پهپادی که با آنتن پروانه ای بو می کشد

به گزارش خط رند ۹۱۲ محققان پهپادی به نام اسملیکوپتر ساخته اند که دارای آنتنی ساخته شده با شاخک پروانه با قابلیت بو کشیدن و شناسایی منابع انتشار بوهای مختلف در طبیعت است.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از نیواطلس، تولید این پهپاد با الهام از توانایی بویایی پروانه ها صورت گرفته است. پروانه ها دارای شاخک هایی هستند که می توانند بوی انواع گل ها، حشرات و غیره را بررسی نموده و از یکدیگر متمایز کنند. محققان دانشگاه واشنگتن هم در پهپاد اسملیکوپتر از آنتن طراحی شده بر اساس شاخک های پروانه زنده بهره برده اند که دارای ابزار و آرایه های الکترونیکی مختلف برای تشخیص بوهای مختلف است.
این آنتن می تواند پهپاد را به سمت بوی مورد نظر هدایت کند. برای تولید این آنتن شاخک های پروانه ابتدا بی حس و سپس جدا می شود. سپس سیم های کوچکی به هر یک از این شاخک ها وصل می شوند که قادر به دریافت سیگنال های آن هستند. البته شاخک های مورد اشاره پس از جدا شدن از بدن پروانه تنها تا ۴ روز زنده و فعال باقی می مانند، ولی پژوهشگران می گویند با نگهداری این شاخک ها در یخچال می توان آنها را چند روز بیشتر زنده نگهداشت.
گفتنی است که این پهپاد در مقایسه با سنسورهای مبتنی بر هوش مصنوعی از توان و قابلیت بیشتری برای شناسایی انواع بو برخوردار بوده و سرعت آن هم در این حوزه بالاتر بوده است. پهپاد مذکور قادر به شناسایی منابع بویایی در فاصله حداکثر ۲۰ سانتیمتری است.

منبع: