جریمه سنگین اپل بابت پنهان کردن ضعف عملکرد باطری

شرکت اپل برای حل و فصل ادعاهای ۳۳ ایالت آمریکا و منطقه کلمبیا در خصوص این که گوشی های آیفون را کند کرده است تا مشکلات باطری آنها را پنهان کند و کاربران را به خرید دستگاههای جدید وادار کند، ۱۱۳ میلیون دلار پرداخت خواهد نمود.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، این توافق با ایالتهای آمریکا که در راس آنها آریزونا، آرکانزاس و ایندیانا قرار دارند، جدا از توافقی است که اپل در مارس برای پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار به منظور حل و فصل شکایت کاربران آیفون خسارت دیده داشت.

اپل در سال ۲۰۱۶ آپدیت نرم افزاری برای مدل های سری ۶، ۷ و SE آیفون منتشر نمود که سرعت پردازنده آنها را آهسته می کرد تا باطریهای قدیمی این گوشی ها ولتاژ بالایی به پردازنده ارسال نکنند و سبب از کار افتادن غیرمنتظره گوشی نشوند. ایالتهای آمریکایی مدعی هستند که اپل فریبکارانه عمل کرده و باید یا باطریها را تعویض می کرد یا این مساله را افشا می کرد.

بر اساس اسنادی که در دادگاه آریزونا تنظیم شده، میلیونها کاربر از این بابت خسارت دیده اند. دادستان کل آریزونا در مصاحبه ای اظهار داشت: من و همکارانم تلاش داریم توجه این شرکتهای فناوری بزرگ را جلب نماییم و شاید توافق چند میلیون دلاری با بیشتر از ۳۰ ایالت توجه آنها را جلب نماید.

اپل منکر ارتکاب خلاف شده و حاضر نشد در اینباره اظهارنظر کند. این شرکت موافقت کرده است در سه سال آینده اطلاعات صحیحی درباره مدیریت برق آیفون در وبسایت خود، اطلاعیه های آپدیت نرم افزار و تنظیمات آیفون فراهم آورد. اطلاعاتی که اپل تابحال فراهم نموده، کافی بوده است و الان توافقی که با ایالتها داشته است باید توسط دادگاه تایید گردد.

تحقیقات گسترده مذکور درباره اپل بخشی از موج تحقیقاتی است که درباره بزرگترین فراهم کنندگان فناوری در جهان به راه افتاده است.

دادستانهای کل ۱۱ ایالت آمریکا ماه گذشته در شکایت ضد انحصارطلبی ضد شرکت گوگل به وزارت دادگستری آمریکا پیوستند و گروهی از دادستانهای کل متشکل از دو حزب حاکم در آمریکا در حال تحقیقات از گوگل و فیسبوک در مورد شیوه های ضدرقابتی و فریبکارانه آنها هستند.

اپل خاطرنشان کرده بود که آپدیت این شرکت میزان مصرف برق را کم کرد. این شرکت بابت این رفتار عذرخواهی عمومی کرد و قیمت تعویض باطری را کم کرد.

بر اساس گزارش رویترز، این توافق شامل پنج میلیون دلار برای آریزونا، ۲۴.۶ میلیون دلار برای کالیفرنیا و ۷.۶ میلیون دلار برای تگزاس است. این دو ایالت آخر بیشترین تعداد کاربران آیفون خسارت دیده را داشتند.

منبع: