چرا نباید گوشی مسافری بخرید؟

به گزارش خط رند ۹۱۲ ثبت تلفن همراه از راه رویه مسافری، صرفا برای مصارف غیرتجاری و جهت استفاده شخصی مسافر مجاز بوده و هر زمان که تخلفی در مراحل ثبت آن احراز شود، مسدود خواهد شد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، طرح رجیستری یا شناسنامه دار کردن تجهیزات سیمکارت خور از همان زمان که بعنوان راهی برای مبارزه با قاچاق عنوان شد، با چالش هایی همراه بود. در نخستین تجربه این طرح که برمبنای IMEI گوشیها بود، این کد قابل جعل بود و بنا بر این در جدید ترین اجرای رجیستری، تلاش شد با ترکیب دو شناسه گوشی و سیمکارت به صورت همزمان، از شکست باردیگر این طرح جلوگیری شود.
با این وجود، اجرای رجیستری در ابتدا مشکلات زیادی داشت که یکی از مهم ترین آنها، افزایش قیمت گوشیها بود. در شرایطی که در سه سال قبل با افزایش نرخ ارز، قیمت گوشیها در حالت معمول هم افزایش دو تا سه برابری داشت، رجیستری هم بهانه ای دیگر برای فروشندگان بود که قیمت گوشیها را بالا ببرند. حتی بعضی از فروشندگان کالای رجیسترنشده را به خریداران می فروختند و زمانی که فرد خریدار برای پس دادن گوشی خود رجوع می کرد، مبلغی را از او دریافت می کردند. برخی دیگر از این سودجویان هم گوشیهایی که رجیستر شده بود را با قیمت بالاتر از قیمت معمول بازار به خریداران می فروختند.
از سوی دیگر، با اجرای رجیستری برای تمامی برندهای گوشی، افرادی که منافعشان از راه قاچاق تأمین می شد، دست به کارهای مختلفی برای دور زدن این طرح زدند. یکی از این راه ها، واردات چمدانی گوشیهای مسافری بود؛ بدین ترتیب که در مقطعی از زمان، برای واردکنندگان این رسم باب شد که در سفر به سفرهای خارجی، به واردات هزارات گوشی مسافری اقدام نمایند، چونکه افرادی که به این شیوه گوشیهای خویش را وارد می کردند، از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و از معافیت های گمرکی هم بهره می بردند.
این مساله سبب شد مسئولان به دنبال راه چاره ای باشند که واردات بی رویه که رسما قاچاق بود و اسما مسافری، برچیده شود و در مقابل هم واردات مسافری پابرجا باشد و آن دریافت مستقیم کد فعال سازی گوشی مسافری بعد از پرداخت عوارض و ثبت موفق شناسه سریال دستگاه در گمرک بود که با اتصال گمرک به سامانه همتا امکان پذیر شد.
روش دیگری که واردکنندگان غیررسمی و قاچاق چیان گوشی جهت استفاده از گوشیهای قاچاق انتخاب کردند، استفاده از اطلاعات مسافران واقعی بود که باآنکه خودشان مبادرت به واردات گوشی نکرده اند، اما برخی با گرفتن اطلاعات از آنها، مبادرت به واردات گوشی به اسمشان کردند. این مساله در مسافرت حاجیان مشاهده شد و حتی وزیر ارتباطات درباره آن هشداد داد. در مواردی هم اطلاعات اتباع خارجی برای رجیستری کردن گوشیها مورد استفاده قرار گرفت.
باآنکه با تصمیم به افزایش تعرفه گمرکی گوشیهای مسافری به ۲۶ درصد رساند و حذف معافیت ۸۰ دلاری برای واردات تلفن همراه مسافری، واردات غیررسمی گوشی تا حد زیادی کم شد، اما هنوز هم استفاده از روش هایی که تلاش در فروش گوشیهای وارداتی غیررسمی دارند، ادامه دارد. در یکی از این روش ها، فروشندگان گوشیهایی را بدون رجیستری و با قیمت ارزان تر می فروشند، مشروط بر این که فرد پاسپورتی با مسافرت خارجی در سه ماه گذشته داشته باشد و بتواند با پرداخت تعرفه گمرکی، گوشی را رجیستر کند.
همینطور کارشناسان این حوزه هم معتقدند گوشیهای زیادی به اسم مسافری قاچاق و رجیستر می شوند. درواقع مشکلی که سبب شده موبایل هایی که از راه قاچاق وارد شده به شکل مسافری ثبت گردد این است که مسافر هنگام ورود به کشور مجبور نیست کالای خویش را اظهار و عوارض آنرا پرداخت کند، بلکه تا سه ماه بعد و حتی به صورت غیرحضوری می تواند موبایل را رجیستر کند. ازاین رو طرح رجیستری نتوانسته قاچاق گوشی را متوقف نماید، بلکه افراد گوشی را قاچاق و بعد از رجیستر کردن بدون گارانتی در بازار به فروش می رسانند.
با توجه به این که با پایش سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق، سوءاستفاده عده ای از رویه مسافری محرز شده است، این سامانه به متخلفان اخطار داده با افرادی که دراین زمینه تخلف کنند، برخورد می شود و در صورت ادامه این رفتار، علاوه بر قطع گوشیهای ثبت شده، نسبت به معرفی متخلفین به مراجع امنیتی یا قضایی اقدام خواهدنمود و متخلفین علاوه بر مجازات های مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز طبق قانون جرایم کامپیوتری هم تا دو سال حبس در پیش خواهند داشت.
از طرفی به کسانی که قصد خرید تلفن همراه دارند هم باید پیش از خرید، از راه #۷۷۷۷* استعلام اصالت کرده و در صورت مسافری بودن یا ثبت نشدن تلفن همراه، از خرید امتناع کنند، چونکه ثبت تلفن همراه از راه رویه مسافری، صرفا برای مصارف غیرتجاری و جهت استفاده شخصی مسافر مجاز بوده و هر زمان که هر تخلفی در مراحل ثبت آن احراز شود، مسدود خواهد شد.

منبع: