در یک شرکت دانش بنیان محقق شد؛ تولید دستگاه نشت یاب گاز

خط رند ۹۱۲: پژوهشگران در یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت و تولید دستگاه نشت یابی شدند که به ۱۲ نوع گاز قابل اشتعال حساسیت دارد.

امیر افشار نوری مهندس الکترونیک و مجری طرح دستگاه آگهی دهنده نشت گاز مونو اکسید کربن برای مصارف خانگی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: ما توانستیم علاوه بر ثبت اختراع این دستگاه، آنرا به تولید انبوه برسانیم و به واسطه آن آزمایشگاه استانداردی را راه اندازی نماییم.
وی با اشاره به اینکه این آزمایشگاه استاندارد در پارک علم و فناوری گلستان به راه افتاده است، بیان کرد: چنین آزمایشگاهی برای تست دستگاههای نشت یاب لازم بود؛ بدین جهت تولید دستگاه با استفاده از سنسور ها در این آزمایشگاه تست می شود.
به گفته مدیر عامل شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری گلستان و تولیدکننده هشداردهنده نشت گاز، این دستگاهی که در این شرکت ساخته ایم حساس به ۱۲ نوع گاز قابل اشتعال و مونو اکسید کربن است.
وی با اشاره به اینکه این دستگاه قابلیت فعالسازی دستگاههای جانبی همچون سیستم تهویه، تلفن کننده و قطع کن گاز را دارد، افزود: دستگاه را طوری طراحی نموده ایم که باتوجه به غلظت گاز، می تواند گاز اصلی محل را قطع کند و یا به صاحبخانه آگهی دهد.
افشار نوری اشاره کرد: همین طور در شرایطی که گازهای خطرناک را تشخیص داد می تواند با آتش نشانی تماس بگیرد یا کپسول گاز را قطع می کند.
وی با تاکید بر اینکه این دستگاه هر چه غلظت بالا می رود سریعتر آگهی می دهد، اظهار داشت: نشت یاب در شعاع سه متری وسایل گازسوز قرار می گیرد و برای منازل مسکونی طراحی شده است.
افشار نوری با اشاره به اینکه این دستگاه دارای نمایشگر دیجیتال بوده و غلظت های گازهای خطرناک را نشان می دهد، بیان کرد: این دستگاه مجهز به ریزپردازنده هوشمند با قابلیت ۱۶ میلیون محاسبه در ثانیه است.
وی با اشاره به اینکه در این وسیله، دستگاه عیب یاب خودرو نیز نصب شده است، بیان کرد: به جهت اینکه دستگاه به هنگام خرابی ها آگهی دهد که خراب شده در آن عیب یاب خودرو نصب کرده ایم.
مدیر این شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری گلستان اظهار داشت: مزیت دستگاه نشت یاب این است که نسبت به نمونه های اروپایی قیمتی برابر با نصف تا یک سوم دارد.
افشار نوری بیان کرد: این دستگاه قابلیت صادرات به کشورهای همسایه را دارد و می تواند برای عملکرد بهتر در محیط های گوناگون تنظیم شود.

منبع: