تبلیغ سایت های فیشینگ در صفحه اینفلوئنسرها !

برخی اینفلوئنسرهای اینستاگرامی این روزها خیلی راحت به تبلیغ سایت هایی می پردازند که خیلی از آنها فیشینگ هستند و کاربران با ورود به این سایت ها و پرداخت هزینه، ممکنست متحمل ضررهای زیادی شوند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، یکی از شگردهای جمع آوری اطلاعات کاربران، سایت های فیشینگ است. رصد فضای مجازی سایت هایی جعلی را نشان میدهد که برای ارائه خدمات به کاربران، اطلاعات حساب افراد را جمع آوری و از این اطلاعات سوءاستفاده کرده یا آنرا در اختیار دیگران قرار می دهند. برای مثال هنگام ثبت نام خودرو، دریافت کامپیوتر، سهمیه سوخت و دیگر موارد، سایت های جعلی از کاربران می خواهند در این سایت ها ثبت نام کنند یا در بعضی موارد دیگر پس از تماس با شهروندان، خودرا بعنوان نماینده شرکت ها یا سازمان ها معرفی می کنند.
پلیس فتا در این زمینه بارها آگهی داده که بهتر است در برخورد با سایت های جعلی، هرگونه اطلاعات شخصی و کاری خودرا در سایت ها ثبت نکنید برای اینکه این مساله می تواند تبعات غیرقابل پیش بینی داشته باشد. همین طور به سایت های تبلیغ شده در کانال ها و شبکه های اجتماعی اعتماد نکرده و اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، کد ملی و اطلاعات بانکی خودرا در این سایت ها بارگذاری نکنید، برای اینکه مجرمان سایبری با دانستن این اطلاعات به آسانی می توانند شمارا فریب دهند.
در این راستا ابوالفضل عبدالهی -کارشناس فناوری اطلاعات- در گفت و گو با ایسنا با اشاره به فعالیت کلاهبرداران در چارچوب سایت های فیشینگ بیان کرد: فیشینگ به هر روشی برای جمع آوری اطلاعاتی همچون شماره حساب و کارت های اعتباری گفته می شود و ممکنست از روش های مختلفی برای این کار استفاده گردد. هم اکنون خیلی از افراد معروف در اینستاگرام، به تبلیغ سایت های شرط بندی می پردازند که بررسی این سایت ها به فیشینگ و سرقت اطلاعات کاربران منجر می شود.
وی افزود: تا دو سال گذشته، ایجاد درگاه جعلی برای دریافت اطلاعات حساب های بانکی، نیاز به تخصص طراحی سایت داشت اما حالا سایت هایی وجود دارند که درگاه های جعلی می فروشند و کلاهبرداران می توانند بدون هیچ دانش سایبری و اطلاعات نسبت به درگاه های بانک، یک درگاه جعلی از آن سایت دریافت نمایند و درگاه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته و قربانیان خودرا فریب دهند.
عبداللهی با اعلان اینکه با فعال شدن رمز یکبار مصرف، خیلی از افراد انتظار داشتند دیگر هک نشوند و مورد حمله فیشینگ قرار نگیرند، اضافه کرد: بااینکه فیشینگ با فعال شدن رمز پویا کاهش یافته، اما رمز یکبار مصرف به هیچ وجه امنیت ۱۰۰ درصدی را فراهم نمی کند و حتی همان سایت هایی که خدمات درگاه بانکی می دهند، می توانند رمز یکبار مصرف هم عرضه کنند و حسابتان را خالی کنند.
این کارشناس فناوری اطلاعات با تاکید بر برخورداری از سواد رسانه ای برای امنیت و توجه به آدرس صحیح سایت ها بیان کرد: زمانی که به سایت هدایت می شوید باید دقت کنید که حتما shaparak.ir در دامنه اصلی باشد، ممکنست به روش های مختلف این شناسه را به صورت shaaparak.ir یا shaparack.ir یا اشکال دیگری در آدرس سایت قرار دهند، بدین سبب باید حتما به آدرس دقیق سایت ها دقت کرد.
عبداللهی با اشاره به روش های جلوگیری از لو رفتن اطلاعات اظهار نمود: در هر سایتی ثبت نام نکنید و اطلاعات بانکی وارد نکنید، کافی است در شبکه های اجتماعی لینکی به شما بدهند و به آن لینک وارد شوید، پول پرداخت کنید و قربانی شوید. درصورتی که باید حتما لینک را بررسی کنید و مطمئن باشید سایتی که به آن وارد می شوید، همان سایتی است که در نظر دارید. بدین سبب لازم است پیش از اینکه وارد آن سایت شوید، صحت آدرس را بررسی کنید و سپس عملیات پرداخت را انجام دهید.
وی با اعلان اینکه داشتن یک کارت بانکی با میزان پولی به اندازه کاری که می خواهید انجام دهید، گزینه خوبی است، اشاره کرد: برای امنیت بیشتر، فارغ از اینکه مسائل امنیتی را رعایت کنید و وارد هر سایتی نشوید و به shaparak.ir دقت کنید، می توانید یک کارت ثانی داشته باشید و بوسیله موبایل بانک یا روش های دیگر، هر مقداری که برای خرید جنسی پول نیاز دارید، به این حساب پول انتقال داده و بوسیله این کارت خرید خودرا انجام دهید که نهایتا اگر قربانی فیشینگ یا هک شدید، مبلغ زیادی را متضرر نشوید.