اینترنت سایت های دانشگاهی مجانی است

به گزارش خط رند ۹۱۲ به قول معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با ارسال فهرستی از سایت های دانشگاهی مورد تایید وزارت علوم به اپراتورها از روز گذشته، از امروز (چهارشنبه) ترافیک این سایت ها برای دانشجویان مجانی است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، بعد از اعلام تعطیلی مراکز آموزشی و دانشگاه ها به علت شیوع کرونا، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اعلام نمود: با عنایت به احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، با همکاری وزارت علوم و آموزش و پرورش، امکانات ویژه ای جهت آموزش مجازی و از راه دور فراهم شده تا دانش آموزان و دانشجویان ضمن حفظ سلامت خود، از تحصیل علم جا نمانند.
درواقع مقرر شد سازمان فناوری اطلاعات فهرستی از مراکز آموزشی به رگولاتوری ارسال نماید و این فهرست به اپراتورها اعلام گردد تا ترافیکشان را مجانی کنند. با به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی و الزامی شدن حضور در کلاس های مجازی دانشگاه، مجانی شدن تعرفه سایت های دانشگاهی مورد بحث قرار گرفت، چونکه با وجود اعلام آذری جهرمی در خصوص مجانی شدن سایت هایی که وزارت علوم برای یادگیری از راه دور دانش آموزان و دانشجویان اعلام نموده بنابر مصوبه ستاد ملی کرونا، این اتفاق تا روز گذشته توسط اپراتورها رخ نداده بود.
در این راستا حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه مجانی شدن سایت های دانشگاهی پیشنهاد وزارت ارتباطات برای تسهیل شرایط برای دانشجویان بوده، اظهار داشت: مقرر شد وزارت علوم سایت های مورد نظر را به ما اعلام نماید و دسترسی به این سایت ها برای دانشجویان مجانی شود. پیش از عید هم بسته ۱۰۰ گیگابایتی اینترنت در اختیار کاربران بود که شامل دانشجویان هم می شد.
وی درباره علت تاخیر در اجرایی شدن این مورد اظهار نمود: وزارت علوم لیستی شامل آدرس، آی پی، نام دامنه و اطلاعات کامل را اعلام نمود که اپراتورها بتوانند این اطلاعات را روی سیستم هایشان تنظیم کنند و ما منتظر کامل شدن فهرست بودیم. این اطلاعات دو روز پیش به ما اعلام گردید و ما آنرا روز گذشته (سه شنبه) به اپراتورها ارسال کردیم. اقدامات فنی این کار تا آخر وقت روز گذشته توسط اپراتورها انجام شد تا بتوانند روی سیستمشان ترافیک مجانی را اعمال کنند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همینطور تصریح کرد: این اقدام توسط همه اپراتورها و سرویس دهندگان اینترنتی همچون موبایل، ثابت و مخابرات انجام می شود. البته قبل از عید ما به اپراتورها اعلام کردیم که در این حوزه مساعدت کنند، اما حالا با ارسال فهرست، آنها را ملزم به مجانی کردن ترافیک سایت های مورد نظر کردیم و در صورتیکه دانشجویان با خلاف این مورد مواجه گشتند، می توانند آنرا اعلام کنند.