در حوزه نانوفیلترهای هوا؛ ششمین استاندارد نانویی از طرف ایران منتشر گردید

خط رند ۹۱۲: ششمین استاندارد بین المللی با مسئولیت جمهوری اسلامی ایران در حوزه نانوفیلترهای هوا منتشر گردید.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، ششمین استاندارد بین المللی ایران در حوزه نانوفیلترهای هوا با همکاری یکی از شرکت های دانش بنیان ایرانی تدوین شد.
استاندارد بین المللی تدوین شده به سرپرستی ایران در حوزه نانوفیلترهای هوا با عنوان «مدیا نانوفیلترهای هوا حاوی نانوالیاف پلیمری-ویژگی ها و روش های اندازه گیری» بعد از ۴ سال تلاش و پیگیری های مستمر متخصصان کشورمان منتشر گردید. با انتشار این استاندارد، تعداد استانداردهای بین المللی تدوین شده به سرپرستی ایران در حوزه فناوری نانو به ۶ استاندارد رسیده است.
این استاندارد با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با کمک یک شرکت تولیدی دانش بنیان در زمینه تولید نانوفیلترها، از حدود بیش از ۴ سال پیش به سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) پیشنهاد شد. بعد از تصویب پیشنهاد ایران از طرف کشورهای عضو کمیته فنی استاندارد فناوری نانو ایزو، مطالعات مختلف و گسترده ای انجام شد و جلسات گوناگون کارشناسی با متخصصان داخلی و خارجی اجرا شد. این جلسات به صورت حضوری و هم بوسیله وب، با هدف اقناع متخصصان بین المللی بعنوان نمایندگان کشورهای عضو ایزو انجام شد.
در نهایت این استاندارد در ماه مارچ ۲۰۲۰ منتشر و در سایت رسمی سازمان بین المللی استاندارد (www.iso.org) در معرض استفاده عمومی قرار گرفت.
فیلترهای هوای بهبودیافته با نانوالیاف شامل فیلتر نیروگاهی، فیلتر خودرو های سنگین و سبک چند سالی است که در کشور تولید می شوند. در واقع با استفاده از فناوری نانو کلاس جدیدی از فیلترها ارائه شده است که سبب بهبود خواص در این فیلترها نسبت به فیلترهای غیرنانویی مشابه آنها می شود. این فیلترها در مقیاس بالا در کشور تولید می شوند و صادرات نیز دارند. بدین سبب تدوین استاندارد بین المللی این دسته محصولات توسط ستاد نانو در اولویت قرار گرفت.
در این استاندارد مهمترین خاصیت ها و پارامترهای نانویی تأثیر گذار بر روی کارایی و خواص فیلترها بیان شده و روش های اندازه گیری آنها آمده است.
شرکت های معدودی در دنیا دارای فناوری تولید نانوفیلترها هستند و فناوری تولید نانو ماسک های تنفسی مانند ماسک های N۹۵ و N۹۹ تقریباً مشابه فناوری تولید نانوفیلترهای هوا است.
اخذ استانداردهای بین المللی یکی از شاخصهای مهم ورود به بازارهای بین المللی است بدین سبب شرکت های بزرگ صنعتی در جهان معمولاً مشارکت فعالی در تدوین استانداردهای بین المللی دارند تا بتوانند در پروسه تدوین استانداردهای بین المللی نقش مؤثر وتعیین کننده داشته باشند.
اساس تدوین استانداردهای بین المللی در ایزو اجماع جهانی توسط کشوهای عضو است و کشورهای عضو کمیته های فنی در مراحل مختلف تدوین استاندارد که بین ۳ تا ۴ سال زمان می برد نظرات تخصصی مختلفی را برای تکمیل و توسعه استاندارد ارائه می کنند. در کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو ایزو ۳۶ کشور عضو اصلی و ۱۸ کشور عضو ناظر هستند.

منبع: