۵G بسترساز توسعه کسب وکارهای جدید است

خط رند ۹۱۲: بگفته معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، فناوری ۵G سبب می شود علاوه بر افزایش سرعت و ارتقاء کیفیت ارتباطات و خدمات، ارائه خدمات نوین و دور از دسترس حال حاضر، ممکن شود که این کاهش شکاف دیجیتالی بین شهرها و مناطق کم برخوردار را به دنبال دارد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، شبکه های ۵G نه فقط حجم دیتا روی شبکه ها را چندصد برابر می کنند، بلکه سرعت انتقال دیتاها را نیز بسیار زیاد می کنند و تأخیر آن کمتر از یک میلی ثانیه خواهد بود، در صورتیکه تأخیر در ۴G برابر ۲۵ تا ۴۰ میلی ثانیه است. استانداردهای ۵G هم چنین امکان استفاده از طیف پهن ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز را در اختیار می گذارد. سازمان GSMA یا سیستم جهانی برای ارتباطات تلفن همراه (Global System for Mobile Communications) در گزارش خود، تعداد اتصالات ۵G را تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱.۴ میلیارد در کل جهان پیش بینی کرده است.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال قبل درباره اینترنت نسل پنج گفته بود مقدمات پیاده سازی ۵G در ایران انجام شده است و از اجرایی کردن نخستین نسخه ۵G و ارائه خدمات اینترنت نسل پنج، بعنوان یک مطالبه جدی و نیازمندی کسب وکارها در کشور آگاهی داده بود.
آذری جهرمی همین طور ۱۶خرداد ماه امسال، درباره وضعیت اینترنت نسل پنج در ایران اظهار داشت: «فکر می کنم نخستین سایت ۵G تا چهار هفته دیگر در ایران نصب شود. مطابق برنامه تا شهریورماه، پنج منطقه تاریخی تهران زیر پوشش نسل پنجم تلفن همراه قرار می گیرد.» وی همینطور اخیرا از رونمایی از نسل پنجم تلفن همراه (۵G) در تهران تا دو هفته آینده آگاهی داد.
در این راستا به نقل از وزارت ارتباطات، ستار هاشمی -معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- با اشاره به مزایای فناوری ۵G اظهار داشت: این فناوری سبب می شود تا علاوه بر افزایش سرعت و ارتقاء کیفیت ارتباطات و خدمات، ارائه خدمات نوین و دور از دسترس حال حاضر، ممکن شود که این کاهش شکاف دیجیتالی بین شهرها و مناطق کم برخوردار را به دنبال دارد.
وی با اعلان اینکه این فناوری بازیگران متنوعی دارد که نیازهای آنها متفاوت می باشد، اضافه کرد: ایجاد زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات « tele Medicine و Smart Hospital» نظیر جراحی از راه دور؛ کمک به راندمان تولید در محیط های صنعتی با بهره گیری از ظرفیت هوش مصنوعی؛ مدیریت مصرف انرژی در حوزه های مختلف همچون مصارف حوزه کشاورزی؛ شکل گیری شهر هوشمند با بهره گیری از قابلیت های توأم این فناوری و همزیستی آن با فناوری اینترنت اشیا؛ دسترسی کاربران به سرویس پخش محتوای باکیفیت بالا (۴K) بوسیله تلویزیون های تعاملی، همچون مواردی است که می توان بعنوان دستاوردهای عملکرد و نقش آفرینی آنها اشاره نمود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تاکید بر ارتقای کمی و کیفی ارتباطات و توسعه پهنای باند با بهره گیری از فناوری ۵G، اشاره کرد: ارتباطات و دسترسی ها در این فناوری رشد قابل توجهی دارد و طبیعتاً در چنین شرایطی ارائه خدمات موردنیاز جامعه از قبیل Remote surgery(جراحی از راه دور) امکان پذیر خواهد شد. باید توجه داشت که این حوزه با جان افراد سر و کار دارد و واضح است که هرگونه قطعی ارتباط یا کاهش کیفیت ارتباط و سرویس، جبران ناپذیر است.
هاشمی اظهار نمود: در پیاده سازی فناوری ۵G نقش سخت افزارهای خاص و منحصر، کمتر و اهمیت بخش نرم افزاری زیست بوم این فناوری بیشتر و پررنگ تر است که خوشبختانه کسب وکارهای حوزه ICT کشور، تجربه موفقی در ارائه خدمات این بخش دارند. نظر به این که معماری این فناوری Flat بوده و خدمات به صورت سرویس گرا ارائه می شود، باتوجه به محوریت توسعه «فکرافزاری» این فناوری، در بومی سازی شبکه ملی اطلاعات چشم انداز خوبی را برای بومی سازی زیست بوم آن و استفاده از محصولات داخلی پیش بینی می نماییم. در زمان قرنطینه ناشی از بیماری کرونا، توان ارائه خدمات را در داخل کشور مشاهده کردیم و معتقدیم که توسعه دهندگان نرم افزار خوبی در کشور داریم و این فرصتی است که باید به آن دقت کنیم.
وی با اعلان اینکه در فناوری ۵G باید بتوانیم به تعداد زیادی از سنسورها در یک فضای محدود سرویس ارائه دهیم، اظهار نمود: در بخش رادیویی این فناوری باید پوشش بیشتر و بهینه تری را داشته باشیم؛ بدین سبب بعضاً احتمال دارد که با طراحی متفاوت تا یک میلیون حسگر در مساحت یک کیلومترمربع قرار گیرند. طبیعی است که با افزایش طول موج فرکانس، میرایی سیگنال بیشتر و دامنه کارآیی آن کمتر خواهد بود؛ بدین سبب طراحی از ماکروسل به میکروسل و در نهایت پیکروسل تبدیل می شود و سایت ها در فاصله نزدیک تری قرار می گیرند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباب بلوغ تکنولوژی هایی که بعنوان محرک این فناوری هستند نیز اضافه کرد: بمنظور دستیابی به اهداف مدنظر در زیست بوم فناوری ۵G، از تکنولوژی های مختلف استفاده می شود. نظیر «تکنولوژی MIMO»، بمنظور طراحی و پیاده سازی آنتن ها و بعنوان تکنولوژی پیشرفته در بخش انتشار امواج در سیستم های مخابراتی بی سیم؛ همین طور تکنولوژی«Beamforming»، جهت مدیریت هدفمند سیگنال های رادیویی (به سمت کاربران و سرویس ها) و استفاده هم زمان از یک طیف فرکانس در زوایای مختلف. البته در امتداد کاهش تأخیر و Latency سرویس ها، از قابلیت تکنولوژی های «Mobile Edge Computing» و پیاده سازی راهکارهای «Small Cell» نیز استفاده می شود.
هاشمی با اعلان اینکه ۵G می تواند شکاف دیجیتالی را کم کند بطوریکه این خدمات در مناطق محروم توسعه داده می شود، در صورتیکه تحقق این مساله در بستر ۴G به صورت کامل امکان پذیر نیست، اضافه کرد: پیاده سازی زیست بوم فناوری ۵G در کشور بازیگران مختلفی دارد. در این عرصه سازمان های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مانند سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای رگولاتوری فرکانس، شرکت ارتباطات زیرساخت درباب ارائه زیرساخت های ارتباطی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با کارهای پژوهشی به اتفاق سایر ذی نفعان همچون اپراتورهای همراه و ارائه دهنده خدمات سطح دسترسی، تشکل های بخش خصوصی، شرکت های فناور و دانش بنیان حوزه ICT و مجموعه های دانشگاهی، نقش آفرین هستند.
وی درباره ظرفیت بخش خصوصی دراین زمینه اشاره کرد: در امتداد پیاده سازی پایلوت این فناوری، با اصناف و بخش خصوصی جلسات مختلفی برگزار کردیم و از توان و کمک آنها برای تولید قسمتی از تجهیزات بهره بردیم. در طراحی تست سناریوهای لازم و پیاده سازی آن از مراکز دانشگاهی و آزمایشگاه های داخلی و حتی لابراتورهای معتبر دنیا کمک می گیریم. در اجرا نیز از همه ذی نفعان دراین زمینه بهره برده ایم تا پیشرفت کار با راندمان بیشتر صورت پذیرد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد: محل اجرای پایلوت ۵G در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) است. کار جانمایی و حمل تجهیزات آغاز و نصب تجهیزات نیز در حال انجام می باشد. در این مرکز، آموزش هایی نیز به افراد مختلف ارائه خواهد شد. با ارزیابی نتایج حاصل از پیاده سازی تست های مدنظر ذی نفعان، موضوعات مختلف تأثیرگذار در روند اجرای کامل این فناوری (از قبیل مسائل فنی- زیرساختی، کاربست ها، موضوعات اقتصادی و… ) را بررسی می نماییم. یقیناً بعد از پایلوت، باید فرصت ها را شناسایی و پروسه اجرا را مدیریت نماییم.

منبع: