برای سومین سال متوالی رتبه چهارم نانو را تثبیت کرده است و پیش از ایران، امریکا، چین و هند رتبه های اول تا سوم در حوزه نانو را از دیدگاه تولید مقالات به خود اختصاص داده اند.

منبع: