رئیس صندوق نوآوری خبر داد: بازپرداخت اقساط شرکتهای دانش بنیان ۳ ماه عقب افتاد

به گزارش خط رند ۹۱۲ رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: همه شرکت های دانش بنیان می توانند درخواست امهال سه ماهه بازپرداخت اقساط را به صندوق اعلام کنند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، نشست مجازی وزیر علوم و معاونان این وزارتخانه با روسای پارک های علم و فناوری کشور بمنظور بحث و بررسی درباره دستاوردهای این پارک ها در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ بامداد امروز (دوشنبه ۲۵ فروردین) اجرا شد.
در این جلسه دکتر علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی جزئیات بسته حمایتی این صندوق برای پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان حاضر در خط اول مبارزه با بیماری کرونا را تشریح نمود و اظهار داشت: شیوع این بیماری، احساس خودباوری را در شرکت های دانش بنیان به کشور نشان داد. با وجود همه فشارهایی که به جهت شیوع این ویروس به دولت وارد شده است تا کشور را به تعطیلی مطلق بکشاند فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناوران داخلی امکان رقابت و مقایسه با کشورهای دیگر را به وجود آورده و بنظر می رسد که در مدیریت این حوزه اتفاقات خوبی افتاده است.
وی با تاکید بر اینکه بار اصلی تامین اقلام پیشرفته مورد نیاز در زمینه پیشگیری و درمان کرونا بر دوش شرکت های دانش بنیان و فناور در پارک های علم و فناوری است، اظهار داشت: بنا بر گزارش های دریافت شده این شرکت ها در بخش های مختلف کشور توانسته اند به صورت جهادی کمک کنند تا نیازها رفع گردد.
وحدت در ادامه گزارشی از اقدامات انجام شده صندوق نوآوری و شکوفایی در جبهه مقابله با کرونا ارائه کرد و اظهار داشت: صندوق نوآوری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پشتیبانی از توسعه تولید اقلام در رابطه با پیشگیری و مقابله با کرونا مختص کرده است و این کار نیز صرفا بوسیله صندوق های پژوهش و فناوری استانها انجام شده است. تابحال تامین مالی نزدیک به ۶۸ طرح که دارای مجوز از سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی بودند یا در بازه زمانی ارائه تسهیلات به این شرکت ها مجوزهای لازم را کسب کرده اند، تصویب شده است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: در ۲۰ روز فشرده ماه پایانی سال ۹۸، طرح ها جمع آوری و مصوبه تامین مالی انجام و مدیریت شد و تابحال ۲۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
امهال سه ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات شرکت های دانش بنیان
وحدت در مورد امهال بازپرداخت اقساط تسهیلات شرکت های دانش بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد: ما نیز مانند رئیس جمهور معتقدیم که چرخه مملکت نباید در این شرایط متوقف شود بر همین مبنا همه شرکت های دانش بنیان می توانند درخواست امهال سه ماهه بازپرداخت اقساط را به صندوق اعلام کنند. البته این امهال شامل شرکت هایی که از تسهیلات نمونه سازی برخوردار شده اند نمی گردد. اما بطور کلی اگر شرکت هایی که با مشکل ویژه ای مواجه گشته اند درخواست امهال ارائه نمایند بازپرداخت اقساط آنها تا سه ماه عقب می افتد.
وی در ادامه بر لزوم پشتیبانی از اپلیکیشن ها و سامانه های نرم افزاری که بمنظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا آماده شده اند، اصرار کرد و اظهار داشت: بطور مشخص پنج سامانه به وجود آمده که در این عرصه می توانند فعالیت کنند که مهمترین آنها اپلیکیشن «ماسک» بود. از تمامی روسای پارک های علم و فناوری خواهش می کنم که در توسعه نصب این سامانه کمک کنند برای اینکه خاصیت های این اپلیکیشن از بهترین نوعی که در دنیا استفاده می شود نیز بیشتر دارد اما میزان نصب آن باید افزایش یابد. دیتای آن بسیار مهمست و نتایج خوبی از آن منتج خواهد شد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه درباره پشتیبانی از کسب و کارهای دانش بنیان، فناور و استارت آپ ها، گفت: بخش مهمی از این جامعه با وزارت علوم در ارتباط هستند و خیلی از دستاوردهای این حوزه در این دولت اتفاق افتاده است، بدین سبب باید در حفظ این جامعه تلاش نماییم. این جامعه خاصیت های بزرگی چون تکثر فراوان، اشتغال بالا، اشتغال باارزش با مدارک تحصیلی بالا و چابکی بیشتر دارد و همانطور که شاهد بودیم چابکی این جامعه برای تولید محصولاتی که در شرایط کنونی نیاز است مثال زدنی است، این در حالیست که در کسب و کار سنتی ظرفیت های این چنینی وجود ندارد. در عین حال این جوانان و شرکت های نوپا لطمه پذیری بالاتری نسبت به بخش های دیگر اقتصادی کشور دارند.
وحدت افزود: ظرفیت حمایت ۷۵ هزار میلیارد تومانی برای کمک به این جامعه در اقتصاد کشور دیده شده است، به همین دلیل پیشنهادی توسط وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به رئیس جمهور داده شده است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: بسته ۵ هزار میلیارد تومانی پشتیبانی از کسب و کارهای شرکت های دانش بنیان، فناور و استارت آپی نیز توسط صندوق نوآوری و شکوفایی به دولت ارائه می شود. ما هم اکنون شرکت های کوچکی داریم که گردش مالی آن به ۵۰۰ میلیون تومان می رسد که ممکنست تا اختتام ماه به مشکل جدی برخورد کنند. بر این اساس اقدامات اولیه را انجام داده ایم و امیدواریم از هفته آینده پرداخت تسهیلات حمایتی برای شرکت های بزرگ تر و در این هفته برای شرکت های کوچک تر صورت گیرد.

منبع: