اقدامات یک سال گذشته در راستای ایجاد شفافیت در حوزه آی سی تی از رمز یکبار مصرف برای احراز هویت کاربران تا کدهای دستوری برای غیرفعال سازی اینترنت آزاد

خط رند ۹۱۲: اجرایی کردن رمز یکبار مصرف برای احراز هویت کاربران در هنگام فعال سازی سیمکارت، اجبار قانونی اپراتورها به ارائه خدمات ارزش افزوده در چارچوب بسته های اعتباری، پیشبینی کدهای دستوری جهت غیرفعال سازی مصرف آزاد اینترنت، از اقداماتی است که در یک سال قبل در جهت ایجاد شفافیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تقویت فضای رقابتی سالم بین اپراتورها انجام شده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- مدتی پیش درباره عملکرد یک ساله وزارت ارتباطات اظهار نمود: جمهوری اسلامی در هفت سال اخیر، به گواهی سازمان جهانی مخابرات، در دو سال متوالی، دومین مقام در نرخ رشد توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دنیا را به خود مختص کرده است. آنچه مرم می توانند به صورت ملموس درک کنند، این است که در دسترسی به خدمات پهن باند ثابت و همراه، تعداد کاربران ایران از ۱۱ میلیون به ۷۳ میلیون نفر رسیده و رشد ۵.۶ برابری داشته است.
وی افزود: متوسط سرعت اتصال مردم به شبکه پهن باند در شهر، روستا، جاده و مناطق مختلف، تلفن خانگی و همراه، از متوسط ۰.۲۵ مگابیت برثانیه در سال ۹۲، به ۷ مگابیت برثانیه رسیده و رشدی ۲۷ برابری داشته است. همین طور متوسط قیمت خدمات بر حسب واحد خدمات خصوصاً در حوزه دیتا نصف شده است. در سال ۹۲، صفر روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل بودند و امروز به ۳۲ هزار روستا رسیده است. نزدیک ۶۰۰۰ استارت آپ فناوری اطلاعات، ۳۵ هزار محصول خدمات ایرانی را در فضای مجازی ارائه می کنند که این آمار در سال ۹۲، به تعداد ۴۸ خدمت بوده است.

۱۲۱ میلیون مشترک تلفن همراه در سال ۹۹
در این راستا، حسین فلاح جوشقانی -رئیس رگولاتوری- نیز در یادداشتی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نوشت: نگاهی به آمار مقایسه ای فاکتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات بخش، نشان از جهشی صعودی دارد که اعداد آن حداقل در بازه زمانی پنج ساله رشدی چشم گیر داشته است. با افزایش مشترکین تلفن همراه از ۷۰ میلیون نفر در سال ۹۵ به ۱۲۱ میلیون نفر در سال ۹۹، ضریب نفوذ ۱۴۴ درصدی تلفن همراه در کشور رقم خورده است.
وی ادامه داد: با ارتقای شبکه اپراتورهای تلفن همراه به نسل سه و چهار و ارائه خدمات داده تلفن همراه بر بستر گوشیهای هوشمند، مشترکین پهن باند سیار نیز در بین آمار و اطلاعات حوزه ICT جایی برای خود باز کرده و تعدادشان از ۳۳ میلیون نفر در سال ۹۵ به ۷۳ میلیون نفر امسال رسیده است و در کنار مشترکین پهن باند ثابت ضریب نفوذ ۹۸ درصدی اینترنت پهن باند را رقم زده اند. تعداد روستاهای دارای پوشش شبکه ملی اطلاعات از ۲۵ هزار روستا در سال ۹۵ به ۵۴ هزار روستا در سال ۹۹ رسیده و ۹۴ درصد از جاده های اصلی و فرعی کشور تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته اند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه تغییر این آمار و ارقام نشان از تحقق هدف توسعه کمی و پوشش سراسری ارتباطات در چند سال قبل دارد، اضافه کرد: روندی که حالا (یا در یک سال گذشته) با اشباع بازار، حرکتی آهسته به خود گرفته است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر آن داشته همزمان با در هم تنیدگی بیشتر ارتباطات و فناوری اطلاعات با زندگی روزمره مردم با تغییر رویکرد توسعه کمی به توسعه کیفی، اولویت های دیگری را برای خود ترسیم کند. توسعه ای که شفافیت، افزایش کیفیت سرویس ها، پاسخگویی مطلوب تر به مردم از الزامات آن است.

امکان مشاهده و ارزیابی مقایسه ای کیفیت سرویس اینترنت
فلاح جوشقانی اشاره کرد: به همین دلیل سامانه هایی چون “دسترسی پهن باند ثابت خانگی (XDSLPULS.ir)” و “نت سنج پلاس (netsanjplus) “، افتتاح شد تا بتواند به مشترکان حق انتخاب بیشتری بدهد و با امکان مشاهده و ارزیابی مقایسه ای کیفیت سرویس اینترنت، نحوه پشتیبانی و وضعیت پوشش اپراتورها، نقش آنها را در نظارت بر ارائه دهندگان خدمات حوزه ICT پُررنگ تر کند. درکنار بازبینی در فرایندهای سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی ۱۹۵ و کاهش مدت زمان رسیدگی به شکایات از ۱۸ به ۴ روز در طول چهار سال گذشته، “کمیته عالی حفاظت از حقوق مصرف کننده” در تیرماه سال ۹۸ به وجود آمد تا به درخواست های تجدیدنظر شاکیان حوزه ICT در سامانه ۱۹۵ رسیدگی شود.
وی با اشاره به اقدامات یک سال قبل در امتداد ایجاد شفافیت اظهار داشت: اجرایی کردن رمز یکبار مصرف برای احراز هویت کاربران در هنگام خرید یا فعال سازی سیمکارت، گردنگیر قانونی اپراتورها به ارائه خدمات ارزش افزوده در چارچوب بسته های اعتباری، پیش بینی کدهای دستوری مختلف در جهت غیرفعال سازی مصرف آزاد اینترنت و دریافت صورتحساب کارکرد خطوط تلفن ثابت، راه اندازی سامانه ارزیابی و رتبه بندی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ICT روستایی از دیگر اقداماتی است که در یک سال قبل در امتداد ایجاد شفافیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تقویت فضای رقابتی سالم بین اپراتورها انجام شده تا خدمات حوزه ICT با کیفیت بهتر به کاربران ارائه شده و زمینه سوءاستفاده احتمالی متخلفین را کم کند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، افزود: باتوجه به انتشار ویروس کرونا، نقش شبکه ملی اطلاعات در زیرساخت های کشور همچون زیرساخت های مورد نیاز آموزش بسیار پُررنگ شده است. در همین راستا توسعه دسترسی در حوزه پهن باند ثابت شبکه ملی اطلاعات در دستور کار جدی این سازمان برای یکسال آینده است.
فلاح جوشقانی با اعلان اینکه ایران در این برهه بیش از هر زمان دیگر شاهد اثرات منفی اقتصادی تحریم های ظالمانه ای است که بر ما تحمیل شده، اضافه کرد: شرایطی که عرصه را بر فعالان بازار ICT تنگ تر کرده و هزینه های ارائه سرویس کیفی را افزایش داده است. اما از طرف دیگر همت و تلاش ما را بعنوان قسمتی از بدنه دولت در به کارگیری ظرفیت ها و توانمندی های داخلی نیز بالاتر برده است. امید که همه دست اندرکاران امور همچون گذشته از این گذر تاریخی سربلند بیرون رفته و برگ دیگری از تاریخ این مرز و بوم با دستاوردهایی ماندگار ورق بخورد.

منبع: