باتری لیتیومی جدید که عاشق گرماست!

به گزارش خط رند ۹۱۲ باتری های لیتیوم-پلیمر تمایل به گرمای بیش از اندازه، اتصال کوتاه و منفجر شدن دارند، در حالیکه نسل بعدی این باتری ها ضمن افزایش چشم گیر ظرفیت ذخیره و میزان شارژ، این مشکلات را دور می زنند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، اگر می بینید که حدودا هر روز از یک تکنولوژی جدید باتری در اخبار صحبت می شود، به این علت است که تعداد بی شماری از تحقیقات طی پنج یا ۱۰ سال قبل بر روی توسعه باتری ها شروع شده و الان این تحقیقات در حال به ثمر نشستن است.
تمرکز زیادی بر حوزه توسعه باتری ها وجود دارد، چون که برق نقش مهمی در آینده ما ایفا می کند. دانشگاه “دیکین”(Deakin) استرالیا بدین منظور در سال ۲۰۱۶ مرکز تحقیق و توسعه باتری خویش را تاسیس کرد که به صورت عمده به پیشرفت فناوری ذخیره انرژی معروف به “BatTRI-Hub” اختصاص داده شده است. حالا محققان این مرکز اعلام نموده اند که یک نمونه اولیه از باتری لیتیومی جدید با بعضی از خواص بسیار جالب ساخته است.
باتری مورد نظر، یک سلول کیسه ای مسطح یک آمپر ساعتی است و از یک آند فلزی لیتیوم استفاده می نماید که به ۵۰ درصد توانایی ذخیره انرژی بیشتری در مقایسه با سلول های امروزی دارد. این باتری همینطور از یک الکترولیت مایع یونی استفاده می نماید که یک نمک است که در دمای اتاق به شکل مایع است و دارای چندین مزیت نسبت به فناوری کنونی است.
پروفسور “پاتریک هولت”، مدیر مرکز تحقیق دانشگاه دیکین می گوید: مایعات یونی، غیر فرّار و در مقابل اشتعال، مقاوم هستند. به این مفهوم که بر خلاف الکترولیتی که هم اکنون در سلول های لیتیوم-یون بعنوان مثال در باتری های سامسونگ و تسلا استفاده می شود، مشتعل و منفجر نمی شوند.
وی ادامه داد: آنها نه تنها منفجر نمی شوند، بلکه وقتی گرم می شوند، عملکرد بهتری پیدا می کنند. ازاین رو دیگر نیازی به سیستم های خنک کننده گران قیمت و دست و پا گیر برای پیشگیری از گرم شدن باتری ها نیست.
از نظر تئوری، در نقطه مقابل این که به ما گفته می شود از باتری های لیتیومی امروزی چگونه مراقبت نماییم، این مورد می تواند به ساخت یک باتری لیتیومی منجر شود که می تواند بدون مشکل با سرعت بالایی شارژ و تخلیه شود.
البته باتری هایی که داغ می شوند، برای تلفن های همراه یا لپ تاپ ها مناسب نیستند، اما بعنوان مثال می توانند برای وسایل نقلیه برقی بسیار مفید باشند.
دکتر “رابرت کر”، از محققان این مطالعه می گوید: استفاده از الکترودهای فلزی لیتیوم در باتری های لیتیوم فلزی در صنعت باتری رایج نیست، ازاین رو در مورد بهترین راه تولید این سلول ها در سطوح عملی اطلاعات کمی وجود دارد. حالا ما پس از سال ها توجه جدی به فرآیندهای تولید و جزئیات، به یک سطح معیار رسیده ایم که مطمئناً سبب می شود توجه همگان جلب شود. در حالیکه تنها یک گام در راه رسیدن به سلول های ۱.۷ آمپر ساعتی فاصله داریم که بزودی تولید خواهند شد، این یک نقطه عطف مهم در باتری ها برای نمایش تکنولوژی جدید است.