کیفیت اینترنت ثابت در گرو ادغام شرکت ها

خط رند ۹۱۲: بگفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بازار فناوری اطلاعات هم اکنون ظرفیت ۱۷ شرکت ارائه کننده خدمات اینترنت ثابت را ندارد و بنا بر این مسئولان ادغام این شرکت ها را سفارش می کنند؛ چاره ای که هنوز به نتیجه نرسیده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت هم اکنون گرفتار مشکلاتی هستند که باعث شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد و این مساله نه تنها سبب از دست رفتن مشتریان شرکت های FCP می شود، بلکه به اعتقاد مسئولان حوزه ارتباطات در درازمدت، روند توسعه را کند می کند. البته چاره ادغام این شرکت ها مدت زیادی است که مطرح شده اما هنوز به نتیجه قابل قبولی نرسیده است.
هم اکنون مسئولان حوزه ارتباطات متفق القول معتقدند یکی از پایین ترین شاخصه های ارتباطی در حوزه اینترنت ثابت است؛ این که در اینترنت ثابت یک عقب افتادگی داریم که علت های متفاوتی دارد و یکی از علت ها این است که سرمایه گذاری در بخش اینترنت ثابت به علت سیاست های قیمتی به شدت کاهش پیدا کرده و این که FCPها سرمایه گذاری نمی کنند و برخی ریزش مشتری و برخی کاهش درآمد و برنامه خروج از بازار دارند.
از طرفی تاکید مسئولان به ضرورت افزایش کیفیت خدمات اینترنتی است و این که مردم به دنبال کیفیت حداکثری هستند و بنابراین لازم است اپراتورهای ثابت با سرمایه گذاری هایی که انجام می دهند، آنچه مورد نظر مردم است را تامین می کنند؛ چونکه برای کاربران، مهم ترین موضوع سرعت است و این که بتوان با سرمایه گذاری هایی که انجام می شود، سرعت مناسبی را ارائه داد.
از طرفی بااینکه قیمت کالاهای مصرفی یا خدمات ارائه شده به کاربران با افزایش روبرو بوده و شاید یکی از معدود مواردی که در این سال ها با وجود افرایش نرخ ارز، متناسب با آن رشد نکرده، خدمات اینترنتی شرکت هاست؛ یعنی موضوعی که هرچند حالا هم خوشایند کاربران اینترنتی نیست، اما FCPها می گویند با سوق دادن کاربران به استفاده از اینترنت همراه، اینترنت ثابت را گرفتار مشکل کرده و به اعتقاد کارشناسان، در دراز مدت برای توسعه ارتباطی دردسرساز خواهد شد.
با این حال، مسئولان حوزه ارتباطات و خصوصا کسانی که در زمینه رگولاتوری و تعیین قیمت خدمات اینترنتی نقش دارند، معتقدند هزینه این خدمات در سبد خانوار نباید افزایش یابد برای اینکه این مساله می تواند منجربه کاهش استفاده از این خدمات شده و بنابراین است که حتی اگر شرکتی درخواست افزایش تعرفه خدمات را دارد، این مساله باید از ابعاد مختلف بررسی شود.
توصیه مسئولان به ادغام شرکت های اینترنتی
در این حوزه حسین فلاح جوشقانی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفت و گو با ایسنا، به ضرورت ادغام شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی اشاره کرده و اظهار داشت: این شرکت ها باید به سمت ادغام شدن بروند و هزینه هایشان را کنترل کنند، بدین ترتیب می توانند بزرگ تر و قوی تری شوند و سرمایه گذاری بیشتری کنند.
وی با بیان این که شرکت ها را به ادغام شدن سفارش و اعلام کردیم که درصورت ادغام، مشوق هایی می گذاریم، اضافه کرد: ما در این حوزه مطالعاتی کردیم که ظرف یک تا دو ماه آینده اعلام می شود و همین طور می خواهیم برای شرکت هایی که روش ادغام را در نظر می گیرند، مشوق هایی ارائه نماییم، برای مثال در سهم درآمدی آنها تخفیفاتی قائل شویم و تنها شرطی که گذاشتیم این است که مشترکان باید تعیین تکلیف شوند و بتوانند سرویس موردنظر خودرا دریافت نمایند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همین طور تصریح کرد: شرکت های ارائه کننده خدمات اینترنتی اگر بخواهند در این بازار باشند، باید توجه نمایند که سازوکار بازار، آنها را به کدام سمت می برد، هم اکنون به نظر می آید بازار به شکلی باشد که ظرفیت فعالیت ۱۷ شرکت را نداشته و سرویس آن اندازه گسترده نیست که همه آنها در این فضا فعالیت کنند. بنابراین سفارش ما این است که ادغام شوند.

منبع: