تا پایان دولت صورت می گیرد اتصال ۱۰۰ درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار قزوینی به اینترنت

به گزارش خط رند ۹۱۲ قزوین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: فضای کوهستانی در استان قزوین زیاد است و به علت جغرافیای خاص این استان مشکلاتی وجود دارد، تلاش می نماییم شاخص استان قزوین را تا آخر دولت افزایش دهیم و  ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار قزوین به اینترنت متصل شوند.
محمدجواد آذری جهرمی در جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت استان قزوین که امروز ۲۰ بهمن ماه در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، خاطرنشان کرد: عدالت شاه کلید حرکت مردم و جنبش مردم در سال ۵۷ بود، سال ۵۷ آغاز انقلاب اسلامی برای طی مسیر آتی بود و الان ۴۲ سال از عمر انقلاب می گذرد.
وی ادامه داد: انقلاب برپایه عدالت طلبی مردم شکل گرفت، هر حرکتی که بخواهد پایدار باقی بماند باید همراه با عدالت باشد، در واقع خواست و اراده مردم و مستضعفین این بوده که عدالت اجتماعی در کشور برقرار شود و همه ما باید برای رسیدن به این هدف تلاش نماییم.
وزیر ارتباطات اشاره کرد: عدالت ارتباطی یکی از زیرمجموعه های عدالت اجتماعی است، امروز دنیا در عصر ارتباطات قرار دارد و دشوار می باشد که دسترسی به فضای مجازی برای عده ای وجود نداشته باشد چون که خدمات دولت الکترونیکی شده است امروزه اگر فردی بخواهد خدماتی را از دولت دریافت کند باید از بستر فضای مجازی استفاده نماید، همه گیری کرونا سبب شد نیاز مردم به این فضا تشدید شود.
وی اظهار نمود: امروز ۱۳ میلیون دانش آموز در سرتاسر کشور در فضای مجازی تحصیل می کنند همینطور بیشتر از یک میلیون معلم در این فضا تدریس می کنند، کلاس ۱۴۰ هزار استاد دانشگاه و ۴ میلیون دانشجو هم در این فضا برقرار است چون که آموزش تعطیل نشده است.
جهرمی بیان نمود: فضای مجازی از ضروریات زندگی عصر جدید است و بسیاری از مردم بر محور کسب و کار دیجیتال قرار دارند و اقتصاد دیجیتال را فعال کردند، همه ما یا مشتری این فضا هستیم یا فردی از خانواده ما عرضه دهنده خدمات در این فضاست.
وی خاطرنشان کرد: ارتباطات در عصر جدید یکی از حقوق اساسی انسان ها و جزو حقوق عمومی مردم شمرده می شود ازاین رو ارتباطات دیگر امتیاز نیست و تبدیل به حق شده است و باید عدالت در این عرصه را رقم بزنیم، امروز به برکت نظام انقلاب اسلامی و نگاه راهبردی رهبر در تدوین سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و تصمیمی که مجلس شورای اسلامی داشت، تا آخر سال اجرایی برنامه، ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه پهنای باند متصل می شوند، انتشار کرونا لزوم این مورد را بیشتر کرد.
وزیر ارتباطات بیان نمود: اگر این سیاستگذاری از طرف رهبر شکل نگرفته بود و دولت در اجرای برنامه جدی نبود امروز با فراگیری کرونا مشکلات زیادی در جامعه داشتیم، این یک سیاست اصولی بود که پایه گذاری و به صورت اصولی در دولت تدبیر و امید مورد پیگیری قرار|گرفت.
وی اشاره کرد: امروز ۹۶ درصد از روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند در واقع ۹۶ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور یک نوع اتصال اینترنتی دارند یا اینترنت خانگی یا یکی از اپراتورها آنجا خدمات عرضه می دهند یعنی ۱۶ درصد از شاخص برنامه ششم توسعه جلوتر هستیم، ۹۸ درصد جمعیت شهری و روستایی ما امروز به اینترنت دسترسی دارند و تنها ۲ درصد از جمعیت و ۴ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت دسترسی ندارند.
جهرمی بیان نمود: تراکم برخی از مناطق به سبب صعب العبور بودن و مشکلاتی که دارند طبیعتا بیشتر است مانند دهستان چوقور در بخش طارم سفلی که ۱۶ روستا به اینترنت دسترسی ندارند چون که زیرساخت فیبر نوری در بخش طارم سفلی وجود ندارد که بتوانند نسل چهارم تلفن همراه را آنجا دایر کنند این مساله بین مناطق دارا و مناطق نابرخوردار شکاف بوجود آورده است.
وی تصریح کرد: مطالبه شهروند در عصر جدید اینترنت است در واقع این ضرورتی است که من باید پاسخگوی آن باشم، میانگین بهره مندی استان قزوین از این فضا پایین تر از کشور است این امر به سبب بی توجهی به استان قزوین نیست چون که فضای کوهستانی در این استان زیاد است و به سبب جغرافیای خاص این استان مشکلاتی وجود دارد، تلاش می نماییم شاخص استان قزوین را تا آخر دولت افزایش دهیم و ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار قزوین به اینترنت متصل می شوند.
وی اظهار داشت: به همین دلیل از ماه های قبل راه اندازی ۱۲۰ کیلومتر فیبر نوری در راه طارم سفلی شروع شده است، این منطقه جزو محرومترین مناطق است اما تا به امروز ۱۰۰ کیلومتر انجام شده و باقی مانده هم در آینده ای نزدیک به اتمام می رسد، مشکلاتی با راه و شهرسازی وجود دارد اما رسیدگی می نماییم.
این مسئول افزود: در این سفر ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای راه اندازی ۱۸۰ کیلومتر فیبر نوری جدید در راه الموت اختصاص داده ‎ایم، الموت مسیر دومی است که باید توسعه ارتباطات روستایی در آن صورت گیرد و عملیات عمرانی آن بعنوان کار زیرسازی بزودی شروع می شود.
وی اشاره کرد: ۱۸۰ سایت جدید تلفن همراه باید در استان قزوین دایر شود که به پوشش صد در صد برسیم این میزان در تمام شهرستان های استان توزیع شده است، باید ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه قرار دهیم که این اعتبار هم امروز به قزوین اختصاص داده شده است، فازبندی با عنایت به شرایط محیطی استان انجام شده و بخشی از این پروژه تا آخر اردیبهشت ماه و فاز دوم هم تا آخر دولت به ثمر می رسند.
جهرمی یادآورشد: بر اساس گزارش های مردمی ۶۷ نقطه در شهرستان های مختلف استان قزوین مشخص شد که تلفن ثابت مخابرات ایران محدودیت در واگذاری دارد، بنا شد تا آخر خرداد این موانع واگذاری تلفن خانگی را برطرف کنند، همینطور دستور برقراری ارتباط چشمه نور با مرکز داده صادر گردیده است و تا دوشنبه هفته آینده مرکز داده تحویل دانشگاه می شود تا شاهد بهره برداری پروژه بزرگ تحقیقاتی کشور از این مرکز داده باشیم.
وی اظهار داشت: توجه به زیرساخت های اساسی شبکه ملی اطلاعات در یک کلام یک سند معماری دارد و بخشی از وظایف برعهده وزارت ارتباطات است که به صورت کامل پیگیری می نماییم، بخشی از وظایف الزاما به وزارت ارتباطات ربطی ندارد، برای مثال ما اقدامات لازم برای پیام رسان داخلی را انجام دادیم اما با سرور و کابل و مرکز داده پیام رسان نمی گردد بلکه زیرساختهای حقوقی و اجتماعی هم باید توسط دستگاههای متولی پیگیری شود.
وزیر ارتباطات بیان نمود: اگر بخواهیم در اقتصاد دیجیتال رشد داشته باشیم و اشتغال مردم را فراهم نماییم احتیاج به یک کار گروهی خوب با محوریت شورایعالی فضای مجازی داریم، وقتی ۲.۷ درصد سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی به ۶.۴ رسیده یعنی اتفاقاتی دراین زمینه رقم خورده است و از این پس هم با تمام قدرت ادامه خواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: درصدی از دانش آموزان استان قزوین از تحصیل مجازی باز ماندند که تلاش نماییم مشکلشان برطرف نماییم، اولویت بندی در استان تصمیم گیری شود و خود استان تصمیم بگیرد که مهم ترین مشکل کدام است.

منبع: