موسس علی بابا ناپدید نشده، فقط آفتابی نمی گردد

بدنبال انتشار اخباری از نامعلوم بودن محل ˮجک ماˮ، موسس میلیاردر گروه چینی علی بابا و گروه آنت، دیوید فابر، خبرنگار شبکه سی ان بی سی به نقل از منابع آگاه گزارش کرد وی فعلا آفتابی نمی گردد و ناپدید نشده است.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، منابع رسانه ای شامل روزنامه وال استریت ژورنال هفته جاری گزارش کردند که “جک ما” از زمان حضور در یک مجمع در اکتبر که طی آن از رگولاتورهای مالی چین انتقاد کرده بود، در انظار عمومی دیده نشده است.

وی در کنفرانسی در اکتبر از رگولاتورهای مالی انتقاد کرده و آنها را کلوب افراد پیری خوانده بود که مناسب نظارت بر نوآوری فناوری چینی نیستند. دونکان کلارک، رئیس هیات مدیره شرکت فناوری BDA China احتمال داد که به علت مقررات جدید، از جک ما خواسته شده است جلوی چشم ظاهر نشود.

مدتی بعد از این رویداد، برنامه گروه آنت جک ما برای عرضه اولیه عمومی سهام از جانب بازارهای سهام شانگهای و هنگ کنگ معلق شد. کمیسیون رگولاتوری اوراق بهادار چین در اطلاعیه ای در نوامبر اعلام نموده بود “جک ما” و دو مدیر گروه آنت توسط رگولاتورها احضار شده و به ادای توضیحات پرداختند.

اگرچه “جک ما” امکان دارد فقط در طول تحقیقات رگولاتورهای چینی تلاش کند آفتابی نشود اما غیبت او یادآور سرنوشت چهره های برجسته دیگری است که بعد از اختلاف با مقامات چین، ناپدید شدند.

چهره برجسته دیگری نظیر رن ژیکیانگ، غول مستقلات بازنشسته در مارس بعد از متهم کردن حزب کمونیست چین به عملکرد نادرست در زمینه شیوع کرونا ناپدید شد و اندکی بعد پکن رن ۶۹ ساله را به ۱۸ سال زندان محکوم نمود. شو ژانگ ران، استاد حقوق و ژانگ شوژونگ، وکیل حقوق بشر هم بعد از انتقاد به واکنش دولت چین به همه گیری ویروس کرونا، دستگیر شدند.

شیائو جیانهوا، یک مدیر دارایی در ژانویه سال ۲۰۱۷ از هتلی در هنگ کنگ ربوده شد. بعدا معلوم شد توسط چین بازداشت شده و دولت این کشور بخشی از شرکت “تومارو گروپ” وی را مصادره کرد. رگولاتورهای چینی شیائو و سایر چهره های برجسته را متهم کردند سرمایه گذاران را از بازارهای سهام چین دور می کنند.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، منگ هونگ وی، رئیس سابق اینترپل در سپتامبر سال ۲۰۱۸ در جریان یک سفر از فرانسه به چین ناپدید شد و ژانویه گذشته از جانب چین به افترا دریافت رشوه به ۱۳ سال و نیم زندان محکوم شد. همسر منگ در گفت و گو با روزنامه گاردین اظهار کرده بود شوهرش بیگناه است و دستگیری وی با انگیزه سیاسی صورت گرفته است.