دبیر جشنواره خوارزمی: کرونا تعداد طرح های خارجی جشنواره خوارزمی را کم کرد

به گزارش خط رند ۹۱۲ دبیرجشنواره خوارزمی با اعلان اینکه کووید ۱۹ تأثیری در کمیت و کیفیت طرح های داخلی جشنواره نداشت، اظهار داشت: فقط در بخش طرح های خارجی از نظر تعداد با کاهش مواجه بودیم.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، علی الیاسی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی در بیست و دومین جشنواره جوان خوارزمی امروز طی مراسمی عنوان کرد: هر دو جشنواره رهیافت سنجیده ای برای شناسایی و قدردانی دانشمندان، پژوهشگران در دنیای پر متلاطم علمی به شمار می روند که با دانش و نوآوری های علمی خود دنیای پر تلاطم امروز را به سویی روشن تر و امن تر می برد.
وی اضافه کرد: جشنواره بین المللی خوارزمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۶۶ بنیان گذاشته شده که حالا بعنوان با سابقه ترین جشنواره علمی جمهوری اسلامی ایران بیش از سه دهه افتخارآمیز از برگزاری مستمر و موفقیت آمیز آن می گذرد.
الیاسی اشاره کرد: با توجه به این که برای به ثمر رسیدن خیلی از طرح های ارائه شده به این جشنواره بیش از یک نفر بعنوان مجری یا همکار فعالیت داشته که نامشان در لیست همکاران هر طرح، جای دارد به آسانی می توان برآورد کرد که جامعه برگزیدگان جشنواره های خوارزمی اجتماعی چند هزار نفره است.
وی اضافه کرد: این جشنواره ها، پس از گذشت ۳۴ سال بانک اطلاعاتی ارزشمندی را در اختیار ما قرار داده که پایش گری و رصد نمودار توسعه علمی کشور را ممکن می سازد و اگر ظرفیت های قابل بهره برداری حضور بیش از ۲۰۰ دانشمند خارجی و ایرانی مقیم خارج از ۵۰ کشور جهان را به آن اضافه نماییم، می بینیم این دو جشنواره یک عملکرد سازمانی، یک سیاست وزارتخانه ای و یا فقط یک همایش بین المللی نخواهد بود.
دبیر جشنواره خوارزمی با اشاره به جشنواره جوان خوارزمی، اشاره کرد: امسال ۲۷۶ طرح به این جشنواره ارسال و در نتیجه از طرف ۱۶ گروه تخصصی، ۱۵ طرح به هیئت داوران پیشنهاد شد؛ هیئت داوران که بالاترین رکن علمی و تخصصی جشنواره هستند، ۹ طرح را بعنوان برگزیده بیست و دومین جشنواره جوان خوارزمی انتخاب کردند.
الیاسی با اشاره به سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی، افزود: در این دوره از جشنواره ۲۰۲ طرح داخلی و ۴۷ طرح خارجی از ۳۶ کشور جهان برای حضور در این رقابت ثبت نام کردند.
وی اضافه کرد: نتیجه داوری ها در ۱۸ گروه تخصصی انتخاب ۱۷ طرح بود که در نهایت ۸ طرح داخلی، یک برگزیده ویژه و دو طرح خارجی از دانشمندان کشورهای سوئیس و چین انتخاب شدند. محدودیت های به وجود آمده بواسطه شیوع کووید ۱۹ خوشبختانه تأثیری در کمیت و کیفیت طرح های داخلی نداشته است و فقط در بخش طرح های خارجی از نظر تعداد با کاهش طرح های دریافتی مواجه بودیم.

منبع: